2026-09-20, 18:21
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det är än så länge enbart personer med högersympatier som uttryckt sig i tråden om hur illa det är med Mohammad etc som röstats in.

”Källan” som Eskilstuna Kuriren hänvisar till kan ju vara vilken tomte som helst. Återkom när/om någon på vänstersidan uttalar sig officiellt, innan dess är det bara hörsägen.

Sålänge "källan" också är en högertomte så har du säkert rätt. Det kryllar dock inte av högertomtar inom just det partiet.... Så chansen att du har fel är marginell.
Sen är det kanske så att du inte VILL att det sk svara såhär, men det ärmen annan fråga.

Time will tell...
Citera
2026-09-20, 18:26
Medlem
Ett till exempel: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/
Citera
2026-09-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Nu är det en artikel skriven av journlister, och de är ju ibland idioter, så när jag läser sista meningen undrar jag om uppgifterna i artikeln verkligen stämmer:

"Vänsterpartiet i Borlänge säger att de kommer att uttala sig först efter helgen."

Vad finns det att vänta på? "Vi gratulerar Mohammed och ser fram emot hans arbete i riksdagen", eller liknande, behöver de väl inte vänta med att säga?

Till vänsterpartiernas försvar ska väl sägas att de alltid varit emot inslag av personröstning, om jag minns rätt. De anser inte att medlemmar/väljare ska få ha något att säga till om angående vilka som blir invalda. På så vis är det ju inte deras egen politik som orsakat detta.
Citera
2026-09-20, 18:37
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semalan
Ett till exempel: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/

Nu har vi alltså fått in en muslimsk somalier i riksdagen som lever med skuldsanering och fick medborgarskap i februari. Ni som röstar rödgrönt måste verkligen hata det här landet.
Citera
2026-09-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Samtidigt finns det många ännu längre vänsterut som anser att V är borgare och de som inte tror på parlamentarism överhuvudtaget.

Jag har inte själv hört några av de intervjuer du påstår dig ha sett. Men alldeles oavsett så verkar det extremt långsökt att rösta på Vänsterpartiet för att de skulle vara antisemiter, jag hoppas du hör själv hur dumt det låter.

Du är ju helt störd, ta del av nyheter. Gör du inte det väljer du att inte vara allmänbildad och då har du inte i diskussionen att göra.
Googla Expressens avslöjanden om över 30 antisemitiska kandidater inför valet som Vänsterpartiet tvingades peta pga det avslöjades.
Att de hade antisemitiska försäljningsbord där de krängde kartor som uppmanar till folkmord på judar på sin kongress.
Nooshi poserade framför de borden med försäljarna.
Citera
2026-09-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Nu har vi alltså fått in en muslimsk somalier i riksdagen som lever med skuldsanering och fick medborgarskap i februari. Ni som röstar rödgrönt måste verkligen hata det här landet.

Ok...
Citat:
Jag är själv överraskad över stödet för mig personligen eftersom jag inte har haft nån egen kampanj eller valmaterial, säger han.
Det var väl bra då jag inte önskar Vänsterns politik för alla boende i Sverige.
Det blir ju lite underhållande att följa detta också med Vänsterpartiets ledamöter som varken är övertygade ideologiskt eller partiet vet vilka de är.
Citera
2026-09-20, 18:48
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Du är ju helt störd, ta del av nyheter. Gör du inte det väljer du att inte vara allmänbildad och då har du inte i diskussionen att göra.
Googla Expressens avslöjanden om över 30 antisemitiska kandidater inför valet som Vänsterpartiet tvingades peta pga det avslöjades.
Att de hade antisemitiska försäljningsbord där de krängde kartor som uppmanar till folkmord på judar på sin kongress.
Det där är ju en baggis jämfört med Sverigedemokraternas kandidater

Inför valet 2022:

Citat:
Inför årets val har 289 politiker som har gett uttryck för nazism eller rasism i Sveriges riksdagspartier identifierats.

Klart flest kandidater, 214 personer, finns på Sverigedemokraternas listor.

https://www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/demokrati/289-valkandidater-kopplas-till-hogerextremism-sd-stryker-namn-fran-listor/
Citera
2026-09-20, 18:51
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Som Hitler gjorde? Gick inte du i skolan? Man tar makten genom demokratiska val och sedan avskaffar man demokratin - samma som Pär Holmgren (MP) ville göra om inte folk lydde Miljöpartiet och klädde sig i tagelskjorta...

Skärp dig för helvete, tagga ner på pipan. det som hände där på 40-talet har nada att göra med sverige 2026.

#dumheter
#idioti
#knarkare
Citera
2026-09-20, 18:53
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate

Bra att du nämnde dessa två exempel innan jag googlade så jag vet vart nivån ligger.

Problemet annars är annars att du kommer dragandes med det extremt utslitna ordet antisemitism. Riktigt tröttsamt då antisemitism sedan länge mer eller mindre är synonymt med israelkritik och inget annat.

Nelson Mandela var terrorist.
Citera
2026-09-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt

Så han har varit med i partiet i drygt ett år. Han har varit medborgare i landet i mindre än ett år. Partiet sätter hans namn på listan. Fast de tydligen inte riktigt vet vem han är eller kan säga något om honom.

Något stämmer inte riktigt med hans uttalanden om att han är överraskad och inte haft någon egen kampanj eller valmaterial. Men samtidigt ...

Citat:
Enligt en affärskompanjon har han ett stort nätverk inom den somaliska gruppen i Borlänge. Han har också tillsammans med vänner åkt runt och kampanjat för Vänsterpartiet i Dalarna enligt postningar i sociala medier.

Citat:
Mohamed Abdukardir Ali var på listans nionde plats och fick 648 personröster – drygt trehundra fler än Fredholm som toppade listan.

De hade nog inte riktigt räknat med detta. Det fanns så att säga en baksida men röster från nya grupper. Oops!

Så frågan är kanske HUR TÄNKTE MAN I VÄNSTERPARTIET när man satte honom på listan?

Citat:
För bara två år sedan nekades Mohamed Abdukardir Ali, som kommer från Somalia, svenskt medborgarskap. Enligt Migrationsverkets beslut som senare fastställdes av Migrationsdomstolen uppfyllde han inte kravet på ett hederligt levnadssätt. Orsaken var hans skulder. Då hade han 163 045 kronor i skulder hos Kronofogden, det rörde sig om obetalda skatter, studielån och privatlån.

I september 2022 beviljades han skuldsanering som ska pågå fram till juni 2027.

Nu kommer han i vart fall kunna betala tillbaka sina skulder rätt fort. Vi får väl se det positiva i det hela. En riksdagsledamot som får sin lön utmätt av kronofogden.
Senast redigerad av 101000111 2026-09-20 kl. 19:01.
Citera
2026-09-20, 19:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Snart sitter C i regeringen, och då kommer lönedumpande arbetskraft att välla in från tredje världen, medan Svensson knappt får a-kassa i mer än 100 dagar.

Förhoppningsvis är Ayn Rand-falangen borta, men vem fan vet.

Egentligen är det otroligt att tokliberalister satsade på S.
Citera
2026-09-20, 19:40
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
"Tänk om det är så enkelt att många i förorterna agerar precis som andra väljare?
Att de helt enkelt lyssnar på politiker som pratar med och om dem, och sedan drar slutsatser av det. När P1 frågar väljare i Tensta och Rinkeby om hur de resonerat svarar de att de inte vill ha högre bostadskostnader, slöjförbud och hot om utvisningar", som DN så klokt skrev i dagens ledarsida.
Ska bli kul att se hur de blekfeta politrukerna reagerar när en efter en blir ersatta av mörkare varianter.
Vågar de dra etnicitetskortet eller inte?
Senast redigerad av KurtSchweinsteiger 2026-09-20 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in