Citat:
Ursprungligen postat av
TFX17
Även i den anarkiska världspolitiken och det dolda Kalla kriget ska det sägas att statligt sanktionerade mord på regeringschefer är ett fruktansvärt övertramp.
Bakom kulisserna i maktens korridorer pågår ett ständigt deconfliction-arbete som till och med länder som Ryssland/Sovjet deltar i för att undvika missförstånd och eskalering. Återstår gör rouge-states som helt tappat kontrollen och den diplomatiska förmågan, relevant inom MOP är främst Saddams Irak och Sydafrika i mina ögon.
Är det verkligen tänkbart att Storbritannien skulle ingå där? Vad hade vapenindustrin konkret att vinna på att eliminera OP, en man som tydligt förstod värdet i en inhemsk, europeisk vapenindustri som kunde jämna ut spelplanen mot stormakterna?
Geopolitiska intressen på Nordkalotten får du också utveckla. Åsyftar du att med Sverige i Nato kan vi delta gemensamt i försvaret av norra flanken? Den regionen var annars inne i en "kallare" fas under specifikt 80-talet, i alla fall jämfört med idag där man ska trycka på "High North" för att vara framtidsmedveten.
Tack, för inlägget och att det inte döljer frågan om att det handlar om Jan Stocklassa uppfattning om Sydafrikas inblandning i MOP.
Min avsikt var inte att peka ut Storbritannien med Margaret Thatcher som anstiftare till MOP. Snarare tvärtom.
Thatcher var en hök, men hon var också den första västledaren som träffade Gorbatjov 1984-12-16 och deklarerade: ”I like Mr. Gorbachev. We can do business together.”
För att förstå det måste vi reda ut var demarkationslinjerna gick.
Den militära demarkationslinjen, förklarat enkelt, gick mellan NATO och WP utefter Järnridån i Europa till Östersjön där de neutrala staterna Sverige och Finland utgjorde buffertstater ända upp till gränsen mellan Sovjetunionen och Norge på Nordkalotten som var strategiskt viktig, inte bara pga naturtillgångar men också då det går att kontrollera Sovjetunionens flotta i Murmansk från att nå Nordatlanten och fartygs linjer mellan USA och Europa.
Storbritanniens intresse, eller ansvar om du vill kalla det så, var att tillsammans med Nederländerna stötta det norska försvaret i inledningen av en väpnad konflikt på Nordkalotten. Storbritannien bemannade också posten som Commander-in-Chief of Allied Forces Northern Europé med högkvarteret HQ AFNORTH förlagt till Kolsås utanför Oslo, Norge.
Den politiska demarkationslinjen handlar som du riktigt påpekar om ”deconfliction-arbete” vilket eftersträvades av båda sidor på statschefsnivå men var förödande för underrättelsetjänster och militär-industriella komplex på båda sidor eftersom konflikt och krig är deras ”raison d’etre”.
Jag tror inte att MI6 självsvåldigt beslutade om att eliminera Olof Palme men väl kunde understödja en extern part (Läs sydafrikanska intressen/SAIMR) för att undanröja ”fredsduvan” Olof Palme så att deconfliction-arbetet inte gick för långt.
För att återgå till den ursprungliga frågan så menar jag att Jan Stocklassa ville peka bortifrån Storbritannien mot Sydafrika som anstiftare och genomförare av MOP.