2026-09-24, 08:56
Medlem
Liverpastes avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/misstankt-manniskoexploatering-anstalld-jobbade-13-timmar-om-dan
Citat:
En anställd i en livsmedelsbutik i Halmstad ska ha utnyttjats under fyra år och hamnat i beroendeställning till arbetsgivaren, där han arbetat 13 timmar per dag, sju dagar i veckan.

Nu åtalas två män för människoexploatering och brott mot utlänningslagen.

Enligt stämningsansökan ska mannen jobbat från tidig morgon till sen kväll och ibland även på natten, utan tillräcklig ersättning eller dygnsvila. Mannen ska även ha utsatts för hot, våld och kränkningar på arbetsplatsen och har fått uppsöka vård för detta flera gånger.

https://arbetet.se/2026/09/23/tiggare-gavs-jobb-i-matbutik-jobbade-12-timmar-alla-dagar-i-veckan/
Citat:
Både han och de åtalade männen uppger att de lärde känna varandra när han tiggde på ett torg. Den utsatte mannen säger i förhör att en av männen brukade lägga pengar i hans mugg och att han frågade om han ville jobba för honom.

Någon med insyn på vilken butik det är?
Citera
2026-09-24, 09:47
Medlem
Onanikrems avatar
Något turklivs, har inte koll på vilka som finns i Halmstad.
Skulle kunna vara en thai/asiatisk butik med, men de brukar sällan beblanda sig med annat sorts folk och vi har knappast thai-tiggare i Sverige.
Citera
2026-09-24, 09:53
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Något turklivs, har inte koll på vilka som finns i Halmstad.
Skulle kunna vara en thai/asiatisk butik med, men de brukar sällan beblanda sig med annat sorts folk och vi har knappast thai-tiggare i Sverige.
Blattar som utnyttjat annan blatte är det säkert. Araber som fått tag i någon Bulgarisk eller Rumänsk zigenare lägger jag min slant på.
Citera
2026-10-08, 19:01
Medlem
Vet vi vilken butik det är?
Citera
2026-10-08, 19:29
Medlem
Axel61s avatar
13 timmar!? Det är vad lagen säger är max för taxi!
Citera
2026-10-08, 19:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilkor
Vet vi vilken butik det är?

Nej, tyvärr inte.

– Dom slängde burkar mot mitt huvud. Jag var rädd för jag sov i ett rum i butiken och han sa till mig att jag ska sova där för det är bättre för mig. Jag sov där sex eller sju månader. Men det var bättre för honom att jag sov där för när frukten kom kunde han kalla på mig oavsett vilken tid frukten kom.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/cheferna-riskerar-fangelse-anstalld-hotad-och-slagen-med-knogjarn/

Tyder på en liten "servicebutik" med burkar och frukt.
Vi har en liknande här Örgryte, kallas för "turken på hörnan". (En före detta Konsum eller ICA, liten affär från 1950-talet tror jag)

95% chans att detta är fallet här..
Senast redigerad av kraftfoder 2026-10-08 kl. 19:38.
Citera
2026-10-08, 19:37
Medlem
GiveMeHeads avatar
Ingen i Halmstad som vet vilka det är som har butiken. Är det en tobaksbutik, matbutik eller vad?
Citera
2026-10-08, 19:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Ingen i Halmstad som vet vilka det är som har butiken. Är det en tobaksbutik, matbutik eller vad?

Som jag nämnde tidigare:
Antar att det är en så kallad "service-butik" med frukt, "burkar" kan vara att de har ölburkar, cola-burkar, powerking-burkar etc. Säkert tobak också. Har en är i Örgryte, gammal livsmedelsaffär från 50-talet, typ Konsum eller ICA. som tagits över av invandrare.

Här i Örgryte så kan man köpa polsk pilsner (5%) om man känner ägaren..
Kan vara samma stuk i Halland.
Citera
2026-10-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
13 timmar!? Det är vad lagen säger är max för taxi!

Enligt lag skulle man kunna jobba 13h i sträck enstaka dagar men inte 7 dagar i veckan eller flera dagar i rad. Man måste nämligen få både dygnsvila (11h per dag) och veckovila (36h per vecka) och det har han inte fått.

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det var väl fint att de fått en ziggis att jobba lite för en gångs skull. Klart det krävs att de tar i lite med hårdhandskarna för att det ska hända, det säger ju sig självt. Heder åt den butiken, borde åka dit och stödköpa något.

Känns det bra i magen att våga skriva detta bakom ett anonymt konto?

En människa har exploaterats, utnyttjats och misshandlats.

Du borde fan i mig skämmas för dina rasistiska tankar.
Citera
2026-10-09, 09:11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KumJing23

Känns det bra i magen att våga skriva detta bakom ett anonymt konto?

En människa har exploaterats, utnyttjats och misshandlats.

Du borde fan i mig skämmas för dina rasistiska tankar.

Ja, och nej.
Citera
2026-10-09, 14:13
Medlem
Det är Matmax på nyhems torg i Halmstad.
Citera
2026-10-09, 16:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esmeralda1000
Det är Matmax på nyhems torg i Halmstad.

Jag trodde att det var en mycket liten affär, typ 50 kvadratmeter i butiksyta. Små "turkaffärer" är sådana. Matmax ser större ut på bilderna..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in