Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
Jag tror att du har rätt i första stycket. Det är inte så att C:s väljare är ointresserade av politiken men att distansera sig från SD är viktigare. Det trumfar allt för C. Så som jag tolkat dem. Det gör att jag för egen del tror att C hellre kommer att mjuka upp sin röda linje mot V än mot SD.
Det 2:a stycket funkar bara inte. Leker man vrång 3-åring och bara skiter i allt samt sätter sig i ett hörn och surar så är det extra val som gäller. Om någon vill bli statsminister behöver C trycka grönt eller gult. Vill en regering få igenom politik behöver C trycka grönt. Varken höger eller vänster kan få igenom någon politik om C lägger sig i växasängen, trycker in nappen och drar täcket över sig.
Din sista mening är spot-on. Det mest tragiska (för C) är att man egentligen har ett guldläge. Man har 2 realistiska alternativ men istället vill man ha det alternativ som inte finns och så kör man igång det här löjliga spelet och förvandlar sitt guldläge till ett svårt läge. Vad var det Viktor BK sa igår? "Pinsamt".
C har mycket att riskera genom att vika ned sig för V. De har inte mycket att riskera genom att sitta som vågmästare i opposition.
Om C tar det till extra val, då har de bevisat för S och V att om vänstern vill regera inom överskådlig tid, då är det V utanför regeringen som gäller.
Kommer väljarna straffa C för ett sådant agerande? Troligen inte i någon högre grad. Dels behöver vänstern C som det ser ut, för åker C ur riksdagen går bollen till Tidö. Dels drivs en stor del av Cs väljare av motvilja mot Sd och även V.
C har även S med sig i att hålla V utanför, så Maggan kommer i debatter och media att lägga skulden för ett extra val på V.
Sakpolitiskt vill ju C oavsett ha blågul budget hellre än röd dito. Just därför vill Maggan ha C i regeringen, för då får hon igenom sin budget.