Citat:
Ursprungligen postat av
fjollcigg
Jag reagerade också på detta. Hittar inga bra länkar, men Gemini gav mig följande summering när jag googlade ”mp linus lakso muhammed”:
Miljöpartiets Linus Lakso har blivit bortkryssad från riksdagen av sin partikollega Mohamed Abdukani efter personräkningen i valet 2026.
Abdukani, som stod som fjärde namn på Miljöpartiets lista i Södermanland, lyckades samla fler personröster (kryss) än förstanamnet Lakso och knep därmed riksdagsplatsen.
Detta har väckt stor uppmärksamhet eftersom:
Internt tryck: Det rapporteras om att det finns ett internt tryck inom Miljöpartiet på Abdukani att frivilligt avsäga sig sin plats till förmån för Lakso. Lakso ses som en central profil och är partiets energipolitiska talesperson.
Valkampanjen: Mohamed Abdukani har bedrivit en omfattande personvalskampanj, bland annat på somaliska, vilket gett stort genomslag i väljarbasen i Eskilstuna.
Mohamed Abdukani har naturligtvis stort engagemang i miljöfrågor. Varför skulle MP annars placera honom så högt på sin Sörmlandslista? Och MP-väljarna i Sörmland anser att detta politiska stjärnskott har mycket mer att ge än vad Linus Lakso har. Det ska bli spännande att se Abdukanis starka politiska utspel i riksdagsdebatterna, där han med emfas driver MP:s hjärtefrågor. Grattis, MP!
Och uppgifter om att det finns ett internt tryck inom MP att frivilligt avsäga sig sin plats till förmån för Lakso tror vi naturligtvis inte på. MP är ett DEMOKRATISKT parti som ALDRIG skulle frångå DEMOKRATISKA VÄRDERINGAR.