Citat:
Ursprungligen postat av
Jumpingonthemoon
Jag länkar intervjun istället, den är taimad så hans berättelse om halsbandet börjar precis.
https://youtu.be/0cTaW1NYpgo?t=645
Det är väl lite av en övertolkning av dig att tycka att han vägrade ge halsbandet till polisen för att de inte skulle kunna undersöka det för spår av sprängämnen, eller hur?
Som jag skrev innan, om polisen tyckte att det var viktigt hade ingen kunnat stoppa dom från att undersöka halsbandet.
Tror du verkligen på fullt allvar att en person kan undanhålla bevis från polisen bara så där? Hade de tyckt halsbandet var viktigt hade de tagit det från honom utan att han kunnat gjort nåt åt det.
Anledningen till att inte polisen var intresserad av att leta efter spår av sprängämnen är att det bara är ni foliehattar som tror på den exploderande mikrofonen. Dessutom så var det där ganska direkt efter mordet och jag tror inte ens ni foliehattar hade kommit upp med den exploderande mikrofon teorin vid den tiden, så varför polisen skulle misstänka nåt sånt kan du nog inte ens själv förklara.
Citat:
In the United States, hiding, destroying, altering, or concealing evidence from law enforcement is illegal and constitutes a serious criminal offense, typically prosecuted as tampering with evidence or obstruction of justice.Legal Implications of Concealing EvidenceCriminal Charges: Intentionally hiding physical objects, digital files, text messages, or documents relevant to an ongoing or foreseeable police investigation is a crime.
This applies even if a formal subpoena or warrant has not yet been issued.
Severity: Depending on the jurisdiction and the nature of the underlying investigation, tampering with evidence can be prosecuted as either a misdemeanor or a severe felony, potentially resulting in significant prison time and substantial fines.Impact on Legal Proceedings: In court, if it is proven that a party destroyed or hid evidence, judges can allow a "spoliation inference". This instructs the jury to assume that the hidden evidence would have proven the person's guilt or liability.