Citat:
Ekot har fått tillgång till en inspelning av ett möte mellan läkare från Akademiska sjukhuset i Uppsala och socialtjänsten i Örebro, när de i februari skulle diskutera flickans framtida vård. Barn- och ungdomspsykiatriker Göran Högberg har fått lyssna på hela mötet:
– Jag uppfattar att de försöker att måla en mer negativ bild av modern, det finns ett element av demonisering av mamman i det här samtalet.
Göran Högberg har varit sakkunnig, och vittnat på föräldrarnas sida, i detta och i flera fall där föräldrar anklagats för Münchhausen by proxy. Han menar att det ofta handlar om en havererad vårdrelation, där vården vill lägga hela ansvaret på föräldrarna:
– Men min erfarenhet säger mig att om socialtjänsten har is i magen och gör en egen bedömning så kan den här demoniseringen falla, demonisering av föräldrar på oklar grund är väldigt skadligt, oerhört traumatiserande.
Akademiska sjukhuset vill inte kommentera och hänvisar till patientsekretess
Precis. Det är oerhört skadligt detta och skapar en livslång mental skada på ett barn när man gör på detta totalt vårdslösa sätt från soc sida.
Det är illa nog att vården gjort fel under så lång tid och som om det är inte är nog så ska soc traumatisera barnet som lök på laxen och skada barnet för livet.
Man måste skydda barnet säger systemriddarna.. ja fast detta är inget skydd. Det är terrorism mot en enskild barnfamilj och värsta sortens maktmissbruk. Det finns inget att försvara här. Absolut noll.