2026-09-23, 17:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Din upprepning av exakt samma saker som du upprepat flera hundratals gånger säger inte ett dugg om barnets skyddsbehov.
Jaha så vad skulle Elsa skyddas ifrån? Kan du inte redogöra för det Totius? Spöket Laban?

Elsa är hemma sedan mitten på maj och bor varannan vecka hos båda föräldrarna. Ingen av dem är farlig för Elsa. Det finns inget att skydda henne mot, mer än mot vården som felbehandlat henne och klåfingriga politiker i socialnämnden förstås. Det är nog de som har MbP skulle jag tro och behöver låsas in på Hinseberg.
Citera
2026-09-23, 17:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
När de blev intervjuade om granskningarna tog de inte med den om Elsa fallet. Den fick grävas fram.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/extern-granskning-fungerande-grund-men-brister-i-orebros-lvu-arbete

Varför tog han inte med Elsas utredning när de gick ut i media om granskningarna?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/dold-rapport-avslojar-flera-allvarliga-brister-i-elsa-fallet

De hade beställt den själva, och läst den. De visste om den. Så varför var den inte med när de gick ut med sina granskningar första gången?

Citat:
Din upprepning av exakt samma saker som du upprepat flera hundratals gånger säger inte ett dugg om barnets skyddsbehov.
Kan du svara på det här nu? Du som är så mån om barnets skyddsbehov, varför intresserar det inte dig att en granskning av denna kaliber och insikt inte delades av kommunen som de utlovat.
Senast redigerad av Ajogen 2026-09-23 kl. 17:23.
Citera
2026-09-23, 17:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så vad skulle Elsa skyddas ifrån? Kan du inte redogöra för det Totius? Spöket Laban?
Jag trodde faktiskt att du var lite mer insatt än så. Saken handlar om att vården menade att mammans påverkan gick ut över Elsas vård och att Elsa därmed riskerade att inte få rätt vård.
Citera
2026-09-23, 17:24
Medlem
Citat:
Efter allt som kommit fram så är jag inte säker på att denna Sofia P gjort fel, utan hon försökte göra rätt men hade press uppifrån från CTH att bromsa hemtagningen av Elsa.

Och i värsta fall så lät de Sofia ta smällen för CTH:s grova misstag och påtryckningar.

CTH ville så sent som i april i år sätta galenstämpel på mamman och försökte desperat hitta bevis för MbP, men misslyckades.

Det är ju politisk dynamit att omhänderta barn felaktigt och det var ju flera fall i media samtidigt. CTH försökte in i de sista att rädda sitt eget skinn. Men det gick sådär.
Exakt Sofia säger att hon har kritiserat vårdens orosanmälan samt att det är hon som beställer den externa utredningen vilket gör att allt kommer fram i ljuset som tidigare gömts under sekretess.. för detta köptes hon ut... snacka om maktspel
Citera
2026-09-23, 17:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ekot har fått tillgång till en inspelning av ett möte mellan läkare från Akademiska sjukhuset i Uppsala och socialtjänsten i Örebro, när de i februari skulle diskutera flickans framtida vård. Barn- och ungdomspsykiatriker Göran Högberg har fått lyssna på hela mötet:
– Jag uppfattar att de försöker att måla en mer negativ bild av modern, det finns ett element av demonisering av mamman i det här samtalet.
Göran Högberg har varit sakkunnig, och vittnat på föräldrarnas sida, i detta och i flera fall där föräldrar anklagats för Münchhausen by proxy. Han menar att det ofta handlar om en havererad vårdrelation, där vården vill lägga hela ansvaret på föräldrarna:
– Men min erfarenhet säger mig att om socialtjänsten har is i magen och gör en egen bedömning så kan den här demoniseringen falla, demonisering av föräldrar på oklar grund är väldigt skadligt, oerhört traumatiserande.
Akademiska sjukhuset vill inte kommentera och hänvisar till patientsekretess

Precis. Det är oerhört skadligt detta och skapar en livslång mental skada på ett barn när man gör på detta totalt vårdslösa sätt från soc sida.

Det är illa nog att vården gjort fel under så lång tid och som om det är inte är nog så ska soc traumatisera barnet som lök på laxen och skada barnet för livet.

Man måste skydda barnet säger systemriddarna.. ja fast detta är inget skydd. Det är terrorism mot en enskild barnfamilj och värsta sortens maktmissbruk. Det finns inget att försvara här. Absolut noll.
Citera
2026-09-23, 17:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Exakt Sofia säger att hon har kritiserat vårdens orosanmälan samt att det är hon som beställer den externa utredningen vilket gör att allt kommer fram i ljuset som tidigare gömts under sekretess.. för detta köptes hon ut... snacka om maktspel

ja lägger man ihop ett plus ett så låter det inte så otroligt att det i själva verket var CTH som låg på för att inte diarieföra Ensolution-utredningen. men som sagt. Det är en "konspiraionsteor"i än så länge. Vi får se vad som framkommer i Lex Sarah-utredningen om vad som hänt.
Citera
2026-09-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Är du dum i huvet? Hon har för fan en sjukdom som vården administrerat vården för. Skyll för helvete inte vårdens vårdplan på föräldrarna. Det ÄR en allvarlig sjukdom. Det kan du väl säga om alla barn som blir sjuka eller alla människor som blir sjuka, sjukdomen tar plats, så är det bara, vad menar du föräldrarna skulle ha gjort? Trollat bort sjukdomen med magi? Inte sökt vård? Vägrat ta emot vård?
Alla de tre alternativen leder definitivt till LVU så du resonerar precis som en häxprocessare på 1600-talet, hemska människa.

Du missar helt vad jag skriver. Jag har inte sagt att sjukdomen skulle ”trollas bort” eller att föräldrarna inte skulle söka vård.

Jag skriver om något annat: att ett barn inte ska behöva få hela sin identitet formad kring sjukdom, vård, myndighetskonflikter och vuxnas kamp. Det gäller oavsett vem som haft rätt eller fel i vårdfrågorna.

Att Elsa har en allvarlig sjukdom och behöver vård utesluter inte att vuxna samtidigt har ett ansvar att skydda henne från att bli bärare av konflikten. Det är den poängen du argumenterar runt i stället för mot.
Citera
2026-09-23, 17:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag trodde faktiskt att du var lite mer insatt än så. Saken handlar om att vården menade att mammans påverkan gick ut över Elsas vård och att Elsa därmed riskerade att inte få rätt vård.

Nej det är du som inte är påläst. Vården felbehandlade Elsa under flera år. Det var det som var felet. Inte att mamman gav fel information.

Det står ju för fan i alla tidningar nu. sitt inte och ljug om detta. Det börjar bli riktigt pinsamt. Vården menade inte alls det här, utan det är soc som skruvat på vad vården sagt till stor del för att få igenom LVU.
Citera
2026-09-23, 17:36
Medlem
Citat:
Nej det handlar om andra saker för dig. Du är här av en anledning och det är att med fina ord försök prata bort den mentala våldtäkt som vuxna utsatte ett barn för. Vad har det med konflikt att göra?

Det är just det jag reagerar på. Ni pratar hela tiden om mamman, vården, socialtjänsten och vem som gjort rätt eller fel. Men barnet då?

För mig är Elsa det viktiga här. Oavsett vad man tycker om de vuxna runt henne ska hon inte behöva bli en symbol eller bära deras konflikt. Man kan granska det som hänt utan att samtidigt dra in barnet mer än nödvändigt.
Citera
2026-09-23, 17:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Du missar helt vad jag skriver. Jag har inte sagt att sjukdomen skulle ”trollas bort” eller att föräldrarna inte skulle söka vård.

Jag skriver om något annat: att ett barn inte ska behöva få hela sin identitet formad kring sjukdom, vård, myndighetskonflikter och vuxnas kamp. Det gäller oavsett vem som haft rätt eller fel i vårdfrågorna.

Att Elsa har en allvarlig sjukdom och behöver vård utesluter inte att vuxna samtidigt har ett ansvar att skydda henne från att bli bärare av konflikten. Det är den poängen du argumenterar runt i stället för mot.
Nej du menar ju på att LVU var bra för då slutade Victoria cucka Joakims relation med Elsa genom hennes ny make. Så var det ju.
Citera
2026-09-23, 17:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jo det är en omskrivning för att föräldrarna ska hålla tyst och inte kritisera socialtjänsten. Jag vet precis vart du vill komma. Du vill inte att soc ska få kritik för vad de gjort mot Elsa och att vi tillsamma ska sjunga "we shall overcome" ala birgit friggebo i Rinkeby.

Men det här handlar inte om någon konflikt längre. Nu har vi passerat konflikten för länge sedan. Nu är det UPPRÄTTELSE vi pratar om för familjens del mot Örebro kommun som fullständigt våldtagit stackars Elsa och familjen mentalt.

Och det förtjänar verkligen denna familj så illa som de behandlats.
Citera
2026-09-23, 17:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är just det jag reagerar på. Ni pratar hela tiden om mamman, vården, socialtjänsten och vem som gjort rätt eller fel. Men barnet då?

För mig är Elsa det viktiga här. Oavsett vad man tycker om de vuxna runt henne ska hon inte behöva bli en symbol eller bära deras konflikt. Man kan granska det som hänt utan att samtidigt dra in barnet mer än nödvändigt.

Ja och barnet ska nu ha upprättelse och ett rejält skadestånd hade ju inte varit helt orättvist. Du tänker inte på något barn. Du försöker låta snäll och omtänksam, men skenet bedrar. Du är här för att prata bort soc grova rättsövergrepp och rikta fokus mot familjen istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in