2026-09-23, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Frågan var inte vad du anser att tre olika svenska partier har gjort

Nej, det är inte vad jag anser, det är vad partierna har röstat på vid lagändringarna.
Lagändringarna är den viktigaste tillgången i en demokrati och reflekterar partiernas politiska inriktning.
Du måste förstå hur demokratin och politik fungerar och hur riksdagen kopplas till partiernas politisk inriktinig.
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-23 kl. 10:30.
Citera
2026-09-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, det är inte vad jag anser, det är vad partierna har röstat på vid lagändringarna.
Lagändringarna är den viktigaste tillgången i en demokrati och reflekterar partiernas politiska inriktning.
Du måste förstå detta.

Frågan var inte vad du anser tre olika svenska partier ("förstört" etc.) har gjort eller vad de de facto gjort, frågan var vad som är en socialliberal hållning gentemot kriminal- och kriminalpolitik.

Om jag frågar dig vad feminism är så svarar du vad feminism är. Du börjar inte böla om nån tjej du kände en gång som du tyckte var dum för att hen gjorde X och Y.

Du måste förstå detta.
Citera
2026-09-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andyche
Detta är det bästa som kunde hända för de röd/gröna. V gör bort sig och får krypa till korset och släppa fram c,MP,s.

Exakt, V kommer endast vara tyst dörrmata nu efter alla skandalerna.

Men det finns en chans att det kommer bli omval i Dalarna valkrets som kan gynna Tidö.

Citat:
Matematikern: Inte omöjligt att omval ger Tidö majoritet

Publicerad: I dag 07.47
Om det blir omval i Dalarna efter det misstänkta röstfusket skulle mandatfördelningen i riksdagen kunna skifta till Tidöpartiernas fördel. Det säger matematikern Gustav Karreskog Rehbinder, som stod bakom SVT:s valprognos, till Aftonbladet.
Även med ett identiskt resultat som i valet skulle ett mandat skifta från MP till SD, enligt beräkningarna. Detta för att utjämningsmandaten då fördelas som vanliga valkretsmandat. Ytterligare ett mandat skulle kunna skifta om L går framåt medan V eller C backar, vilket skulle kräva att omkring 1 800 röster förflyttas.
– Det är inte det mest sannolika, men det är inte omöjligt, säger Rehbinder.
Ett eventuellt omval kan tidigast hållas första halvåret 2027, enligt statsvetaren Erik Wångmar. Men att det faktiskt blir omval bedömer han som osannolikt.

https://omni.se/matematikern-inte-omojligt-att-omval-ger-tido-majoritet/a/7paj6W
Citera
2026-09-23, 10:32
Medlem
Citat:
Frågan var inte vad du anser tre olika svenska partier ("förstört" etc.) har gjort eller vad de de facto gjort

Du nekar riksdags omröstningar vid lagändringar och verkligheten. Du är oseriös att debatera med.
Öppna riksdags webbsidan och titta hur C, V och MP har röstat när det gäller kärnkraft, bensinskatt och straffrätt innan du pratar skit.
Citera
2026-09-23, 10:33
Medlem
Citat:
Du börjar inte böla om nån tjej du kände en gång som du tyckte var dum för att hen gjorde X och Y.

Vilken idiot du är, du nekar riksdags omröstningar vid lagändringar. Du borde skämmas.
Citera
2026-09-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ingen verkar ha noterat nyheten om S+V+MP+C:s påbörjade samarbete.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-mp-c-och-v-har-bildat-kartell-i-riksdagen/

Menar det att C och V har fikat tillsammans för första gången någonsin?
Kommer de också förhandla politik?
Det kommer bli spännande för många centerpartister väljare.
Någon centerpartist har redan bli besviken:

Citat:
Fredrik Segerfeldt

Jag la min röst i riksdagsvalet på Centerpartiet. Detta av två skäl. Dels ville jag inte ge ministerposter till ett politiskt parti som inte bara är uttalat antiliberalt utan som dessutom behandlar en minoritet som andra klassens medborgare. Dels ville jag ge stöd till riksdagens mest marknadsliberala parti. Som statsministern ofta sagt står C i många frågor till höger om M.
Det var sådana som jag som avgjorde valet. Och jag röstade inte för att Vänsterpartiet skulle få ministerposter. Jag röstade inte ens för en vänsterregering. Nu kräver jag att C omfamnar sin borgerlighet.
Valet för en stor framgång för borgerligheten. Och nu kommer signaler från Sd att de skulle kunna tänka sig att släppa kravet på att få sitta i regeringen. Partiet vet att ur deras perspektiv är en regering med Mp och V värre än en borgerlig regering, som antingen tolereras av C eller där C ingår.
Då borde C kunna släppa sin röda linje om att inte samarbete med en regering som är beroende SD. Ulf Kristersson bör få regera vidare.
Centerpartiet bör utnyttja sin vågmästarställning och pressa fram så många liberala reformer som möjligt. Det var det mandat ni fick av mig. Det är dags att leverera

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Ffredr ik.segerfeldt
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-23 kl. 10:38.
Citera
2026-09-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Kan också gå åt andra hållet.

V kommer att insistera på att eventuella ohederligheter bara är några enstaka rötägg.

Om de nu lägger sig i förhandlingar så bekräftas bilden av ett moraliskt defekt och instabilt parti.

För att inte godkänna den bilden måste de stå på sig ännu mer.

Om inte tydligare bevis framkommer kommer V dock inte att behöva insistera på något, eller försvara "sin ohederlighet" på något annat sätt.

Som det ser ut nu finns det en jävla massa människor som är upprörda på att en somalier har sagt till andra somalier (på somaliska) att de bör rösta på honom. Men det finns ännu inget som tydligt pekar på att det finns bevis för otillbörligt verkande vid röstning, och därmed en ogiltigförklaring av valresultatet.

Att skjutsa någon till vallokalen är inte fusk. Att säga "ni somalier borde rösta på mig för jag vill få bort högern" är inte heller fusk.

Det behöver tillkomma tydligare bevis. Det har påståtts att någon har "sett pengar delas ut", men det räcker inte som bevis.
Citera
2026-09-23, 10:43
Medlem
Citat:
Vilken idiot du är, du nekar riksdags omröstningar vid lagändringar. Du borde skämmas.

Va?
Citera
2026-09-23, 10:45
Medlem
Citat:
Va?

Än en gång: partiernas politiska riktning reflekteras av hur de röstar vid lagändringar i riksdagen. Läs mer om hur vår demokrati fungerar.
Citera
2026-09-23, 10:50
Medlem
Citat:
Du nekar riksdags omröstningar vid lagändringar och verkligheten. Du är oseriös att debatera med.
Öppna riksdags webbsidan och titta hur C, V och MP har röstat när det gäller kärnkraft, bensinskatt och straffrätt innan du pratar skit.

Helt fel. Citera gärna var jag "förnekar" att C, V och MP röstat på X eller Y.

Frågan är inte vad C, V och MP röstar på.

Frågan är vilken källa du har på att socialliberalism som ideologi strävar efter att:

Citat:
"förstöra södra sveriges elförsöjning"

Du inser väl hur det argument du byggt ser ut om man ställer upp det?

premiss 1: Socialliberalism är en ideologi som vill "förstöra Sveriges elförsörjning".
premiss 2: Jag tycker därför att alla partier som vill "förstöra Sveriges elförsörjning" är socialliberala partier.
premiss 3: C vill "förstöra Sveriges elförsörjning".
Slutsats: C är ett "socialliberalt parti".

Du ser förmodligen att (ett av flera) problem med ditt argument är att du inte framfört någon som helst källa som styrker premiss 1. Du har bara fortsatt böla om att Centern varit för att lägga ner Ringhals. Vi vet det, lol.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-23 kl. 11:22.
Citera
2026-09-23, 10:55
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Menar det att C och V har fikat tillsammans för första gången någonsin?
Om de har fikat och om det var första gången är ju svårt att veta. Mycket händer utan att sådana som du och jag får reda på det men man kan på goda grunder anta att de varit i samma rum och att det inte varit någon catfight direkt. I alla fall ingen större sådana.

Citat:
Kommer de också förhandla politik?
Att träffas och komma överens om utskotten är en sak. Att träffas och förhandla om politik en annan. Om det förekommit någon form av politisk förhandling i samband med att man kom överens om utskottsfördelningen har jag ingen aning om och hur det blir framöver... tja, oklart skulle jag säga men det som är klart är att alla 4 har träffats, samarbetat och kommit överens. Bara den här bilden säger väldigt mycket tycker jag:
https://omni.se/kalla-rodgrona-bildar-kartell-i-riksdagen/a/OkKlpb

Citat:
Det kommer bli spännande för många centerpartister väljare.
Någon centerpartist har redan bli besviken:
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Ffredr ik.segerfeldt
Citera
2026-09-23, 10:57
Medlem
Citat:
Centern varit för att lägga ner Ringhals.

C, V och MP avskyr kärnkraft, därför röstade de JA för att avveckla Ringhal.
C, V och MP vill lämna ostraffat massmördare som har inte fyllt 15 år, därför röstade de NEJ till sänkt straffmydighetsåldern från 15 till 14.
C, V och MP älskar straffrabatter till grova kriminella, därför röstade de NEJ till slopad mängdrabatt vid grov brott.

Kan inte förklara till dig bättre. Endast en lågbegåvad kan inte förstå detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in