2026-09-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soundones
Jag fattar. Tror jag kör på hyfsat gömda hagar ändå. Har hittat en sjuk hage på typ 100x300m i storlek. Den har dock använts till betande kor i endast ett år, innan det var det bara gräsfält. Den ligger längs med en vandringsled så det är lättillgängligt. Talade med en boende i området som berättade lite om området och sa att man får gå ute på åkrarna på egen risk, men samma eftermiddag hade jag folk som ba tokglodde från leden när jag trampade runt där.

Hoppas att jag kan ge lite rapporter sen på toppisjakten där, det är en optimal hage med massa tussar, diken, kullar osv.
Snälla säg att det är i Sundsvalls området 🙏 jag har ju turen med mig att jag brukar få låna en vovve så att det inte ska se misstänkt ut 🙂 men jag har fan inte hittat något ställe där det finns mer än 1 ☹️ tror ni att det är försent för Sundsvalls området??
Citera
2026-09-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Tack! Det ser ju ut som där jag letar.
Jag får leta mer helt enkelt. Det är ju väldigt vacker natur runt hagar och öppna fält.

Ja o leta också i andra hagar jag har kolla rätt många men hittat två de växer bra i detta året så mest varit där. Tänkte kollar de andra lite senare i säsongen. Imorgon ska jag kolla nån ny som såg lovande ut i förbifarten. De hagar jag fått mycket i andra år har de varit dött i detta året fast bättre än förra året iallafall
Citera
2026-09-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomato.panda
Du behöver såklart inte säga exakt var du plockade, men jag hade verkligen uppskattat om du kunde säga ungefär var i Skåne du hittade dem

Det är inte för sent i Skåne hoppas jag (?)

Nej fan inte för sent. Skulle vilja påstå Primetime nu hehe. Stabilt väder o de har redan funnit några veckor så bara ut o njut !
Citera
2026-09-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pragmat
Hallå! Efter att ha letat utan framgång 2024 och 2025 i diverse hagar osv så finns nu dessa i MIN EGEN GRÄSMATTA. Kan det vara sant? Finns mängder.

https://imgur.com/a/68TuEiA

Yeay grattis som fan !
Citera
2026-09-22, 19:30
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Linkan
Nej fan inte för sent. Skulle vilja påstå Primetime nu hehe. Stabilt väder o de har redan funnit några veckor så bara ut o njut !

Har inte kollat än i år, men skulle säga att det t om är för tidigt på sina håll. Temperaturer upp mot 16-17 och nästa vecka 20 är för högt för att toppisar ska stortrivas. Visst kan du hitta, men enligt min mångåriga erfarenhet är det först när temperaturerna droppar under 15 grader som det börjar hända saker på riktigt.
Citera
2026-09-22, 19:32
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Att risken är liten är inte samma sak som att det aldrig har hänt dock.

Nu har jag inte följt diskussionen, men detta kan ni ju direkt sluta noja om. När jag bodde i Danmark var det annorlunda eftersom man inte fick gå i hagar, men här i Sverige finns det inte en chans att snuten åker ut på ett tips om detta.
Citera
2026-09-23, 18:44
Medlem
Idag har jag utforskat flera nya hagar och även ängar med tuvor och jag hittade bara 1 satans toppis.. alltså ena hagen kändes som där bara skulle finnas men icke!!
Är det fortfarande inte riktigt optimalt väder eller vad tror ni toppismasters här?
Jag har seriöst varit ute och letat totalt över 30 timmar och har hittat 70st... inte så bra facit direkt men är nybörjare haha!
Citera
2026-09-23, 19:00
Medlem
LionFromZions avatar
Var ute i samma hage jag hittade 70st i helgen med en vän idag. Hittade 68st till och han ungefär lika många. Men det kändes svårare att hitta idag, har vart tre soliga och torra dagar. Exemplaren vi hittade var väldigt torra.
Citera
2026-09-23, 22:02
Medlem
PKSubbans avatar
Har hittat toppisar i vår gräsmatta. Första året jag letar och läst in mig på denna svamp. Jag är väldigt nyfiken på vad jag får ihop i år. Bor bredvid många fina kohagar så hoppas jag kan hitta en hel del. Har inte behövt använda svamptorken jag har sen tidigare (van svampplockare av andra mer normativt accepterade arter). Kan jag tänka att jag förvarar dem som tex höstkantareller och trumpetsvamp? Dvs hela torra i glasburkar. Eller gör man pulver?
Citera
2026-09-24, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PKSubban
Har hittat toppisar i vår gräsmatta. Första året jag letar och läst in mig på denna svamp. Jag är väldigt nyfiken på vad jag får ihop i år. Bor bredvid många fina kohagar så hoppas jag kan hitta en hel del. Har inte behövt använda svamptorken jag har sen tidigare (van svampplockare av andra mer normativt accepterade arter). Kan jag tänka att jag förvarar dem som tex höstkantareller och trumpetsvamp? Dvs hela torra i glasburkar. Eller gör man pulver?
Jag förvarar mina torra och hela i en glasburk. Det fungerar utmärkt och de håller sig utan problem i mer än ett år. Har dock funderat på att övergå till pulver, det är lite mer diskret och borde bli lättare att dosera exakt.
Citera
2026-09-24, 18:06
Medlem
PKSubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Jag förvarar mina torra och hela i en glasburk. Det fungerar utmärkt och de håller sig utan problem i mer än ett år. Har dock funderat på att övergå till pulver, det är lite mer diskret och borde bli lättare att dosera exakt.

Intressant att höra att fler tänkt som jag. Läste någonstans att man kunde använda en örtkvarn. Tänker också att pulver som du skriver borde vara lättare att dosera. De skiljer ju en del i storlek har jag märkt. Är även lite mer diskret, då kan jag ställa burken i skafferiet bredvid min andra torkade svampar utan att nyfikna ögon skulle se vad för torkad svamp det är!
Citera
2026-09-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PKSubban
Intressant att höra att fler tänkt som jag. Läste någonstans att man kunde använda en örtkvarn. Tänker också att pulver som du skriver borde vara lättare att dosera. De skiljer ju en del i storlek har jag märkt. Är även lite mer diskret, då kan jag ställa burken i skafferiet bredvid min andra torkade svampar utan att nyfikna ögon skulle se vad för torkad svamp det är!
Det ska även skilja hur potenta de är, så pulver bör resultera i en normaliserad styrka. Inte för att jag någonsin har haft problem med att få till önskad dos, men ändå.

Jag kom precis på en liten nackdel med att inte ha en burk uppenbarligen fylld med dödsknarksvamp. Om toppisarna förvaras i det vanliga svampförrådet måste man på något vis garantera att svärmor inte kommer förbi och råkar laga psykadelisk svampgryta till kvällsmat. Men det borde vara görbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in