Arbetsgivarens frustration: ”De vill inte ens söka jobbet – men måste för att få bidrag”
”Jag vinner inte på det, personen som söker vinner inte på det och jag vet inte vad Arbetsförmedlingen skulle tjäna på det, om det inte är för att få fina siffror i statistiken.”
Ibland innehåller ansökningarna inte någon text överhuvudtaget, utan består bara av ett blankt meddelande, berättar Markus Jönsson. [...]
Samma situation för 26 år sen
En person för fram att det var likadant för 26 år sedan då han själv tvingades söka ett jobb som krävde truckkort trots att han inte hade något, vilket senare ställde till det för arbetsgivaren. ”Att det fortfarande inte är löst”, skriver han i tråden.
– Jag tror att det finns en frustration i alla led. Man gör något för att någon säger att man ska göra det, men vad är poängen med det? Det här leder liksom ingenstans, säger Markus Jönsson.
De ökande kraven på arbetslösa att söka jobb gillas icke av arbetsgivare.
Det verkar som det enda det har lätt till är att orsaka trafikstockning för de som skall rekrytera. Säkerligen något som ger upphov till dessa outhärdliga tester folk tvingas ta sig igenom för att söka jobb.
Det låter som när man läser artikeln och annat som skrivits om arbetsförmedlingen att den i dagsläget endast har som funktion att kontrollera och bryta ned folk.
Varje ny förändring inom arbetsförmedlingen verkar inte leda till annat än elände. De kraven för att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande har istället för att få ut mer människor i arbete orsakat än ännu sämre arbetsmarknad. Förlust på alla håll.
Är detta pga att arbetsförmedlingen är en förlegad myndighet idag, illvilja och/eller oskicklighet av politiker eller att tiderna är så idag; det finns inga jobb längre. Vi klarar av att producera mycket mer med mycket mindre arbetare och lösningen kommer inte ligga i en myndighet som arbetsförmedlingen.