2026-09-22, 23:51
Medlem
laughingducks avatar
Är väl mer ett välgörenhets jippo för sjöräddningen än hummer auktion 🤔
Citera
2026-09-23, 02:09
Medlem
Onanikrems avatar
Vattnig nypotatis brukar kosta ett par hundra kr kg i slutet av Maj - början av Juni också, aldrig förstått tjusningen med det? Två veckor senare kostar den 4.90/kg

Första två humrarna lär väl i alla fall smaka som den tredje och nästkommande? Nypotatis smakar inget och är vattnig.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-09-23 kl. 02:13.
Citera
2026-09-23, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
källa GP från idag.

Vad tycker ni om dessa vansinniga priser?

Det är ju bra att sjöräddningen får merparten. Hur mycket?

Hur mycket får fiskaren?

Jag förstår att svenska inte är ditt första språk. Det här var alltså priset för den första hummern för säsongen, det var inte priset för alla humrar!
Citera
2026-09-23, 07:58
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vad man vet kom hummern till Sverige 1658, när Bohuslän blev svenskt. Margareta Huitfeldt skickade ibland humrar till andra adelspersoner för att få gentjänster.

Om jag minns rätt är det Linné som beskriver hur man hade humrar på lina. De fick knata runt nere på botten utanför folks bryggor, och förhoppningsvis äta sig fetare. När man fann en lämplig användning för dem var det sedan lätt att plocka upp dem.

Något som slår mig är att hummer verkade bli populärt samtidigt som ananas var som hetast i Sverige.

Det är sådan här kunskap som gör livet värt att leva...

Tack! 🙏

💖

Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Är väl mer ett välgörenhets jippo för sjöräddningen än hummer auktion 🤔

Folkfest kan man kalla det. Det är Göteborg vi talar om.
Senast redigerad av Mechila 2026-09-23 kl. 08:01.
Citera
2026-09-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag förstår att svenska inte är ditt första språk. Det här var alltså priset för den första hummern för säsongen, det var inte priset för alla humrar!
Jag kämpar med min Autism dagligen och då och då blir det fel. Men jag gör så gott jag kan utifrån förutsättningarna. Att du försöker förlöjliga mig säger mer om dig än om mig.
Citera
2026-09-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Du menar priset (i singularis)?
Vad är det som är vansinnigt med att bolaget Sjömat Group genom välgörenhet köper sig denna publicitet för 53.000 kr? En annons i GP som ger motsvarande publicitet hade varit betydligt dyrare.
Du har helt rätt!! Min Autism ställer till det då och då men jag försöker göra mitt bästa utifrån förutsättningarna.
Citera
2026-09-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Och sedan kokar man dem levande.

Tur att sjöräddningen får merparten tänker hummern?

Apropå priset: Tillgång efterfrågan, nytt koncept för TS?
Jag kämpar dagligen mot min Autism och då och då blir det fel. Jag gör mitt bästa utifrån förutsättningarna.
Citera
2026-09-23, 12:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Något som slår mig är att hummer verkade bli populärt samtidigt som ananas var som hetast i Sverige.

Det är sådan här kunskap som gör livet värt att leva...

Tack! 🙏

💖

Folkfest kan man kalla det. Det är Göteborg vi talar om.

Jippo och folkfest ja Om någon vill betala, så är det helt ok. Säkert finns det rikingar som tycker det är värt att vara först.

Eftersom du tyckte om det kan jag berätta lite mer om hummerfiske.

När Bohuslän blev svenskt dök det upp holländska hummerfiskare. De visade oss hur man skulle bygga träburar för att fånga dem. Att transportera humrar på ett fartyg är heller inga problem. Det är bara att ha en öppen sump ombord och byta vatten då och då, så då började det exporteras.

Min tro är att holländarna mycket väl kan ha varit här tidigare, fast vi ju inte kunde veta det då. Med tiden visade det sig att exporten kunde inbringa en inte ringa summa, och då blev det intressant för staten.

På 1700-talet dök britterna upp, och senare kom det tyskar. Man kan väl tänka sig här att holländarna tidigare hade fraktat till de andra länderna. Men, så på 1800-talet exporterade vi hummer till främst Tyskland, England och Holland. Något senare kom tåget, och man kom på att det gick bra att packa humrarna i is i trälådor. Tågen var tillräckligt snabba för att man skulle kunna få ner humrarna till kontinenten och naturligtvis lätt till andra städer i Sverige.

på 1860-talet fanns det uppsamlingsställen för humrar. På Rossö i norra Bohuslän fanns ett sådant ställe. Man köpte humrar från hela kusten. Där fanns tusentals sumpar i havet, där humrarna fick vara tills det kom några och köpte.
Citera
2026-09-23, 13:48
Moderator
manamanahs avatar
Rubrik ändrad.

Mod.
Citera
2026-09-23, 14:53
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Allah ska ha möjlighet att godhetssignalera.

För inte kan man göra en diskret donation till Sjöräddningen inte.

Blir lite som i Seinfeld när George plockar upp dricksen ur burken igen, för att ingen såg honom lägga i den.
Citera
2026-09-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det handlar alltså bara om den första hummern. Jag skiter fullständigt i det, den som vill ha årets första hummer får väl betala vad denne tycker att just årets första hummer är värd.

I slutändan blir det bara en tävling i "godhet" eftersom pengarna går till välgörenhet.
Vad för slags välgörenhet brukar det gå till om man får fråga ?
Citera
2026-09-23, 15:49
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolovian-sparrow
Vad för slags välgörenhet brukar det gå till om man får fråga ?

Det som nämnts i tråden är Svenska Sjöräddningssällskapet och Cancerfondens "Mustaschkampen". Eller det är dit de gått i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in