Citat:
Citat:
Ytterligare en frågeställning som poppade upp i mitt huvud är frågan om han skulle få anställning på riksdagskansliet eller på partikansliet (som inte ligger inom riksdagsområdet). Om det är så att de som anställs på riksdagskanslierna kan få sparken genom en säkerhetsprövning av Säpo samtidigt som Mohamed verkar ha uppenbara kontakter med säkerhetstjänsten i Somalia och personlig interaktion med gängkriminella så sitter han väl antagligen rätt löst vid en Säpo-prövning. Så om (v) försökt få honom att avstå ifrån riksdagsplatsen i utbyte mot att skriva på ett anställningskontrakt som Säpo senare med relativt stor sannolikt häver så har nog (v) försökt sig på en riktig fuling. Och då bör han nog ge dem fingret och försöka sitta av 4 år i riksdagen som vilde. Är han smart begär han också betalt av sossarna (eller kanske av någon aktör i sossarnas organisations-/företagssfär) på det ena eller andra sättet [kanske genom att någon av hans brorsor får ett lukrativt kontrakt på att driva en fritidsgård för gängkriminella avhoppare (eller pausare av den biten i sina liv)] om han skall dyka upp i riksdagen vid kritiska omröstningar. Eller så kan kanske Agneta Nyvall få något hittepå-uppdrag (Mohameds brorsor kan sedan driva in pengarna om Mohamed inte får sin andel).
Om man släpper in några hundra tusen invandrare under mandatperioden och ger en figur som Mohamed både medborgarskap och en plats i riksdagen är det välförtjänt om man får betala ett pris för detta för egen del. Eller i alla fall att ens egen organisation får betala ett pris för detta.
Men när det gäller påståendena om valfusk så tror jag alltså att detta är nys. Det finns inte mycket pengar bland somaliska föreningar och källarmoskéer att köpa röster för. Jag har redan upplyst om att Mohamad Omar skrivit att källarmoskéernas imamer lever på socialbidrag. Eventuellt gäller detta också en del riktiga moskéer. Jag minns inte om Omar skrev "källarmoskéer" eller "moskéer" i sin artikel på Det Goda Samhället. Och att lämna över kryssade valsedlar till analfabeter som behöver hjälp med att läsa valsedlarna är nog inte olagligt om det inte sker i valbåset.