Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Om man ska följa reglerna och om Margareta misslyckas så blir det nog Kristersson som tillfrågas. Dock har han inte mandat för att bilda regering så det kommer gå till extraval.
Om Margareta går till omröstning som det ser ut nu så kommer V rösta nej om de inte får vara med i en regering. Om S släpper in V så kommer C rösta nej.
Dock är jag klart tveksam till att S släpper in V i en regering.
Det går inte få till något vettigt med den rödgröna soppa som S nu troligen försöker få ihop.
Men det här har vi redan diskuterat i tråden.
Finns ingen lösning mer än extraval.
Jag förstår att du menar Magdalena aka Haggan.
Fast det kommer inte att bli ett extraval, jag har väldigt svårt att tro det då vänstersidan inte har något alls att tjäna på det utan bara har nersidor på det alternativet. Tänk dig själv att du vinner 100 mkr och du har valet att behålla eller dra en ny lott och riskera att förlora de 100 mkr:na eller i bästa fall få behålla de 100 mkr. Det är det valet vänster står inför i ett extra val. De har inget att vinna, bara riskera att förlora i ett extraval. Därför ser jag det som mycket liten chans (tyvärr).
Riksdan SKA rösta minst en, högst tre gånger om statsminister. Jag tror att Haggan väljs på sitt tredje försök. Hon kommer gå upp i alla tre omröstningar och röstas ner två gånger men den tredje viker sig endera C eller V.
Alt går Haggan upp en gång och röstas ner, Kristersson en gång och röstas ner och Haggan ytterligare en gång och väljs.