Citat:
Ursprungligen postat av
whey
Kul att du nått miljonen, den första är svårast!
Jag tror knappast att de som faktiskt varit intresserade av privatekonomi sen ung ålder har såpass lite i sena 30-års åldern. Man har antingen jobbat i nästan 20 år utan Uni studier eller med Uni studier jobbat cirka 15 år. Sparande på säg 3000 för den icke högutbildade eller 5000 kr i månaden för den högutbildade, med lite avkastning på börsen ger betydligt mer. Jag tror en person som är intresserad av sparande snarare har runt 2 miljoner vid sena 30 års-åldern, beroende på hur de gått på börsen. Sthlmsbörsen har som referens snittat 13% per år senaste 15 åren. Det blir 2.5 MSEK med 5000 sparat varje månad i 15 år.
Sedan får du också räkna med att när man är närmare 40 så har man ofta bildat familj, köpt hus, bilar mm. Det är nog inte många i den åldern som inte har behövt använda en del av det sparade kapitalet . . .
Att spara 3.000kr i månaden per person låter kanske idag inte så jättemycket för många, men för 15-20 år sedan var det en betydligt högre summa som jag tror att få "vanliga" knegare hade råd att spara. Det troliga är kanske att man då sparade 500-1.000kr per månad, och att det beloppet sakta ökade över åren då lönen stiger. Så, man skall nog inte räkna riktigt som du har gjort i detta fall . . . Jag tycker en miljon på sparkontot innan man har fyllt 40 är fantastiskt, grattis!!!