Citat:
Ursprungligen postat av
echox
Vad jag läst i lokalmedia så var det här helt otippat.
Inte alls tänker jag, Tjärna ängars väljare har väl fått det inprintat om vem som ska väljas.
Gissningsvis har den här liraren aldrig varit speciellt engagerad hos V alls. Och därefter reaktionerna.
Frågan är ens om den här snubben är medveten om vad det här innebär.
För två år sedan nekades Mohamed Abdukardir Ali medborgarskap i Sverige.
Enligt migrationsdomstolen hade han stora skulder och uppfyllde inte kravet på ett hederligt levnadssätt.
Orsaken var hans skulder. Då hade han 163 045 kronor i skulder hos Kronofogden, det rörde sig om obetalda skatter, studielån och privatlån.
I september 2022 beviljades han skuldsanering som ska pågå fram till juni 2027.
– Han lever helt enkelt på existensminimum under tiden han har skuldsaneringen.
I februari i år gjorde Migrationsverket en ny bedömning och han beviljades medborgarskap.
Enligt Kronofogden saknar han betalningsförmåga. När beslutet om skuldsanering fattades hade han en uppgiven månadsinkomst före skatt på 10 710 kronor och någon återbetalningsplan har aldrig upprättats. Enligt Skattverket hade han en taxerad inkomst under 2025 på 162 700 kronor, under 2024 var inkomsten 32 500 kronor och 2023 15 800 kronor.
Men skulle han komma in i riksdagen kan skuldsaneringen komma att omprövas. Grundarvodet för en riksdagsledamot är 81 400 kronor i månaden under 2026.
”När det gäller min bakgrund har jag haft en del skulder, men just nu pågår skuldsanering och det finns inga ytterligare krav på mig. Självklart ska jag fullfölja saneringen och göra rätt för mig”, skriver han till Expressen, men väljer att inte kommentera våra frågor som rör medborgarskapsprocessen och att han beskrevs som att inte ha ett ”hederligt levnadssätt”.
Han beskriver sig själv för tillfället som arbetslös.
Efter denna artikels publicering återkommer Vänsterpartiets ordförande i Borlänge Erik Buller och skriver i ett mejl:
”Vänsterpartiet är ett parti där människor med många erfarenheter samlas för att tillsammans förändra samhället, vilket har varit en stor styrka i det här valet. Mohamed Abdukardir Ali har inte haft några uppdrag i partiet tidigare, men han har deltagit i valrörelsen för oss och jag har ingen anledning att tro att han inte kommer att vara en utmärkt representant för oss i riksdagen.”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/