2026-09-22, 06:29
Avslutad
De förflyttades i stålburar övervakade av beväpnade vakter.
De får en skål soppa till middag – sju dagar i veckan.
– De får ingen tallrik eller bestick, all mat äts med sked.

De svenska fångarna på anstalten i Estland slår nu larm om mycket sämre villkor än i Sverige.
– Vi behandlas som ett experiment, säger en intagen.

Det är väl bara gilla läget, vad trodde svenska fångarna, trerätters med vita dukar?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svenska-fangarna--far-mat-i-hundskal/
(FB) Estland stoppar fångar sverige vill skicka till landet- endast svenskar godkänns?
Citera
2026-09-22, 06:38
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faked
De förflyttades i stålburar övervakade av beväpnade vakter.
De får en skål soppa till middag – sju dagar i veckan.
– De får ingen tallrik eller bestick, all mat äts med sked.

De svenska fångarna på anstalten i Estland slår nu larm om mycket sämre villkor än i Sverige.
– Vi behandlas som ett experiment, säger en intagen.

Det är väl bara gilla läget, vad trodde svenska fångarna, trerätters med vita dukar?

(FB) Estland stoppar fångar sverige vill skicka till landet- endast svenskar godkänns?
Det låter bra! Varför ska dömda få bättre mat än våra gamla på äldervården eller barnen i skolan?
Citera
2026-09-22, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det låter bra! Varför ska dömda få bättre mat än våra gamla på äldervården eller barnen i skolan?
Någonstans tycker jag att även tiden på anstalt ska vara till ett straff.

Tyvärr hamnar inte det grövsta där
Citera
2026-09-22, 06:48
Avslutad
Svenska fångar är bortskämda.
Citera
2026-09-22, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

Sätt lite hårdföra och hänsynslösa estniska läderbögar som plitar, så har fångarna det snart lika bra som dom i äldrevården
Citera
2026-09-22, 07:26
Medlem
Det finns ju två problem

1 Ökad risk för våld i Estland på grund av dålig mat

2 Ökad risk för misskötsamhet i Sverige för slippa åka till Estland. Så konsekvensen blir att risken för våld i Sverige ökar. Då det är endast skötsamma fångar som flyttas över till Estland. Och intagna vill inte åka då till ex maten är dålig i Estland.

Sen bryter det hela mot barnkonventionen? Plus Sverige betalar för tomma celler. Det finns även andra saker. Jag undrar om Europadomstolen kan vara intresserad

Jag vet att Norge slutade med sin variant för det var dyrt och för många klagomål.
Senast redigerad av SiamGnome 2026-09-22 kl. 07:27. Anledning: fel ord
Citera
2026-09-22, 07:28
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
En annan fråga som plågar fångarna är om de valts ut för att de varit skötsamma på anstalten i Sverige. Som Expressen tidigare avslöjat avslog Estland en majoritet av de fångarna som Sverige ville skicka på grund av säkerhetsskäl.

Ska man tolka det som att det värsta klientelet blir kvar i Sveriges lite mer bekväma fängelser?

Edit. Undrar om Maggan kommer riva upp det där om hon blir landsmoder?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-09-22 kl. 07:32.
Citera
2026-09-22, 07:28
Avslutad
Inget annat än soppa eller gryta serveras, säger en anhörig.

– De blev lite chockade när vakterna stod där med dragna vapen
och allting, och så sattes de i metallburar i minibussarna.

Citat:
De intagna får inte själva tala med medier heller.

Vilka kärringar till fångar, svenska fängelser är som hotell, mer vatten o bröd ska de vara.
Senast redigerad av Faked 2026-09-22 kl. 07:31.
Citera
2026-09-22, 07:39
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faked
Inget annat än soppa eller gryta serveras, säger en anhörig.

– De blev lite chockade när vakterna stod där med dragna vapen
och allting, och så sattes de i metallburar i minibussarna.

Vilka kärringar till fångar, svenska fängelser är som hotell, mer vatten o bröd ska de vara.
Ja, precis. Så nu skickar vi de skötsammaste fångarna till Estland för att verkligen straffas medan de som missköter sig får stanna i Sverige och klemas bort.
Det var alltså så du tänkte? Mördare och gängmedlemmar ska ha det bra här därför att du i själva verket är rädd för dem. Medan icke-våldsbrottslingar och rattfyllerister ska behandlas som djur, det vågar du minsann stå för 😂😂😂
Pajas.
Citera
2026-09-22, 07:40
Medlem
Är det stora tuffa gängkriminella, som ''jag knullar Sverige'', ''Jag skiter i Sverige'', som sitter där?

Eller har man valt specifika personer att få komma till Estland. Så som etniska svenskar, som begått ''småbrott''.

EDIT:
Citat:
De skötsamma väljs ut

En annan fråga som plågar fångarna är om de valts ut för att de varit skötsamma på anstalten i Sverige. Som Expressen tidigare avslöjat avslog Estland en majoritet av de fångarna som Sverige ville skicka på grund av säkerhetsskäl. Sverige har därför nu börjat välja ut fångar på andra kriterier.

– Om jag sköter mig och allting och då ska jag liksom straffas med att åka till Estland, säger en intagen.

Vad tråkigt. Hade ju varit bättre om de mest tuffa och elaka fångarna får komma till sådan anstalt.

Jag undrar hur mycket Sverige betalar Estland för detta ''hjälp''.
Senast redigerad av L.o.a 2026-09-22 kl. 07:47.
Citera
2026-09-22, 07:46
Medlem
Vi får se avtalet som U-hjälp till Estland. Hälften av andelen av fångarna som skulle ha varit där har kommit

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaoset-bakom--fangelsefiaskot/

Det är inget fel på grundidén. Estland har för mycket resurser och Sverige för lite. Optimera användandet. Sen kan man se det som estnisk återbetalning. Sverige tog hand om stor del estniska kriminella på 1990-talet. De ville ofta sitta sv fängelser*. Då de kunde skicka hem fängelselönen till Estland. Då var det inte kul i Estland.

*De begick skitbrott i sverige. Så fick de sitta i svenska fängelser.
Citera
2026-09-22, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
*Svenska*?
I detta fall, så verkar de mest skötsamma fångarna väljas ut. Det är mest etniska svenskar som är skötsamma i fängelset, tror jag.

Bortsett ifrån Lasermannen som inte är etniskt svensk, men han tillhör gruppen som är skötsam i anstalten och varit det många år bakåt. Han kommer också förflyttas, om han nu inte redan gjort det.

Tråkigt att man väljer skötsamma fångar och inte de ''tuffa'' och mest elaka fångarna. Våldtäktsmän och övriga misskötsamma fångar.

Skulle ju vara en väldigt bra grej att de som inte respekterar svenska fängelse regler, får åka till Estland. Då blir det mer av en meddelande med: ''Du beteende dig inte ordentligt. Nu får du en rejäl omgång.''
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in