Idag, 16:01
Medlem
The Crashs avatar
Det gäller någon närstående som jag bryr mig mycket om och börjar bli orolig för.

Personen har i flera månader levt på ungefär fem mackor med korv eller skinka och en till två liter O'boy om dagen. Ibland blir det pizza, men personen klarar inga egentliga pålägg utan äter då någon enstaka Margherita.

Kalorier får personen uppenbarligen i sig, men överlevnad är en ganska låg ribba.

Vilka näringsbrister riskerar man med den här kosten, och hur länge kan man leva så innan kroppen börjar säga ifrån? Om en större kostomläggning inte fungerar: Vad behöver åtminstone läggas till för att göra kosten mindre katastrofal?
Citera
Idag, 16:07
Medlem
Riksreptilens avatar
3-17 år beroende på främst genetisk benägenhet för diabetes.

Lägg till c-vitamin frukter och tomater till att börja med.

Riktiga faran är mängden socker i två liter Oboy.

" Ett normalt glas O'boy (2 dl mjölk och 13,5 g pulver) innehåller ungefär 11–12 gram socker, vilket motsvarar drygt 3–4 sockerbitar."

Så om riktigt tillblandat 11,5 g socker x 10.
Citera
Idag, 16:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Ingen alls om man ser till näring personen får. Sedan det extra är ju detta i skallen på vederbörande. Att bara käka det och noll annat. Ganska snabbt till psykakuten.

Det blir det svåra. Hur ska du liksom få till det?
Citera
Idag, 16:12
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ingen alls om man ser till näring personen får. Sedan det extra är ju detta i skallen på vederbörande. Att bara käka det och noll annat. Ganska snabbt till psykakuten.

Det blir det svåra. Hur ska du liksom få till det?
Skulle du kunna uttrycka dig i klarspråk?
Citera
Idag, 16:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Skulle du kunna uttrycka dig i klarspråk?

Fattar inte. Du bör be din pundare om hur du ska uttrycka saker och ting,
Citera
Idag, 16:19
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Fattar inte. Du bör be din pundare om hur du ska uttrycka saker och ting,
Jag syftar på att du landade i ordet "psykakuten". Jag tycker det är ett hårt ordval, och blev nyfiken på hur du hamnade där. Jag kan inte be någon annan att svara åt dig.
Citera
Idag, 16:21
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Varför gör han så? Låter som en tjurskalle
Har han klarat några månader så klarar han säkert ett par månader till.
Lura i honom lite c-vitaminer eller liknande vid passande tillfällen för säkerhets skull.
Tjata inte för mycket för då kan det slå fel.
Ingen gillar en bror duktig.
Citera
Idag, 16:28
Medlem
Det är väl bara testa på, lämna blodprov och kolla värdena 1 gång i månaden
Förutsatt du inte dör under hälften av månaden då.
Citera
Idag, 16:38
Medlem
Hexmesters avatar
Innan jag flyttade i från min pundar stad vägde jag 50kg som mest. Åt inte varje dag, de få gångerna jag åt blev det pizza. Drack bara energi dryck och rökte på varje dag.

Flyttade och började dricka mindre och äta oftare. Gick upp 30kg på ett år.

Människan kan klara sig på ganska lite så till TS, flera flera år.
Citera
Idag, 16:55
Medlem
Hela livet..

Knappast inte utan anledning som Guds Ord kallas livets bröd. Det ingår i en fullvärdig kost.

Gällande oboy så är där ju mycket socker, men knappast så att mä Nissan saknar behov för det. Inte minst för att kolhydrater (socker) ingår i bröd. Men ska man få i sig extra gäller det röra på fläsket ordentligt
Citera
Idag, 16:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Jag syftar på att du landade i ordet "psykakuten". Jag tycker det är ett hårt ordval, och blev nyfiken på hur du hamnade där. Jag kan inte be någon annan att svara åt dig.

Det är icke OK. Att det är hårt. Psyk direkt är liksom grejen. Kör på det. Direkt. Inga tvivel. Direkt på psyk. Allra bästa för alla in blandande.
Citera
Idag, 17:40
Medlem
Månsans avatar
Beror ju helt på åldern på oboy-drickaren. Är vederbörande 20-25 år är kosten helt ok. I synnerhet om det rör sig om en aktiv person som rör på sig och gör av med mycket energi. Kompletterat med ett äpple om dagen kan personen klara sig på dieten i åratal.

En tjock stillasittande 60-åring är en helt annan historia. Diabetes kommer snart som ett brev på posten. Därtill alla problem som övervikt för med sig. Högt blodtryck, risk för stroke och infarkt etc etc. Dessutom risk för cancer i matsmältningsorganen, mackor och söt mjölkdryck är på lite sikt rejält destruktiv föda för mage och tarmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in