2026-09-21, 10:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag hade gärna velat se Ida Gabrielsson som partiledare. Verkar kunna bete sig rätt ok i sitt tonläge.. Nooshi är för dryg.

Hon är nog smartare än Nooshi.
Citera
2026-09-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det tror jag. Det som kommer att hända är att opinionsmätningar visar att (C) tappar stöd och att folk skyller allt på dem. Sedan kommer de till insikt om att kommunism är rätt trevligt ändå och släååer in (V) i en regering...
Tror du? Bygger inte Cs hela existensberättigande på deras röda linjer?

Dock kan det ju komma undersökningar som visar att c-väljarna är ok med att släppa den röda linjen mot V om det är nödvändigt för att kunna forma en regering, vilket skulle sätta Thanden under press att backa på den röda linjen.
Citera
2026-09-21, 11:22
Medlem
Enda realistiska lösningen med dagens valresultat är en S-regering med stöd av V, MP och C.
V och C måste båda framstå som förlorare men få igenom något som inte är omöjligt att tolerera för den andra parten. V kan inte se fram mot några dyra reformer eller större skattehöjningar. Alla sådana försök kommer att ha en budgetmajoritet mot sig. Kanske lyckas de sy ihop det nu, men försöker de sig på utpressning nästa år spricker regeringen.
C kan eventuellt svälja V som stödparti så länge V inte sitter i regeringen.
Det kommer inte att funka med "ajja skaj med" som Ida Gabrielsson säger.
Men det är S som måste sy ihop det här. Fikamöten V/C är meningslöst.
Ser man det från S sida är det V de måste mjuka upp först. Får de bort kravet på regeringsposter kan de kanske få med C.
V måste de det realistiskt. De har plockat ett par procent från S i marginalen, men totalt sett är det ingen vänstersväng.
Citera
2026-09-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Tror du? Bygger inte Cs hela existensberättigande på deras röda linjer?
Det är (SD) som är det viktiga för deras väljare. Tror de flesta av dem är rätt ointresserade av vilken politik Bondepartiet driver i övrigt....

Ett annat alternativ är att de ger upp och inte samarbetar med någon utan slår ifrån sig allt ansvar och sätter sig på läktaren hela mandatperioden. Fast då är det bara Tidö som lan få igenom politik...

Svårt läge för (C) när övriga vägrar delta i deras löjliga spel...
Citera
2026-09-21, 11:33
Medlem
Citat:
Det är (SD) som är det viktiga för deras väljare. Tror de flesta av dem är rätt ointresserade av vilken politik Bondepartiet driver i övrigt....

Ett annat alternativ är att de ger upp och inte samarbetar med någon utan slår ifrån sig allt ansvar och sätter sig på läktaren hela mandatperioden. Fast då är det bara Tidö som lan få igenom politik...

Jag har hört folk som har röstat på C för att de vill se en vänsterregering men utan kommunister, utan vänster-vänster. De blir nog rätt upprörda om C släpper in dem.

Cs hållning har aldrig varit logisk. Jag kan inte fatta att nån röstar på dem. Vill sänka skatter men samarbetar till vänster. Blockerar nu ett stödparti i vänsterblocket. Blockerar en högerregering. De är sinnebilden av ”liberal entitlement”. Alla ska göra som de säger, annars sätter de sig ner som en tvååring och vägrar.
Citera
2026-09-21, 11:39
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:

Jag tror att du har rätt i första stycket. Det är inte så att C:s väljare är ointresserade av politiken men att distansera sig från SD är viktigare. Det trumfar allt för C. Så som jag tolkat dem. Det gör att jag för egen del tror att C hellre kommer att mjuka upp sin röda linje mot V än mot SD.

Det 2:a stycket funkar bara inte. Leker man vrång 3-åring och bara skiter i allt samt sätter sig i ett hörn och surar så är det extra val som gäller. Om någon vill bli statsminister behöver C trycka grönt eller gult. Vill en regering få igenom politik behöver C trycka grönt. Varken höger eller vänster kan få igenom någon politik om C lägger sig i växasängen, trycker in nappen och drar täcket över sig.

Din sista mening är spot-on. Det mest tragiska (för C) är att man egentligen har ett guldläge. Man har 2 realistiska alternativ men istället vill man ha det alternativ som inte finns och så kör man igång det här löjliga spelet och förvandlar sitt guldläge till ett svårt läge. Vad var det Viktor BK sa igår? "Pinsamt".
Citera
2026-09-21, 11:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Varför skulle de inte V kunna backa från regeringskrav? Det handlar ju om att få igenom politik. Sveriges dåvarande näst största parti gjorde ju så. De var ju också störst på sin sida. Det styrkeförhållandet är betydligt mer påtagligt och märkligt att vara utanför då.

V med sina lite mer än 8 procent är ju inte där alls, och styrkeförhållanden har betydelse. S behöver de andra partierna men är ändå större än alla tillsammans och det med råge. SD var större än de övriga partierna om än inte med jättemarginal mot moderaterna men ändå tog de mössan i handen och gav t.om förståelse för att de inte kunde sitta i regeringen.
Vänsterpartiet där Nooshi och Ida Gabrielsson varit mycket tydliga med att de inte kommer backa.
Sannolikheten är låg för något sådant och troligen orsaken till att partiet gått starkt framåt i årets val.
Vi får se men jag ser det som mycket osannolikt.
Citera
2026-09-21, 11:43
Medlem
diseuses avatar
Sagan med folk som har kryssats in som nog egentligen inte borde ha kryssats in fortsätter. Se exempelvis denna tråd, inklusive Peters svar till Ida Gabrielsson:

https://x.com/peterwennblad/status/2101725975104872699

Visst, vad det är för riksdagsledamöter som har kryssats in i det enskilda fallet kanske känns ganska off-topic för den här tråden, men här rör det sig om personer som jag tror löper en stor risk att bli politiska vildar förhållandevis snart. Vilket indirekt skulle påverka regeringsbildningsprocessen om det sker innan den nya statsministern har valts.

Om det vill sig riktigt illa är det en handfull somalier utan någon förankring i sina partier som blir tungan på vågen, inte Centerpartiet.
Citera
2026-09-21, 11:45
Medlem
Citat:
Jonas och Stefan samt Gustav är män.

Ja, och?
Citera
2026-09-21, 11:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jonas och Stefan samt Gustav är män.
Jag ville inte skriva det då det kan missuppfattas men det ställs oftast högre krav på kvinnor i ledande position och det försvårar saken nu. Svårare att backa från det de tidigare sagt.
Och de tidigare ledarna har jag uppfattat som de var lättare att förhandla med. Ändå tog det mycket lång tid för Löfven att få till en överenskommelse.

Kvinnorna nu som är partiledare uppfattar jag som starkare än de partiledare som ingick då Löfven bildade regering. 2018-19
Detta kommer ta tid om det överhuvudtaget går att få ihop något vettigt.
Citera
2026-09-21, 11:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Intressant också att notera, detta är första gången som V Noshi är partiledare med möjlighet att bilda en regering.
Detsamma gäller för C Elisabeth.
Upplagt för kaos.
Första gången 4 kvinnor och en kärring ska försöka få ihop ett samarbete i en regering.
Senast redigerad av Sunimod 2026-09-21 kl. 11:56.
Citera
2026-09-21, 11:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag tror att du har rätt i första stycket. Det är inte så att C:s väljare är ointresserade av politiken men att distansera sig från SD är viktigare. Det trumfar allt för C. Så som jag tolkat dem. Det gör att jag för egen del tror att C hellre kommer att mjuka upp sin röda linje mot V än mot SD.

Det 2:a stycket funkar bara inte. Leker man vrång 3-åring och bara skiter i allt samt sätter sig i ett hörn och surar så är det extra val som gäller. Om någon vill bli statsminister behöver C trycka grönt eller gult. Vill en regering få igenom politik behöver C trycka grönt. Varken höger eller vänster kan få igenom någon politik om C lägger sig i växasängen, trycker in nappen och drar täcket över sig.

Din sista mening är spot-on. Det mest tragiska (för C) är att man egentligen har ett guldläge. Man har 2 realistiska alternativ men istället vill man ha det alternativ som inte finns och så kör man igång det här löjliga spelet och förvandlar sitt guldläge till ett svårt läge. Vad var det Viktor BK sa igår? "Pinsamt".
C har mycket att riskera genom att vika ned sig för V. De har inte mycket att riskera genom att sitta som vågmästare i opposition.

Om C tar det till extra val, då har de bevisat för S och V att om vänstern vill regera inom överskådlig tid, då är det V utanför regeringen som gäller.

Kommer väljarna straffa C för ett sådant agerande? Troligen inte i någon högre grad. Dels behöver vänstern C som det ser ut, för åker C ur riksdagen går bollen till Tidö. Dels drivs en stor del av Cs väljare av motvilja mot Sd och även V.

C har även S med sig i att hålla V utanför, så Maggan kommer i debatter och media att lägga skulden för ett extra val på V.

Sakpolitiskt vill ju C oavsett ha blågul budget hellre än röd dito. Just därför vill Maggan ha C i regeringen, för då får hon igenom sin budget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in