2026-09-21, 14:27
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Tänkte fråga angående hur de olika gymmen gör med el och vattenkostnaden betalar de en en "förbestämd pris" eller kör de förbrukad el- och vattenkostnad?

Om så är fallet hur mycket kan det sluta på (när det gäller el- och vattenkostnad) för ett gym som har 12-14 timmar öppet, på ett ungefär?
Citera
2026-09-21, 14:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Tänkte fråga angående hur de olika gymmen gör med el och vattenkostnaden betalar de en en "förbestämd pris" eller kör de förbrukad el- och vattenkostnad?

Om så är fallet hur mycket kan det sluta på (när det gäller el- och vattenkostnad) för ett gym som har 12-14 timmar öppet, på ett ungefär?

Det är extremt ovanligt att el och vatten ingår i hyran i kommersiella hyresavtal av den typen.

Att säga hur mycket el eller vatten "ett gym" förbrukar går inte, det beror förstås på antal medlemmar, yta, användning m.m.
Citera
2026-09-21, 14:34
Medlem
Gym har inte andra hyresavtal än andra verksamheter som hyr lokal.

Alla har eget el abbonemang

Vatten varierar. Oftast ingår vatten. Är det fjärrvärme i huset så betalar man
egen förbrukning av varmvatten .
Citera
2026-09-21, 14:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Var ett tag sen jag var på ett gym då jag har eget hemma men då jag gick så var det sällan jag såg några som duschade utan de flesta åkte hem svettiga och duschade förhoppningsvis där.

Sen är det väl alltid ett gäng som passar på att sitta i bastun efter träningen så minst två bastuaggregat ska vara igång under hela dagen. Aggregaten för hemmabruk ligger på mellan 6-9Kw men drar då inte full effekt hela tiden de är igång utan värst vid uppvärmningen.
Citera
2026-09-21, 14:45
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Var ett tag sen jag var på ett gym då jag har eget hemma men då jag gick så var det sällan jag såg några som duschade utan de flesta åkte hem svettiga och duschade förhoppningsvis där.

Sen är det väl alltid ett gäng som passar på att sitta i bastun efter träningen så minst två bastuaggregat ska vara igång under hela dagen. Aggregaten för hemmabruk ligger på mellan 6-9Kw men drar då inte full effekt hela tiden de är igång utan värst vid uppvärmningen.

Utifrån den uträkningen kommer vi lugnt över 80000 kr per månad!
Citera
2026-09-21, 15:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Utifrån den uträkningen kommer vi lugnt över 80000 kr per månad!

Nu vet jag inte hur du räknat men ett bastuaggregat går inte på full effekt hela dagen utan endast när man startar det och hela basun ska värmas upp och sen är det bara att hålla uppe värmen som ska göras, drar mycke men inte lika mycke.
Jag har ingen egen bastu då jag har den som svensk bastu (förråd) här hemma i huset så har dålig koll på vad det kostar att köra.
Citera
2026-09-21, 15:23
Medlem
proconsuls avatar
Det beror naturligtvis på medlemsantal och kvadratmeteryta.

Frågan är i klass med "hur tung är en sten?".
Citera
2026-09-21, 15:25
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu vet jag inte hur du räknat men ett bastuaggregat går inte på full effekt hela dagen utan endast när man startar det och hela basun ska värmas upp och sen är det bara att hålla uppe värmen som ska göras, drar mycke men inte lika mycke.
Jag har ingen egen bastu då jag har den som svensk bastu (förråd) här hemma i huset så har dålig koll på vad det kostar att köra.

Det du medgav blir 77 Kwh- 110 Kwh så det blir gånger 4-5 kr (det egentliga kostnaden för 1 kwh inkl. alla skit skatter och allt). Blir ca 400-500 kr.
Annat el brukar väl dra inte så mycket vi säger max 1000-2000 kr

0,05 kr (varmvatten kostnad per liter) x12 liter (en minuter förbrukning)= 0,6 kr för varje 1 min varmdusch
0,6x10 min = 6 kr för 10 minuters dusch i varmvatten
ponera nu att gymmet har 1000 brukar varje dag och 50% av de duschar så det blir 6x500=3000
Sedan har vi även långduschar på 30-40 minuter så det blir i slutändan ca 4000 kr för varmvatten-duschandet
sedan har vi kallvatten som blir mer eller mindre samma sa även här ca 4000-5000 kr.

ca 10 000 kr för el och vattenkostnaden per dag och gånger med 31 blir ju 310 000 kr.
Ber om ursäkt för förra kostnaden. Årskostnaden blir 3720000 kr.

Hur fan lyckas de vara kvar då för att betalar 1000 medlemmar kostaden (ponera 4000 kr/per år) för medlemskapet så blir det som max 4 miljoner per år. med ynka ca 300 000 kr ! tänkt på allt annat som lön, hyrkostnad och allt annat
Citera
2026-09-21, 16:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det du medgav blir 77 Kwh- 110 Kwh så det blir gånger 4-5 kr (det egentliga kostnaden för 1 kwh inkl. alla skit skatter och allt). Blir ca 400-500 kr.

0,05 kr (varmvatten kostnad per liter) x12 liter (en minuter förbrukning)= 0,6 kr för varje 1 min varmdusch
ponera nu att gymmet har 1000 brukar varje dag och 50% av de duschar så det blir 6x500=3000
Sedan har vi även långduschar på 30-40 minuter så det blir i slutändan ca 4000 kr för varmvatten-duschandet
sedan har vi kallvatten som blir mer eller mindre samma sa även här ca 4000-5000 kr.

ca 10 000 kr för el och vattenkostnaden per dag och gånger med 31 blir ju 310 000 kr.

Hur fan lyckas de vara kvar då för att betalar 1000 medlemmar kostaden (ponera 4000 kr/per år) för medlemskapet så blir det som max 4 miljoner per år. med ynka ca 300 000 kr ! tänkt på allt annat som lön, hyrkostnad och allt annat

Du måste även räkna in alla som tar ut ett årskort på gymmet via friskvårdspengen och sen använder det tre gånger.
Det finns väl en anledning till att varje liten ort kan snurra minst tre olika gym och ändå ha vinst.
Sen tror jag också att du överdrev när du räknade med 1000 brukare per dag då det är grovt överskattat, jag skulle säga att de större gymen kanske kommer upp i 300 personer per dag. Sen blir det givetvis fler om man har olika klasser men dessa brukar ibland få betala extra för sånt.
Citera
2026-09-21, 16:15
Medlem
Hrass avatar
Det skiljer beroende på andelen svenskar och blattar också. Blattar spolar med duscharna non-stop och bastar gärna med öppen bastudörr så hela omklädningsrummet värms upp.
Citera
2026-09-21, 16:54
Medlem
Citat:

Dina uträkningar är väldigt fel.

Personen du citerade skrev att bastuaggregaten är på 6-9 kW men att de inte drar 6-9 kW hela tiden - precis som en platta eller ugn på 3 kW inte drar detta hela tiden.

4-5 kronor per kWh? Vad har du rökt?

En privatperson som räknar med fasta kostnader osv kanske hamnar på en effektiv kWh-pris på 4-5 kronor på sin höjd men ett gym betalar en bråkdel av detta.
Citera
2026-09-21, 18:04
Medlem
Gissningsvis så drar luftkonditionering, AC minst lika mycket ström som bastun. Att kyla ett stort gym är nog riktigt dyrt.

Med stort sannolikhet har de flesta gym mätare för vatten, värme och elektricitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in