2026-09-20, 14:22
Medlem
Är i sena 30-årsåldern och har knegat på och sparat lite sen jag var 20, olika mycket i olika perioder såklart. Har nyligen passerat 1 miljon kronor i investeringar och banktillgångar. Ingen jättesumma, men en kul milstolpe att passera.

Kan tänka mig att många kring min ålder med vanliga löner som är intresserade av privatekonomi och investeringar ligger ungefär där jag ligger.
Citera
2026-09-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Det finns fler än 100.000 hushåll i Sverige med mer än 50 miljoner, sug på den!

Vad fan gaggar du om?
Citera
2026-09-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Vad fan gaggar du om?

Finns inte ens 10.000 hushåll möjligen inklusive bostad.. men speciellt inte placerbart kapital på 50 miljoner.
Citera
2026-09-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Är i sena 30-årsåldern och har knegat på och sparat lite sen jag var 20, olika mycket i olika perioder såklart. Har nyligen passerat 1 miljon kronor i investeringar och banktillgångar. Ingen jättesumma, men en kul milstolpe att passera.

Kan tänka mig att många kring min ålder med vanliga löner som är intresserade av privatekonomi och investeringar ligger ungefär där jag ligger.

Kul att du nått miljonen, den första är svårast!

Jag tror knappast att de som faktiskt varit intresserade av privatekonomi sen ung ålder har såpass lite i sena 30-års åldern. Man har antingen jobbat i nästan 20 år utan Uni studier eller med Uni studier jobbat cirka 15 år. Sparande på säg 3000 för den icke högutbildade eller 5000 kr i månaden för den högutbildade, med lite avkastning på börsen ger betydligt mer. Jag tror en person som är intresserad av sparande snarare har runt 2 miljoner vid sena 30 års-åldern, beroende på hur de gått på börsen. Sthlmsbörsen har som referens snittat 13% per år senaste 15 åren. Det blir 2.5 MSEK med 5000 sparat varje månad i 15 år.
Citera
2026-09-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey

Jag tror knappast att de som faktiskt varit intresserade av privatekonomi sen ung ålder har såpass lite i sena 30-års åldern. Man har antingen jobbat i nästan 20 år utan Uni studier eller med Uni studier jobbat cirka 15 år. Sparande på säg 3000 för den icke högutbildade eller 5000 kr i månaden för den högutbildade, med lite avkastning på börsen ger betydligt mer. Jag tror en person som är intresserad av sparande snarare har runt 2 miljoner vid sena 30 års-åldern, beroende på hur de gått på börsen. Sthlmsbörsen har som referens snittat 13% per år senaste 15 åren. Det blir 2.5 MSEK med 5000 sparat varje månad i 15 år.

Sedan får du också räkna med att när man är närmare 40 så har man ofta bildat familj, köpt hus, bilar mm. Det är nog inte många i den åldern som inte har behövt använda en del av det sparade kapitalet . . .

Att spara 3.000kr i månaden per person låter kanske idag inte så jättemycket för många, men för 15-20 år sedan var det en betydligt högre summa som jag tror att få "vanliga" knegare hade råd att spara. Det troliga är kanske att man då sparade 500-1.000kr per månad, och att det beloppet sakta ökade över åren då lönen stiger. Så, man skall nog inte räkna riktigt som du har gjort i detta fall . . . Jag tycker en miljon på sparkontot innan man har fyllt 40 är fantastiskt, grattis!!!
Citera
2026-09-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey

De där siffrorna kan du glömma, för de flesta måste väldigt mycket in i bostaden om du inte bor i bushen eller om du skippat familj.
Citera
2026-09-21, 15:16
Medlem
En frisk och arbetande person i 40 års åldern bör ha några miljoner i förmögenhet, familj eller inte.
Citera
2026-09-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
En frisk och arbetande person i 40 års åldern bör ha några miljoner i förmögenhet, familj eller inte.

I föemögenhet inkl bostad men inte på börsen eller placerarbart
Citera
2026-09-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
I föemögenhet inkl bostad men inte på börsen eller placerarbart

Likvida medel!
Citera
2026-09-21, 16:27
Medlem
Citat:
Likvida medel!
Och vad innebär likvida medel för dig? Femhundralappar i rullar i garderoben?
Citera
2026-09-21, 16:33
Medlem
Citat:
Likvida medel!

Nu har vi svårt att få tag på ren fakta och statistik men i Sverige så har nog ytterst få i 40 års åldern en bostad betald och "ett par miljoner" på börsen eller på ett räntekonto lättillgängligt med reservation om de bor i obygden.

Körde AI på det där inte ens i Zürich har en 40 åring 3 miljoner utöver bostad i snitt
Senast redigerad av LDRLDR 2026-09-21 kl. 16:38.
Citera
2026-09-21, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och vad innebär likvida medel för dig? Femhundralappar i rullar i garderoben?

Pengar du kan komma åt snabbt.

Jag har 25.000$ i kontanter (100$ sedlar i rullar hemma)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in