2026-09-22, 14:54
Medlem
Sixten97s avatar
Ett mystiskt försvinnande skedde på juldagen den 25 december 1929 i Stradbally, Irland. Försvinnandet är ett utav de mest omtalade på Irland och förtjänar självfallet en tråd på flashback.

Men låt oss först gå igenom vem var brevbäraren?

Larry Griffin föddes i Waterford, Irland år 1880. I sin tidiga karriär tjänstgjorde han i artilleriet i den brittiska armén med tjänstgöring i brittiska Indien från 1899-1907. År 1907 gifte sig Larry med sin fru Mary som han skaffade tre barn med varav två kom att överleva.

Larry anslöt sig igen till armén under första världskriget och blev permitterad på grund av en skada han ådrog sig i armen samt en bit av hans öra saknades och även flera tänder. Efter hemförlovningen från armén så fick Larry ett jobb som brevbärare som han fortsatte att jobba som.

Tidigt den 25 december på morgonen hade brevbäraren gått i kyrkan och även levererat ett paket till en grannes barn. Sedan hade han fortsatt sin runda och delat ut post i Stradbally. Det fanns en lokal tradition att på juldagen bland invånarna erbjuda brevbärarna lite samkväm, pengar och gästfrihet vid besöken på juldagen.

Larry ska ha blivit bjuden på mat och några supar på sin postrunda av invånare. Larry ska sedan efter sin postrunda ha fortsatt drickandet på Whelan's pub.

Larrys cykel hittades morgonen därefter övergiven på en landsväg mellan Stradbally och Kilmacthomas.
Ryktet gick att Larry skall ha blivit mördad på puben efter ett gräl med pubägaren och sedan skall kroppen ha blivit gömd. Enligt dåvarande lag så var det strängt förbjudet att sälja alkohol på juldagen men pubägaren höll öppen puben ändå.

Någon mer som hört talas om detta "ökända" mysterium?
Citera
2026-09-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Nej, jag hade inte hört talas om det trots att jag bodde ett år i Dublin vid millenniumskiftet. Brevbäraren blev nog ihjälslagen och hans ben ligger nog begravda någonstans på ön.
Citera
2026-09-22, 15:04
Medlem
BombaySaphires avatar
Fyllebråk som urartade och sedan blev han mördad och nergrävd. Det är mitt tips.
Citera
2026-09-22, 15:16
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Nej, jag hade inte hört talas om det trots att jag bodde ett år i Dublin vid millenniumskiftet. Brevbäraren blev nog ihjälslagen och hans ben ligger nog begravda någonstans på ön.

Mycket riktigt tror jag också så skedde tyvärr.
Citera
2026-09-22, 15:19
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Fyllebråk som urartade och sedan blev han mördad och nergrävd. Det är mitt tips.

Det mest troliga som skedde med brevbäraren.

Där hans benrester ligger nu är troligen samma viloplats då som nu.
Citera
2026-09-22, 15:23
Medlem
2560ps avatar
Jobbade man på juldagen i Irland på den tiden? Trodde de var cepereligiösa.
Citera
2026-09-22, 15:33
Avstängd
Han kanske inte var så omtyckt av artilleriet och sina före detta kompanjoner.
Trasigt öra och tänder..
Citera
2026-09-22, 15:34
Medlem
JoeDoughs avatar
Det verkar farligt att vara brevbärare. I april 1976 försvann en yrkesbroder som bodde på Söder. Kommunist var han också.

Senast redigerad av JoeDough 2026-09-22 kl. 15:37.
Citera
2026-09-22, 16:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brevbäraren som försvann 1929.

Citat:
Ett mystiskt försvinnande skedde på juldagen den 25 december 1929 i Stradbally, Irland. Försvinnandet är ett utav de mest omtalade på Irland och förtjänar självfallet en tråd på flashback.

Men låt oss först gå igenom vem var brevbäraren?

Larry Griffin föddes i Waterford, Irland år 1880. I sin tidiga karriär tjänstgjorde han i artilleriet i den brittiska armén med tjänstgöring i brittiska Indien från 1899-1907. År 1907 gifte sig Larry med sin fru Mary som han skaffade tre barn med varav två kom att överleva.

Larry anslöt sig igen till armén under första världskriget och blev permitterad på grund av en skada han ådrog sig i armen samt en bit av hans öra saknades och även flera tänder. Efter hemförlovningen från armén så fick Larry ett jobb som brevbärare som han fortsatte att jobba som.

Tidigt den 25 december på morgonen hade brevbäraren gått i kyrkan och även levererat ett paket till en grannes barn. Sedan hade han fortsatt sin runda och delat ut post i Stradbally. Det fanns en lokal tradition att på juldagen bland invånarna erbjuda brevbärarna lite samkväm, pengar och gästfrihet vid besöken på juldagen.

Larry ska ha blivit bjuden på mat och några supar på sin postrunda av invånare. Larry ska sedan efter sin postrunda ha fortsatt drickandet på Whelan's pub.

Larrys cykel hittades morgonen därefter övergiven på en landsväg mellan Stradbally och Kilmacthomas.
Ryktet gick att Larry skall ha blivit mördad på puben efter ett gräl med pubägaren och sedan skall kroppen ha blivit gömd. Enligt dåvarande lag så var det strängt förbjudet att sälja alkohol på juldagen men pubägaren höll öppen puben ändå.

Jag har tidigare läst om brevbäraren som försvann 1929 på Irland.

Även denne brevbärare försvann utan ett spår - förutom hans cykel som återfanns dagen efter. Det skall också finnas ytterligare ett gammalt fall om en lantbrevbärare som försvann i Danmark. Läste om detta för längesedan. Ev. återfanns han.

https://en.wikipedia.org/wiki/Disappearance_of_Larry_Griffin
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-22 kl. 16:17.
Citera
2026-09-22, 16:31
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har tidigare läst om brevbäraren som försvann 1929 på Irland.

Även denne brevbärare försvann utan ett spår - förutom hans cykel som återfanns dagen efter. Det skall också finnas ytterligare ett gammalt fall om en lantbrevbärare som försvann i Danmark. Läste om detta för längesedan. Ev. återfanns han.

https://en.wikipedia.org/wiki/Disappearance_of_Larry_Griffin

Ja detta är ett klassiskt försvinnande som är omtalat än idag.
Citera
2026-09-22, 20:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den danske lantbrevbäraren.

Off-topic.

Fallet med den danske lantbrevbäraren som jag omnämner i inlägg # 9 var ett rånmord.

Citat.

"Den danska lantbrevbäraren (landpostbud) Villum Villumsen (1887–1932) blev offer för ett omtalat rovmord år 1932 i Jylland, Danmark.När den 45-årige Villumsen cyklade sin vanliga postrunda genom Kompedal Plantage utanför Karup blev han utsatt för ett dödligt bakhåll. Han sköts till döds och rånades på innehållet i sin postväska. Händelsen skakade det danska lokalsamhället djupt och gärningsmannen greps och dömdes senare för det brutala mordet. Villum Villumsen efterlämnade fru och en son och ligger begravd på Karup kyrkogård."
Citera
2026-09-23, 18:20
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Det mest troliga som skedde med brevbäraren.

Där hans benrester ligger nu är troligen samma viloplats då som nu.

Det är väldigt sällsynt att någon mördare en brevbärare och gräver upp liket för att gräva ner det på ett annat ställe så det stämmer nog. Rätt tänkt, varför någon annan än mördaren skulle tänka på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in