2026-09-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Imorgon på måndag 21/9 2026 kommer Nerikes Allehanda att avslöja ett systematiskt fuskarbete på akutmottagningen på Örebro Universitetssjukhus. Läkare som ej har varit hederliga har blivit anställda och fått lön utan att vara på plats, där miljontals skattekronor har förskingrats. Vidare har polisen undersökt detta ända sedan 2020, men lagt ner utredningen år 2025. NA tänker nu redovisa vad som har framkommit i förundersökningen.

https://www.na.se/orebro-lan/lakare-fick-lon-utan-att-vara-pa-plats/

Vad tror ni kommer tas upp och tror ni det kan förekomma på andra sjukhus? Verkar vara en riktigt stor härva.

Detta förekommer dessvärre på flera sjukhus runt om i landet och blev mer vanligt efter covidhärvan.

Hoppas att det kommer fram nu en gång för alla och stoppas!!!!!!!!!!
Citera
2026-09-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det påminner mig om händelsen på Malmö Östra Sjukhus, där en seriemördare härjade på en avdelning som vårdbiträde och där chefsläkaren på avdelningen enligt påstående hade en tendens att komma till sjukhuset och avdelning i en bil, gå igenom avdelningen för att "stämpla in" och sedan gå ut bakvägen direkt för att ta en annan bil och åka till sin privatpraktik, således dubbla inkomster.

När flera läkare inte arbetar som fast anställda utan som hyrläkare med F-skattesedel säger det sig självt att många kommer att fuska.

Detta förekommer dessvärre i hela Sverige men säkert mer vanligt i Malmö.........
Citera
2026-09-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orka2018
Det var HR-avdelningen på sjukhuset som upptäckte fifflet och slog larm, sen är det polisen som utrett till de skickade utredningen till en åklagare som la ner den direkt. Då började NA utreda istället.

ok tack NA vad står det för?
Citera
2026-09-23, 22:48
Medlem
Dessa läkare sitter ofta i väldigt höga positioner i olika brödraskap, där åklagare/poliser är mycket lägre i rang. Självklart skyddas dessa läkare
Citera
2026-09-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
ok tack NA vad står det för?

Nyktra alkoholister. Nej, Nerikes Allehanda
Citera
2026-09-23, 23:15
Medlem
Kan det röra sig om en timeout?
Citera
2026-09-23, 23:27
Medlem
Det här kommer att visa sig vara ungefär som jag misstänkte.

Hittade en kommentar på Facebook från en av akutläkarna (PH), som är ganska känd i media.

’Visselblåsaren’ är alltså en ökänt eländig chef som lever för sina vendettor. Det var bla hon som vägrade låta PH samla in utgånget medicinskt material för att skicka till Ukraina. Istället valde hon att utsätta PH för ständiga ’utredningar’ och ’åtgärder’ samt att hon såg till att materialet han samlade in istället brändes upp.

Istället för att ta ansvar för att ha kört akutmottagningen i botten så väntar hon tills hon gått pension för att flrst då ’hämnas’ på alla de hon misshandlat genom åren.

PH skriver:

Citat:
Nu "granskar" NA akutläkarna i Örebro. En verksamhetschef som dagligen motarbetade oss har visselblåst, polisanmält och verkar nu driva en granskning via Nerikes Allehanda.

Jag är inte särskilt drabbad av detta, tror jag. Däremot har jag kollegor som i princip hängs ut som kriminella. Artiklarna sprids i sociala medier, delas i läkartidskrifter osv. Det påverkar människor.

För oss som har arbetat där är detta inget konstigt. Hon har ofta uttryckt sitt missnöje över oss akutläkare och vår specialitet. Många enskilda kollegor har varit särskilt utsatta.

Det har för alla oss, som för så många andra på USÖ, varit stundtals fruktansvärt att jobba där.
En arbetsplats där kollegor och patienter dagligen har fått utstå kränkningar.

Ett exempel från granskningen idag (det är flera delar). Det står att vi ST-läkare ibland inte tog patienter vissa dagar. Vi hade många uppdrag där det inte primärt ingick att ta patienter. Handleda studenter, utbilda, egen internutbildning osv. Sådant står inte alltid i medinet/heroma (schemasystemen).

När visselblåsaren/verksamhetschefen tog över som min närmaste chef så blev jag exempelvis hårt ifrågasatt för två korta perioder där jag inte hade tagit så många patienter. Så jag förklarade att ena veckan så hade jag tid för ST-forskningsprojekt. En uppgift som ingår som ST-läkare. Då kan man inte ta hand om patienter. Det spelade ingen roll.

Andra veckan så var den veckan hon blev min chef. Jag svarade som det var "Jag har handlett och stått bakom andra läkare på larm samt stöttat i triage" (då skrivs man primärt inte upp som ansvarig för patienterna). Den andra anledningen den veckan var "Du blev min chef denna vecka, så jag har varit lite nere och inte jobbat lika hårt som vanligt".

Jag kan bara hoppas att Nerikes Allehanda framöver tar upp det som nästan alla som har jobbat där tänker, känner och vet.
Citera
2026-09-24, 02:47
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z1983
Ja, håller helt med. Jag var på uppföljningsmöte för hypoteros och det var tre år sen sist jag var där. Jag fick bokstavligen sju minuter läkartid och denne läkare hade mage att ifrågesätta ev dosändringar. Jag frågade henne hur lång läkartid jag har och hon säger 30min. Så resterande 23min, vad gör hon då? tränar hon pilates eller? Till och med bruden som tog blodprovet på 30sek var trevligare och jag gissar att det skiljer sig avvsevärt i lön.
Det ingick nog drygt 10 min att svära åt det nyanskaffade journalsystemet är min misstanke.

Modern och listigt att kontrollera var fuskarna varit genom motionsappar.
Citera
2026-09-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TalebsBlackSwan
Det här kommer att visa sig vara ungefär som jag misstänkte.

Hittade en kommentar på Facebook från en av akutläkarna (PH), som är ganska känd i media.

’Visselblåsaren’ är alltså en ökänt eländig chef som lever för sina vendettor. Det var bla hon som vägrade låta PH samla in utgånget medicinskt material för att skicka till Ukraina. Istället valde hon att utsätta PH för ständiga ’utredningar’ och ’åtgärder’ samt att hon såg till att materialet han samlade in istället brändes upp.

Istället för att ta ansvar för att ha kört akutmottagningen i botten så väntar hon tills hon gått pension för att flrst då ’hämnas’ på alla de hon misshandlat genom åren.

PH skriver:
NA:s granskning bygger på ca 800 sidor polisutredning samt material de själva grävt fram och många intervjuer så han behöver inte oroa sig för att visselblåsaren är enda källan. Dessutom var det inte visserblåsaren utan HR som upptäckte fifflet och tog massa skärmdumpar som bevis men de vågade inte gå till polisen själva utan visserblåsaren gjorde det åt dem.

Nu har det dessutom framkommit jäv, så här skriver NA i dag:
"Flera av de seniora åklagare som arbetat på kammaren i Örebro har haft direkta, privata kopplingar till läkare på Örebro universitetssjukhus, USÖ. De senare åren har toppåklagare varit gifta eller haft nära privata vänskapsband med läkare som är eller har varit anställda av Region Örebro län."

Så det förklarar ju varför utredningen trots att Örebropolisen varnade för jäv och ville lämna den till Värmland ändå hamnade i Örebro hos en åklagare som la ner den utan att läsa utredningen och sen la ner överklagandet på mindre än en minut.
Citera
2026-09-24, 11:16
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Ingen rök utan eld - är nog en blandning mellan fusk, bedrägeri och personliga vendettor och sjuka, samt dåliga chefer...
Citera
2026-09-24, 15:31
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ingen rök utan eld - är nog en blandning mellan fusk, bedrägeri och personliga vendettor och sjuka, samt dåliga chefer...
Så en blandning mellan omogna kärringjävlar och korrupta blattar ?
Citera
2026-09-24, 15:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Så en blandning mellan omogna kärringjävlar och korrupta blattar ?

Kan så vara, men kan lika gärna vara etniska svenskar och vresiga gubbar - är nog både och...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in