2026-09-20, 22:07
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Vilken klan representerar han?
De fem stora somaliska klanfamiljerna i Sverige är;
Darod/Daarood
Hawiye
Isaaq
Dir
Rahanweyn – även kallad Digil–Mirifle

(FB) Mohamed Abdukardir Ali (V) - nyss nekad medborgarskap, nu i riksdagen 2026
Citera
2026-09-20, 22:11
Medlem
tigerpus avatar
Det här är fan humor på hög nivå och precis vad svenska folket förtjänar, hur många finns det liksom som inte fattar att röstboskap är på riktigt
Glad att jag inte slösade min röst på afs, kommer fan rösta på Muhammed nästa val lmao
Citera
2026-09-20, 22:11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Somaliern i Dalarna har aldrig haft ett politiskt uppdrag. Han kan bara ha blivit inkryssad om det bedrivits en medveten kampanj inom somaliska kretsar för att kryssa honom.
Så förhöll det sig.
Citera
2026-09-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Igen, dålig koll på någon är fan inte detsamma som att man inte vet vem någon är. Läs artikeln så ser du att han ju uttalar sig lite svepande om personen, typ hur länge han varit medlem och så. Dålig koll är en annan sak än det du påstår.

Om du sedan går till alla gruppledare runt i landet för de fem partier som inte har över 10% så lär de inte känna nummer åtta på sina listor de heller alla gånger.

Ingen jävel tror ju att någon som är sju platser från en riksdagsplats och varit med i partiet ett år, kommer bli riksdagsledamot. Gäller alla partier. En gruppledare kan vara väldigt ointresserad av vilka som hamnar på de där fyllautsedelnplatserna. Men det finns såklart andra i partiet som vet vem han är, som nominerat honom och sett till att han fick plats nr 8. Han har inte tryckt sitt namn själv på valsedeln.
Det var 9-10 namn på riksdagsvalsedeln för V i Dalarna. Var det för svårt för gruppledaren att ha koll på nio pers? Om gruppledaren hade gått igenom namnen hade han väl känt igen 8 namn. Var det för jobbigt att kolla upp det nionde?

Gruppledaren ska vara ett proffs på politik och känna till personkryss-systemet. Han måste garantera att alla på hans lista skulle vara ok att ta plats i riksdan om det blir så. Att svara ”Eh, det där vet jag inte vem det är” när media frågar vem den nyvalde riksdagsmannen är, är SVINDÅLIGT. Det kan ju vara en dömd pedofil, en terroranhängare, en våldtäktsman. Nu är det en person som drar på sig skulder som han skiter i att betala. Dålig respekt för regler alltså. Oklart om han kan prata svenska, läsa, skriva och räkna. Oklart om han har något att tillföra överhuvudtaget. Så blir det när folk inte gör sina jobb. Ut med en kompetent kandidat och in med ett ?
Citera
2026-09-20, 22:34
Medlem
Mindbusinesss avatar
Vänsterpartiet
Du kan personrösta genom att sätta ett kryss för den kandidat du helst vill ska bli vald. Du kan inte personrösta på fler än en eller någon annan kandidat än dem som står nedan.

☐ 1 Kajsa Fredholm, 64 år, Leksand
☐ 2 Ida Friberg, 52 år, Ludvika
☐ 3 Emelie Larsson, 39 år, Borlänge
☐ 4 Patrik Liljeglöd, 47 år, Falun
☐ 5 Maja Gilbert-Westholm, 77 år, Falun
☐ 6 Ulf Bengtsson, 54 år, Avesta
☐ 7 Pia Aronsson, 75 år, Avesta
☐ 8 Jonas Fürtig-Hjerppe, 41 år, Ludvika
☒ 9 Mohamed Ali, 30 år, Borlänge
☐ 10 Johanna Magnusson, 45 år, Mora
☐ 11 Amanda Dalmans, 34 år, Borlänge
☐ 12 Ida Slagkämpe, 42 år, Borlänge
☐ 13 Fia Wikström, 61 år, Säter
☐ 14 Anita Hogeborn-Kullander, 78 år, Avesta
Citera
2026-09-20, 22:46
Medlem
Vilket jävla dårhus vi bor i. Killen kan bli den första riksdagsledamoten att utvisas ur riket.
Citera
2026-09-21, 00:15
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
De satte honom väl där för att locka röster till V. Att han skulle kampanja bland somalierna och gå förbi toppkandidaten hade de naturligtvis aldrig tänkt sig.

Eh jo, de satte honom där utan att ha koll. Han har aldrig haft ett politiskt uppdrag och gruppledaren har ingen aning om vem han är och inte heller någon adress eller telefonnummer till honom!

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/

Man kan skämta om det - men för i helvete Vänsterpartiet!! Att vara riksdagsledamot borde anses vara ett viktigt uppdrag men Vänsterpartiet skänker bort platserna.

Jag å andra sidan är inte förvånad alls

Precis vad man kan vänta sig av Vänsterpartiet
Mohammed borde bli minister
Citera
2026-09-21, 00:18
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Internt tryck: Det rapporteras om att det finns ett internt tryck inom Miljöpartiet på Abdukani att frivilligt avsäga sig sin plats till förmån för Lakso. Lakso ses som en central profil och är partiets energipolitiska talesperson.
Det skulle isf kräva minst att de ger honom en post där de matchar riksdagslönen på drygt 80 kkr/mån.
Citera
2026-09-21, 00:32
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Absoluta legender. Hade jag varit dem hade jag aldrig gett upp min plats. Ska fan själv kampanja för V nästa gång, bli invald och sedan direkt bli politisk vilde. Så naiva som vänsterpartister verkar vara så borde det inte vara något problem att infiltrera dem med lite BS om verklighetsfrånvända utopier och annat trams.

Det kan ju bli extraval. Och då finns chansen att Muhammed inte ens kommer att få börja i Riksdagen.
Citera
2026-09-21, 00:42
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Jag å andra sidan är inte förvånad alls

Precis vad man kan vänta sig av Vänsterpartiet
Mohammed borde bli minister

Det blir ingen regering för Vänstern. Vare sig med eller utan nyval.
Citera
2026-09-21, 00:46
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Vad jag läst i lokalmedia så var det här helt otippat.

Inte alls tänker jag, Tjärna ängars väljare har väl fått det inprintat om vem som ska väljas.

Gissningsvis har den här liraren aldrig varit speciellt engagerad hos V alls. Och därefter reaktionerna.

Frågan är ens om den här snubben är medveten om vad det här innebär.
För två år sedan nekades Mohamed Abdukardir Ali medborgarskap i Sverige.

Enligt migrationsdomstolen hade han stora skulder och uppfyllde inte kravet på ett hederligt levnadssätt.

Orsaken var hans skulder. Då hade han 163 045 kronor i skulder hos Kronofogden, det rörde sig om obetalda skatter, studielån och privatlån.

I september 2022 beviljades han skuldsanering som ska pågå fram till juni 2027.

– Han lever helt enkelt på existensminimum under tiden han har skuldsaneringen.

I februari i år gjorde Migrationsverket en ny bedömning och han beviljades medborgarskap.

Enligt Kronofogden saknar han betalningsförmåga. När beslutet om skuldsanering fattades hade han en uppgiven månadsinkomst före skatt på 10 710 kronor och någon återbetalningsplan har aldrig upprättats. Enligt Skattverket hade han en taxerad inkomst under 2025 på 162 700 kronor, under 2024 var inkomsten 32 500 kronor och 2023 15 800 kronor.

Men skulle han komma in i riksdagen kan skuldsaneringen komma att omprövas. Grundarvodet för en riksdagsledamot är 81 400 kronor i månaden under 2026.

”När det gäller min bakgrund har jag haft en del skulder, men just nu pågår skuldsanering och det finns inga ytterligare krav på mig. Självklart ska jag fullfölja saneringen och göra rätt för mig”, skriver han till Expressen, men väljer att inte kommentera våra frågor som rör medborgarskapsprocessen och att han beskrevs som att inte ha ett ”hederligt levnadssätt”.

Han beskriver sig själv för tillfället som arbetslös.

Efter denna artikels publicering återkommer Vänsterpartiets ordförande i Borlänge Erik Buller och skriver i ett mejl:

”Vänsterpartiet är ett parti där människor med många erfarenheter samlas för att tillsammans förändra samhället, vilket har varit en stor styrka i det här valet. Mohamed Abdukardir Ali har inte haft några uppdrag i partiet tidigare, men han har deltagit i valrörelsen för oss och jag har ingen anledning att tro att han inte kommer att vara en utmärkt representant för oss i riksdagen.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/
Citera
2026-09-21, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
43-årige Linus Lakso är utbildad energiingenjör och arbetade under många år med energi-, klimat- och miljöfrågor innan han klev in i politiken.

Somaliern Mohamed Abdukani blir där en god ersättare med sin utbildningsbakgrund från SFI och Komvux. Något direkt arbete har inte Mohamed haft men han är en av grundarna till Somaliska ungdomsnätverket i Eskilstuna, vilket antagligen finansierats med pengar från allmänna arvsfonden som alla andra sådana där värdelösa multikultiprojekt.

Enligt vänsterns logik är utbildning och meriter helt underordnat hudfärg och att man har en utländskt kultur. Nu kommer denne typ sitta i riksdagen och bestämma över vår gemensamma framtid. Även fast han inte kan så mycket om fakta frågorna utan i huvudsak utgår från de dekret som ges i koranen, får man anta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in