2026-09-22, 10:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Somaliern Abas Ahmed Omar (V) kandiderade till Borlänge kommun 2026 och kryssade sig förbi samtliga namn på Vänsterpartiets lista till kommunfullmäktige i staden.

Det ryktas att det är han och Mohamed Abdrukardir Ali (V) som tillsammans har åkt runt i samma bil i Borlänge för att ragga röster och få folk att kryssa deras namn på valsedlarna.

Valfusk utreds just nu av åklagare.

Vad vet ni mer om Abas Ahmed Omar?

https://uvell.se/2026/09/21/har-somaliska-staten-infiltrerat-riksdagen/
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-09-22 kl. 10:33.
Citera
2026-09-22, 10:11
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Man gör väl så i deras länder.
Citera
2026-09-22, 10:48
Medlem
Förkryssade valsedlar och direkta mutor med kontanter. Två negrer som lärt sig hur personröster fungerar och hur det kan leda till ökad politisk makt. Speciellt när det är såpass jämnt att 3 personer i mitten i princip kan avgöra alla viktiga frågor där "högern" och "vänstern" är oense. Undrar dock om det gör nån större skillnad mellan en Muslim eller en Centerpartist som vågmästare, även om det mycket riktigt är uppenbart valfusk och det borde bli omval.
Citera
2026-09-22, 11:02
Medlem
Vänstern i ett nötskal, som vanligt inte koll på något om deras anhängare.
Ännu värre att en utlänning som är anmäld flera gånger, nekats ett
medborgarskap ett antal gånger, reser ofta till hemlandet (ingen flyktingstatus),
nära kontakter i getton i Borlänge och till slut fått ett medborgarskap av någon
oklar anledning.
Fiska röster i de berömda områdena i Borlänge är inte svårt när dessa Somalier är
släkt på något vis med varandra (giftermål, kusiner, barn, barnbarn, gettoklanernas
sammanhållning i både lagliga och olagliga verksamheter bland både de äldre o yngre.

Somaliska mandat i Sverige är under all kritik då man får ta seden dit man kommer.
Citera
2026-09-22, 11:05
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Man gör väl så i deras länder.
Ja klanröstning verkar vara nåt vi får vänja oss vid....
Citera
2026-09-22, 11:26
Medlem
DasspappretDNs avatar
Jag tycker ändå det är hysteriskt hur rå-socialkonservativa muslimer kandiderar mer för vänsterpartier i väst än högerpartier.

Men det är ju så det funkar. Jag menar högerextrema hindu-nationalister i den indiska diasporan röstar säkert mestadels vänster i väst medans de skulle rösta på BJP och Modi i Indien. Skulle heller inte förvåna mig om tex Hasan Piker i smyg stöttar Grå Vargarna medans han kör sin vänster-grift för den västerländska publiken. Eller att typ Chuck Schumer röstar på Likud eller tom är Kahanist i smyg.
Citera
2026-09-22, 14:20
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Den här mannen tror jag det skrevs om för några år sedan. Det var nått med bidrag/pengar om jag inte minns fel.
Citera
2026-09-22, 14:55
Medlem
BombaySaphires avatar
”I sociala medier ses Omar kampanja tillsammans med bland andra riksdagskandidaten Mohamed Abdukardir Ali – som i kraft av sina personkryss petade partiets klimatpolitiska talesperson.

Ahmed Abas Omar och Mohamed Abdukardir Ali ingår i utredningen kring valfusk som nu pågår i Borlänge.

Därmed ser nu båda de politiker som förekommer i utredningen ut att ha kryssats in genom personval.”

https://www.expressen.se/nyheter/politik/v-politiker-i-utredning-om-valfusk-blir-inkryssad-i-fullmaktige/
Citera
2026-09-22, 15:11
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Den här mannen tror jag det skrevs om för några år sedan. Det var nått med bidrag/pengar om jag inte minns fel.

Detta?
Ahmed Abas Omar har varit svensk medborgare i många år och beskrivs på valsedeln som samhällsvetare. Han har förekommit i lokala medier bland annat då han var ordförande i Folkets hus västra Borlänge, som i samband med förra valet anklagades för bland annat medlemsfusk.
Citera
2026-09-22, 15:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Detta?
Ahmed Abas Omar har varit svensk medborgare i många år och beskrivs på valsedeln som samhällsvetare. Han har förekommit i lokala medier bland annat då han var ordförande i Folkets hus västra Borlänge, som i samband med förra valet anklagades för bland annat medlemsfusk.

Länka när du citerar tidningar eller andra källor.
Citera
2026-09-22, 15:20
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Ur dagens Expressen: "Abas Ahmed Omar står utanför sin bostad på tisdagsmorgonen när Expressen ber om att få prata med honom. Han nekar då till att det är han, och uppger i stället ett annat namn. Sedan lämnar han hastigt platsen.

LMFAO

"han nekar till att det är han". Seriös kille.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/v-politiker-i-utredning-om-valfusk-blir-inkryssad-i-fullmaktige/
Citera
2026-09-22, 15:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ur dagens Expressen: "Abas Ahmed Omar står utanför sin bostad på tisdagsmorgonen när Expressen ber om att få prata med honom. Han nekar då till att det är han, och uppger i stället ett annat namn. Sedan lämnar han hastigt platsen.

LMFAO

"han nekar till att det är han". Seriös kille.

Negrerna i Borlänge förnekar sig inte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in