2026-09-21, 18:10
Medlem
TFX17s avatar
Om vi arbetar explorativt här, det vill säga vi följer med i tanken på att AL faktiskt är på platsen och gjorde konkreta iakttagelser, vad finns att extrahera?

Det finns en mer precis detalj han beskriver svävande och det är att mannen som förföljer LOP kan ha haft någon sorts skada på kinden. Eventuellt ett ärr, eventuellt något liknande en intryckning från exempelvis en knytnäve.

Finns då någon person i MOP med en liknande skada?

Efter utredning kan jag eventuellt lyfta en, den finska sportskytt som senare under 1986 skjuter ihjäl sin kamrat på en skjutbana, Raimo Räsänen.

https://imgur.com/a/ijzJGQU

Tyvärr har jag inte bättre bildkvalité, men det verkar finnas någon sorts skråma eller liknande på högra kinden. AI-förbättringen snappade upp den också (längst till höger). Det sitter i bra vinkel för en ordentlig rallarsving, kanske en kvarleva från ett krogbråk eller liknande.

Intressant nog är skottet mot Eino Hiltunen placerad mycket likt MOP, strax under nacken bakifrån på nära håll. Kanske av en person som fått insikt i hur effektivt detta område är att skjuta mot? Vad var dessa två tidigare vänner egentligen osams om?

Läsare får avgöra om jag lövtunt spekulerar eller har hittat en tänkvärd detalj.
Citera
2026-09-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Vad var dessa två tidigare vänner egentligen osams om?

Läsare får avgöra om jag lövtunt spekulerar eller har hittat en tänkvärd detalj.

Att Raimo ville åt Einos pengar kan väl räcka gott?

Skulle inte dra så stora växlar på Lundins beskrivning av den efterföljande mannen. Lundin är uppenbart en knasboll. Den långa jackan sträckte sig "19 centimeter ned för benen". Okej...

Man får ta Lundins historia med en nypa salt av två skäl. Den är snurrig i sig. Och han tar själv tillbaka den.

Att den har drag av dikt står ju helt klart. Enligt Lundin skiljs paret Palme från Mårten med flickvän vid Kammakargatan där de senare viker av. Det är en felaktig uppgift han lär ha snappat upp i tidig mediabevakning.

Men det är inte utan att man tänker att han faktiskt varit på platsen och betett sig besynnerligt. Följer dem en bit och glor sen efter dem.

Den märkliga utflykt han säger sig ha gjort runt kvarteren skulle då vara hans snurriga skalles försök att få rätsida på faktiska händelser minus egen stalker-medverkan.

Han kallar den förföljande mannen för en "jävla lustigkurre". Han kanske känner andra genom sig själv.
Citera
2026-09-21, 20:42
Medlem
Kan vara dubbelgångare till Björn Svanberg - jag har samma bild på Björn

Dags at börja lyssna…

Citat:
Jag lyckades äntligen få fram en bild på Alf Lundin, om än diffus. Som helhet tycker jag att det stöttar min teori om att han kan vara Grandmannen, eller en av dem, likheten med exempelvis Mårtens fantombild (använde den uppdaterade) samt Mikael Åströms teckning är god.

https://imgur.com/a/fkMdY1t

Hans klädsel under kvällen var mörkblå halv-lång täckjacka, mörka jeans och svarta lågskor. Att han var sjukskriven för ryggproblem vid tiden för MOP kan förövrigt passa med lite stapplig gång.

Ett möjligt scenario är att han går förbi LOP utanför Grand på sin kvällspromenad strax före 21:00. Då han bor på Dalagatan bara cirka en kilometer från Grand går han tillbaka när filmen borde vara slut i syfte att observera Palme och eventuellt presentera sig som aktiv socialdemokrat. Eftersom han inte har några mord-intentioner eller liknande är han helt synlig för omgivningen när han snokar runt efter kändisen, exempelvis av Storhök och Korhonen.

När Palme kommer ut blir han blyg och vill inte tackla sig in i familjens mer privata sfär, och blir istället ståendes vid bokhandeln tittandes. Han följer efter en bit söderut var på GM slår till ur ingenting och han livrädd vänder hemåt. I syfte att inte framstå misstänkt eller allmänt konstig så försöker han anpassa sin berättelse och vänder upp och ner på den så han kommer från andra hållet. Men då stämmer den inte istället, var på han blir misstänkt, får panik och väljer utvägen som uppstått att hela berättelsen var påhittad.

PU tar tacksamt emot detta då det innebär att de kan diska av ett spaningsuppslag.

PU borde såklart tagit noggranna spanings-foton på honom i den mörkblå täckjackan och glasögonen och visat vittnen.
Citera
2026-09-22, 10:31
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
"Gubben" vid Adolf Fredrik halv tolv irriterande lik Grandmannen dock. Bör inte ha varit Fauzzis Tensonfigur.

Vad åsyftar detta?
Citera
2026-09-22, 11:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Vad åsyftar detta?

Jag tar mig friheten att svara eftersom det bara är en enkel källhänvisning. Här är länken:

https://drive.google.com/file/d/141a8g569MU3sycm4rntRknhsxuNua3zu/view

Mannen i ”sprotjacka” påminner ju om Grandmannen i vissa delar. Samtidigt siktas han på en helt annan plats cirka en kvart senare.

Det blir rätt spekulativt om det verkligen är samma person.
Citera
2026-09-22, 15:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jag lyckades äntligen få fram en bild på Alf Lundin, om än diffus. Som helhet tycker jag att det stöttar min teori om att han kan vara Grandmannen, eller en av dem, likheten med exempelvis Mårtens fantombild (använde den uppdaterade) samt Mikael Åströms teckning är god.

https://imgur.com/a/fkMdY1t

Hans klädsel under kvällen var mörkblå halv-lång täckjacka, mörka jeans och svarta lågskor. Att han var sjukskriven för ryggproblem vid tiden för MOP kan förövrigt passa med lite stapplig gång.

Ett möjligt scenario är att han går förbi LOP utanför Grand på sin kvällspromenad strax före 21:00. Då han bor på Dalagatan bara cirka en kilometer från Grand går han tillbaka när filmen borde vara slut i syfte att observera Palme och eventuellt presentera sig som aktiv socialdemokrat. Eftersom han inte har några mord-intentioner eller liknande är han helt synlig för omgivningen när han snokar runt efter kändisen, exempelvis av Storhök och Korhonen.

När Palme kommer ut blir han blyg och vill inte tackla sig in i familjens mer privata sfär, och blir istället ståendes vid bokhandeln tittandes. Han följer efter en bit söderut var på GM slår till ur ingenting och han livrädd vänder hemåt. I syfte att inte framstå misstänkt eller allmänt konstig så försöker han anpassa sin berättelse och vänder upp och ner på den så han kommer från andra hållet. Men då stämmer den inte istället, var på han blir misstänkt, får panik och väljer utvägen som uppstått att hela berättelsen var påhittad.

PU tar tacksamt emot detta då det innebär att de kan diska av ett spaningsuppslag.

PU borde såklart tagit noggranna spanings-foton på honom i den mörkblå täckjackan och glasögonen och visat vittnen.

Citat:
Ja, vad tänker jag, det är en bra fråga.

Jag kan se scenariot att Najic man inte är Grandmannen utan istället är den första observationen av GM. Det bränns i den gråaktiga slitna rocken till knähöjd.

Om Alf Lundin skulle vara ett ovetandes vittne som följer efter av nyfikenhet bör han bli att se mordet, exempelvis snett framför sig. Och fascinerande nog är det precis vad han själv säger i förhören. Han lägger till och med till en detalj om att GM verkar ha tilltalat Palme som vänt sig om, vilket Lisbeth inte märker.

Ponera följande. GM är 99 procent säker på att han har identifierat korrekt person men det är ändå en mörk vinternatt, hundratals personer har vällt ut från biografen och folk har huvudbonader. Därför säger han lågt "Palme" vid Dekorima, var på OP vänder sig om. Precis här vrider Delsborn på huvudet och uppfattar det som ett möte. Palme ser bara en okänd man snett bakom sig och börjar vända sig framåt igen, ej intresserad av en konfrontation med en främling i en gränd.

GM får hundra-procentig bekräftelse på att det är rätt och hjälper honom på traven framåt, genom att trycka handen på hans axel och vända "tillbaka" honom. Han vill ju heller inte att OP ska se hur han drar höger-handen ur jackfickan och lyfter vapnet till skott.

Eftersom Lisbeth inte märkte denna interaktion har hon hamnat 1-2 meter framför. Hon sjunker ner på knä och träffas av andra skottet i vridmomentet. GM försöker döda henne om hon har sett hans ansikte under interaktionen, men missar då hon är längre bort.

Alf Lundins vittnesmål om mordet innehåller en mängd korrekta och potentiellt korrekta detaljer avseende andra vittnens rörelsemönster med mera, vilket han såklart kan ha studerat sig till i öppna källor. Men varför lägger han till en helt egen detalj, nämligen tilltalet och att Palme vänder sig om, som snarare sänker hans trovärdighet i en i övrigt konstruerad berättelse?

Observera att ovan inte är ett argument på något sätt utan ett tänk-om. PU har dessvärre en stolt tradition av att diska av grejer för snabbt, synligt i SE, CA och mer.

Vad mer har missats?

Citat:
Jag läser Lars Olof Lampers Tillbaka till Sveavägen just nu och han har en superb kommentar om att Tensonmannen går i snöslask att döma av bilder från 1 Mars. Det är nog någonting som alla svenskar kan relatera till, oavsett om man är sjukpensionär eller kustjägare så går man ju inte frivilligt i snöslask om det finns barmark en meter bort. En förklaring kan vara att han inte vill hamna för nära LOP av någon anledning.

Det jävliga är ju att det också kan stämma med en person som vinglar runt på lyset, men bra kommentar av Lampers oavsett.

Citat:
Otto Ekevi har en suverän video om detta där han går runt med samma jacka i olika ljus, hade kunnat användas på krim-utbildningar.

Jackan får olika färg i olika ljus. Det rör sig inte om att vittnena "ser fel" (och att ett av dem ser rätt) utan samma jacka kan vara mörkgrön, mörkblå eller grå beroende på plats. Riktig aha-upplevelse i MOP-sammanhang, motsägande vittnena kan se helt rätt individuellt och det rör sig bara om ljussättningen på platsen.

Inom MOP har Grand, Najic Grill, östra Sveavägen och korsningen helt olika ljus, med olika balanser mellan varma och kalla färger, olika bakgrunder samt olika grader av mörker. Byt plats på vittnena och de kan ha antagit varandras beskrivningar på den nya platsen.

Citat:
Om vi arbetar explorativt här, det vill säga vi följer med i tanken på att AL faktiskt är på platsen och gjorde konkreta iakttagelser, vad finns att extrahera?

Det finns en mer precis detalj han beskriver svävande och det är att mannen som förföljer LOP kan ha haft någon sorts skada på kinden. Eventuellt ett ärr, eventuellt något liknande en intryckning från exempelvis en knytnäve.

Finns då någon person i MOP med en liknande skada?

Efter utredning kan jag eventuellt lyfta en, den finska sportskytt som senare under 1986 skjuter ihjäl sin kamrat på en skjutbana, Raimo Räsänen.

https://imgur.com/a/ijzJGQU

Tyvärr har jag inte bättre bildkvalité, men det verkar finnas någon sorts skråma eller liknande på högra kinden. AI-förbättringen snappade upp den också (längst till höger). Det sitter i bra vinkel för en ordentlig rallarsving, kanske en kvarleva från ett krogbråk eller liknande.

Intressant nog är skottet mot Eino Hiltunen placerad mycket likt MOP, strax under nacken bakifrån på nära håll. Kanske av en person som fått insikt i hur effektivt detta område är att skjuta mot? Vad var dessa två tidigare vänner egentligen osams om?

Alf Lundin erkände 1994 att alla uppgifter var påhittade.

Han var hemma på mordkvällen.

Anders Björkman hade grova vinterskor. Det var inte svårt att gå vid trottoarkanten. Kamraterna såg inte hur långt Björkman följde efter. Björkman uppgav inte att han inte var norr om Götabanken.

Ingen frågade Björkman var han vände förrän 1987. Man frågade inte hur långt norrut han var. Man frågade om han gick norr om banken. Björkman svarade att han inte var längre norrut än 10 meter norr om dörrarna till banken. Han var 20 meter norr om Skandias entré. Den var 60 meter norr om Tunnelgatan. Den norra reklampelaren var knappt 80 meter norr om Tunnelgatan.

Björkman uppfattade Skandiahuset som banken. Han hade inte besökt bankomaten tidigare (som framgår i förhören). Den var borta några veckor senare och fanns bara i två år. Götabankens korta fasad mot Sveavägen var inte mycket större än bankomatlokalen.

Fotona sitter fel i Otto Ekevis video. Götabankens fasad ser två meter längre ut än den var.

Det finns inga tvivel att Björkman var mannen som Fauzzi såg. Av många fler skäl än i granskningskommissionens rapport 1999.

Som framgår här och här.

En ensam GM fortsatte på den västra sidan av Sveavägen, korsade gatan närmare Tunnelgatan och väntade en kort stund vid Dekorimas ingång. Som i Kangers bok 1987.
Senast redigerad av Lebel 2026-09-22 kl. 16:06.
Citera
2026-09-22, 15:38
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Precis.

När man tänker mycket på MOP är det lätt att man börjar övertänka. Jag kommer på mig själv med det också ibland.

Detta är inte riktat mot dig, men det vanligaste ”feltänket” i MOP är väl att hitta något som realistiskt sett har ett par procents chans att inträffa och plötsligt bestämma sig för att det är mycket troligt att det inträffat.

Bara för att något inte kan motbevisas blir det automatiskt troligt. Eller ”bevisat” i Lebels fall då.

Om Lebel hittar tio saker med 0,1% chans som måste ha skett samtidigt för att en osannolik sak ska ha inträffat deklarerar han direkt att allihop inträffat med 100% säkerhet. Bara för att det inte totalt kan motbevisas.

Det blir feltänk och baklängestänk.

Tvärtom.

Du beskriver dig själv.

Jag brukar inte uttrycka dina talrika fel i procent.
Citera
2026-09-22, 15:45
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Alf Lundin erkände 1994 att alla uppgifter var påhittade.

Han var hemma på mordkvällen.

Anders Björkman hade grova vinterskor. Det var inte svårt att gå vid trottoarkanten vid den norra reklampelaren. Kamraterna såg inte hur långt Björkman följde efter. Björkman uppgav inte att han inte var norr om Götabanken.

Ingen frågade Björkman var han vände förrän 1987. Man frågade inte hur långt norrut han var. Man frågade om han gick norr om banken. Björkman svarade att han inte var längre norrut än 10 meter norr om dörrarna till banken. Han var 20 meter norr om Skandias entré. Den var 60 meter norr om Tunnelgatan. Den norra reklampelaren var knappt 80 meter norr om Tunnelgatan.

Björkman uppfattade Skandiahuset som banken. Han hade inte besökt bankomaten tidigare (som framgår i förhören). Den var borta några veckor senare och fanns bara i två år. Götabankens korta fasad mot Sveavägen var inte mycket större än bankomatlokalen. Fotona sitter fel i Otto Ekevis video. Götabankens fasad ser två meter längre ut än den var.

Det finns inga tvivel att Björkman var mannen som Fauzzi såg. Av många fler skäl än i granskningskommissionens rapport 1999.

Som framgår här och här.

Som du ser innefattar min teori sub-teorin om att Alf Lundin blev så skärrad av PU:s utredning att han valde avfarten som fanns att säga att allt var påhittat. Då slapp han ur den gordiska knut han råkat skapa och som kunnat få mycket obehagliga följder. Mina analyser utgår alltid från möjligheten att folk ljuger, en nödvändighet när man granskar brottsfall.

Björkmans skor är mindre viktiga. Även om man har full alpin-mundering finns det ändå ingen anledning att gå runt i snöslask ute i gatan om man har en bar trottoar ett par meter bort. Nästan alla människor väljer väl den rena och ej hala vägen intuitivt, det är väl i princip bara Golden retrievers som rullar runt i gyttja för sakens skull.

Jag har inte helt bestämt mig rörande Tensonmannen men "inga tvivel" om att det är AB är ta i. Det finns tvivel, frågan är om dem räcker.
Senast redigerad av TFX17 2026-09-22 kl. 16:07.
Citera
2026-09-22, 15:56
Medlem
TFX17s avatar
Citat:

Det här är dock en viktig punkt.

Som utredare borde dem vetat hur vanligt det är att vittnen rör ihop adresser och platsnamn. Att en inringare, uppgiftslämnare eller vittne säger Solparken när de menar Hagaparken 100 meter därifrån är vardagsmat inom polisen. Man ser överallt i PU hur platser och beskrivningar blir typ rätt av vittnen som i ord försöker positionera sig, men även hur vissa hoppar runt illavarslande.

Självklart borde man släppt allt vad adresser och muntliga beskrivningar heter och bara bett vittnena peka på plats, sen gått på pekningen. Det är grunden till grälen idag.
Citera
2026-09-22, 16:36
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
En ensam GM fortsatte på den västra sidan av Sveavägen, korsade gatan närmare Tunnelgatan och väntade en kort stund vid Dekorimas ingång. Som i Kangers bok 1987.

En hypotes i mängden. Det kan absolut inte uteslutas att han blir avsläppt i fordon strax söder om mordplatsen och rör sig norrut, bakom Fauzzi. Kan stämma tidsmässigt i en mängd ändar.

Vid korsningen Sveavägen/Apelbergsgatan finns en mycket lämplig refug att röra sig genom om man hoppar ur ett fordon i högra körbanan. Därefter ser han LOP 50-100 meter fram och alla bitar är på plats.

https://imgur.com/a/w2DMcGx
Citera
2026-09-22, 16:38
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det här är dock en viktig punkt.

Som utredare borde dem vetat hur vanligt det är att vittnen rör ihop adresser och platsnamn. Att en inringare, uppgiftslämnare eller vittne säger Solparken när de menar Hagaparken 100 meter därifrån är vardagsmat inom polisen. Man ser överallt i PU hur platser och beskrivningar blir typ rätt av vittnen som i ord försöker positionera sig, men även hur vissa hoppar runt illavarslande.

Självklart borde man släppt allt vad adresser och muntliga beskrivningar heter och bara bett vittnena peka på plats, sen gått på pekningen. Det är grunden till grälen idag.
I just den här frågan är det dock inte fråga om en adress eller plats.

I det här fallet är det fråga om dörr, som AB beskriver detaljerat och utgår från i sin berättelse.

Att hävda att han egentligen menar en annan dörr, som ser helt annorlunda ut och som inte tillhör banken, bara för att han en gång säger att den är "mitt i kvarteret". Det är att gå ifrån den logiken. För är det något han kan missuppfattat eller bara sagt lite slarvigt är det just den biten. Banken ligger ju heller inte i hörnet av kvarteret.

AB hävdar bestämt att han stod utanför banken och väntade och aldrig var mer än högst 10 meter norr om dörrarna. Hans vänner har uppfattningen att AB stannade utanför banken. Det finns egentligen ingenting i varken ABs eller hans vänners berättelse som pekar på att han var uppe norr om Skandia. Förutom just uttalandet om "mitt i kvarteret", som görs långt efteråt.

Men att välja ut den lilla biten som det avgörande och ingnorera allt annat är direkt märkligt. Och när vi pratar om pekande kan man ju notera att AB var på vallning utan att korrigera det missförståndet isåfall.

Nu var det här nog ett svar mer till Lebel än till dig.
Citera
2026-09-22, 16:51
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
I just den här frågan är det dock inte fråga om en adress eller plats.

I det här fallet är det fråga om dörr, som AB beskriver detaljerat och utgår från i sin berättelse.

Att hävda att han egentligen menar en annan dörr, som ser helt annorlunda ut och som inte tillhör banken, bara för att han en gång säger att den är "mitt i kvarteret". Det är att gå ifrån den logiken. För är det något han kan missuppfattat eller bara sagt lite slarvigt är det just den biten. Banken ligger ju heller inte i hörnet av kvarteret.

AB hävdar bestämt att han stod utanför banken och väntade och aldrig var mer än högst 10 meter norr om dörrarna. Hans vänner har uppfattningen att AB stannade utanför banken. Det finns egentligen ingenting i varken ABs eller hans vänners berättelse som pekar på att han var uppe norr om Skandia. Förutom just uttalandet om "mitt i kvarteret", som görs långt efteråt.

Men att välja ut den lilla biten som det avgörande och ingnorera allt annat är direkt märkligt. Och när vi pratar om pekande kan man ju notera att AB var på vallning utan att korrigera det missförståndet isåfall.

Nu var det här nog ett svar mer till Lebel än till dig.

Vid rekonstruktionen den 5 april hade Götabanken stängt och bankomaten var borta. Ingen bad Björkman att visa var han vände. Som han erbjöd sig att göra. Redan den 3 mars.

Man frågade 1987 om han var norr om banken. Inte om han var norr om bankomaten.

Björkman uppfattade Skandiahuset som banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in