Citat:
Såååå - den muslimska minoriteten får ALDRIG diskrimineras i samhället å det minsta, för då blir det ramaskri - de skall få igenom ALLT de vill, trots att de, som sagt, är en minoritet - om än en röststark sådan. Men, när det gäller etniska svenskar som önskar fläskkött på anstalterna, så är det fritt fram att diskriminera, enligt dig? Bra att veta - så mycket för din empatiska föreställningsvärld... Du är en tvättäkta rasist!
Ehh, vad menar du? INGEN får diskrimineras i samhället? Det har vi både en regeringsform och diskrimineringslag som reglerar.
Hur tänker du här?
Jag tror du blandar ihop äpplen och päron. För rent tekniskt är ju inte valet av kött ö.h.t en diskrimineringsfråga. En intagen på anstalt "som inte får griskött" eller "inte får nötkött" är alltså inte per definition diskriminerad. Med all respekt för dig så trodde jag verkligen detta var uppenbart för alla? Men nu handlar ju grisköttsfrågan inte bara om kött, utan om religion - och religion/trosuppfattning är ju en diskrimineringsgrund. Frågan i sig behöver ju inte vara diskrimineringsgrundande. Men det gör ju att man som myndighet behöver "dra öronen åt sig" och hitta lösningar och alternativ/komplement så att det inte riskerar att anses som diskriminering.
/Slutligen vill jag bara tillägga att jag GIVETVIS inte hade haft några som helst problem med ett system där det på "kött-dagar" serverades både nöt- och griskött. Men så har det ju också framgått tydligt att detta handlar om ekonomi/budget. Att man då tar ett beslut att köttet som serveras inte är griskött (givet att nästan ingen äter det som anstaltsledningen sagt) så gör ju det att man kostnadsmässigt troligen kommer kunna servera kött oftare (men då i form av nötkött eller kyckling/fågel) eftersom man då inte behöver ha dubbla köttsorter eller alternativkost. Jag har ingen aning, men jag tror att de intagna är mycket nöjdare med det - än att ha en köttreducerad meny där det serveras kött mer sällan. Vad tror du?