Det här kommer att visa sig vara ungefär som jag misstänkte.
Hittade en kommentar på Facebook från en av akutläkarna (PH), som är ganska känd i media.
’Visselblåsaren’ är alltså en ökänt eländig chef som lever för sina vendettor. Det var bla hon som vägrade låta PH samla in utgånget medicinskt material för att skicka till Ukraina. Istället valde hon att utsätta PH för ständiga ’utredningar’ och ’åtgärder’ samt att hon såg till att materialet han samlade in istället brändes upp.
Istället för att ta ansvar för att ha kört akutmottagningen i botten så väntar hon tills hon gått pension för att flrst då ’hämnas’ på alla de hon misshandlat genom åren.
PH skriver:
Citat:
Nu "granskar" NA akutläkarna i Örebro. En verksamhetschef som dagligen motarbetade oss har visselblåst, polisanmält och verkar nu driva en granskning via Nerikes Allehanda.
Jag är inte särskilt drabbad av detta, tror jag. Däremot har jag kollegor som i princip hängs ut som kriminella. Artiklarna sprids i sociala medier, delas i läkartidskrifter osv. Det påverkar människor.
För oss som har arbetat där är detta inget konstigt. Hon har ofta uttryckt sitt missnöje över oss akutläkare och vår specialitet. Många enskilda kollegor har varit särskilt utsatta.
Det har för alla oss, som för så många andra på USÖ, varit stundtals fruktansvärt att jobba där.
En arbetsplats där kollegor och patienter dagligen har fått utstå kränkningar.
Ett exempel från granskningen idag (det är flera delar). Det står att vi ST-läkare ibland inte tog patienter vissa dagar. Vi hade många uppdrag där det inte primärt ingick att ta patienter. Handleda studenter, utbilda, egen internutbildning osv. Sådant står inte alltid i medinet/heroma (schemasystemen).
När visselblåsaren/verksamhetschefen tog över som min närmaste chef så blev jag exempelvis hårt ifrågasatt för två korta perioder där jag inte hade tagit så många patienter. Så jag förklarade att ena veckan så hade jag tid för ST-forskningsprojekt. En uppgift som ingår som ST-läkare. Då kan man inte ta hand om patienter. Det spelade ingen roll.
Andra veckan så var den veckan hon blev min chef. Jag svarade som det var "Jag har handlett och stått bakom andra läkare på larm samt stöttat i triage" (då skrivs man primärt inte upp som ansvarig för patienterna). Den andra anledningen den veckan var "Du blev min chef denna vecka, så jag har varit lite nere och inte jobbat lika hårt som vanligt".
Jag kan bara hoppas att Nerikes Allehanda framöver tar upp det som nästan alla som har jobbat där tänker, känner och vet.