2026-09-18, 11:11
Medlem
oligarkss avatar
Tyska förband rullar i dag in på Gotland i en förstärkningsoperation
tillsammans med svenska Försvarsmakten.

Operationen är ett test av Natos planer för hur ön ska försvaras.
– Det här är ingen vanlig övning säger Manne på Försvarsmaktens operationsledning.
Operationen genomförs på riktigt och styrkorna skyddar transporten med riktiga vapen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tyska-forband-forstarker-gotland-i-nato-operation

Känslig last:
Operationen går ut på att snabbt föra över militära system till
Gotland med ett transportfartyg – eskorterad av tyska och svenska
örlogsfartyg och stridsflyg. Ombord på färjan finns bland annat luftvärnsförmågor.
– Säkerheten och skyddet är en viktig del av det som
de tyska styrkorna bidrar med, säger Manne Fagerström.

”Hotbilden har sin grund i det ansträngda omvärldsläget och det
stora antalet deltagare i operationen. Utöver detta finns en oro för
sabotage mot operationen samt en otillbörlig informationsinhämtning
från främmande makt.” Enligt handlingar av SVT fr. Polismyndigheten.

Gotland ska försvaras till varje pris oavsett hotbild ..
Citera
2026-09-18, 11:34
Medlem
oligarkss avatar
"finns en oro för sabotage mot operationen samt en
otillbörlig informationsinhämtning från främmande makt"

Främmande makt vet nog redan vad som försiggår, Sverige är ju som öppen bok ändå.
Citera
2026-09-18, 13:27
Moderator
Eerieyes avatar
Tydligen är planen, förutom att säkra ön, att gruppera raketartilleri där.

Det var nytt för mig det.

Man får väl anta att det inte är permanent utplacering och att det handlar om att öva snabb dito.
Citera
2026-09-18, 16:35
Medlem
oligarkss avatar
Militärt pådrag i Visby hamn ...
500 tyska soldater på Gotland.

Vapensystem sjömålsrobot, anlände till Visby hamn med civil färja.

Se militärinsatsen i Visby hamn i klippet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/militart-padrag-i-visby-hamn-500-tyska-soldater-pa-gotland
Citera
Igår, 10:38
Medlem
oligarkss avatar
Ett kraftfullt robotbatteri rullar iland, skyddat av tusentals soldater, fartyg och stridsflygplan
Nato snabbförstärker nu Gotland – samtidigt som Putins hybridkrig runt Östersjön eskalerar.
En operation – inte en övning
”Utvecklingen går åt fel håll”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0yoAn/nato-forstarker-pa-gotland
Citera
Igår, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tydligen är planen, förutom att säkra ön, att gruppera raketartilleri där.

Det var nytt för mig det.

Man får väl anta att det inte är permanent utplacering och att det handlar om att öva snabb dito.

Det vet vi nog inte heller riktigt vad ryssarna sysslar med i det dolda, men är det permanent utplacering, så kan man anta att hotnivån mot väst har trappats upp.
Citera
Igår, 11:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
"finns en oro för sabotage mot operationen samt en
otillbörlig informationsinhämtning från främmande makt"

Främmande makt vet nog redan vad som försiggår, Sverige är ju som öppen bok ändå.

Precis. Iranierna på KSI, MUST osv sålde ju information till Ryssland. Kvotera in invandrare överallt som Reinfeldt (M) bestämde visade sig kanske inte vara så klokt. Trasnportstyrelse-skandalen (S) där alla hemliga identiteter (stridspiloter, SOG, spioner osv) nu är i händerna på Fi eller att stora mängder ritningar på våra försvarsanläggningar är i händerna på Kina (S). Att inte huvuden rullar är helt ofattbart.

Jag antar för övrigt att man placerar kärnvapen på Gotland.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det vet vi nog inte heller riktigt vad ryssarna sysslar med i det dolda, men är det permanent utplacering, så kan man anta att hotnivån mot väst har trappats upp.

Har inte ryssarna fullt upp med att med hjälp av fyllon och analfabeter i leden invadera Ukraina i sitt fullskaliga krig? Deras flyg har ju diskmaskinskomponenter, deras kärnvapen är obrukbara och deras raketer har rostat sönder? Stämde inte det? Har Ryssland förmåga att anfalla Sverige och NATO över Östersjön nu plötsligt? Var kommer alla soldater ifrån när Ukraina enligt er dödat miljoner av ryska soldater? Just det, 70% har utedass, Ryssland kan inte betala sina räntor och höga officerare i Ryssland ska snart mörda Putin?

Om jag var ryss skulle jag på allvar fundera över vad NATO håller på med. Jag skulle i så fall göra mig beredd att svara stenhårt. Det var väl det Lavrov indikerade. Det de där som man inte får kritisera i Väst håller på med borde folk ta sig en allvarlig funderare över. Har vi inte haft tillräckligt med att vita kristna dödar vita kristna för att falla i det ledet ännu en gång? Lyft blicken för helvete!
Citera
Igår, 11:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Precis. Iranierna på KSI, MUST osv sålde ju information till Ryssland. Kvotera in invandrare överallt som Reinfeldt (M) bestämde visade sig kanske inte vara så klokt. Trasnportstyrelse-skandalen (S) där alla hemliga identiteter (stridspiloter, SOG, spioner osv) nu är i händerna på Fi eller att stora mängder ritningar på våra försvarsanläggningar är i händerna på Kina (S). Att inte huvuden rullar är helt ofattbart.

Jag antar för övrigt att man placerar kärnvapen på Gotland.

Har inte ryssarna fullt upp med att med hjälp av fyllon och analfabeter i leden invadera Ukraina i sitt fullskaliga krig? Deras flyg har ju diskmaskinskomponenter, deras kärnvapen är obrukbara och deras raketer har rostat sönder? Stämde inte det? Har Ryssland förmåga att anfalla Sverige och NATO över Östersjön nu plötsligt? Var kommer alla soldater ifrån när Ukraina enligt er dödat miljoner av ryska soldater? Just det, 70% har utedass, Ryssland kan inte betala sina räntor och höga officerare i Ryssland ska snart mörda Putin?

Om jag var ryss skulle jag på allvar fundera över vad NATO håller på med. Jag skulle i så fall göra mig beredd att svara stenhårt. Det var väl det Lavrov indikerade. Det de där som man inte får kritisera i Väst håller på med borde folk ta sig en allvarlig funderare över. Har vi inte haft tillräckligt med att vita kristna dödar vita kristna för att falla i det ledet ännu en gång? Lyft blicken för helvete!

Åtminstone just det där med kärnvapen är nog fel. För kärnvapen vill man inte ha förvarade nära stridszonerna.

Sådant plockas istället fram och avfyras när det behövs. Förvaringen är långt bak, bl a i Nederländerna.
Citera
Igår, 11:58
Medlem
Tysk militär med skarpa vapen marscherar på Visbys gator. Är Sverige fritt? Eller har Nato invaderat,?
Citera
Igår, 12:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Tysk militär med skarpa vapen marscherar på Visbys gator. Är Sverige fritt? Eller har Nato invaderat,?

Sverige är fritt och allierat.

Polen och Storbritannien har också "invaderat" Gotland tidigare. Kan ju förståa vara möjligt att tyskarna tar en krogrunda i Visby innan de åker hem...
Citera
Igår, 12:13
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

AI säger:

Flera Nato-länder har övat eller genomfört förstärkningsoperationer på Gotland, däribland Tyskland, USA, Danmark, Storbritannien och Polen.

Genomförda övningar och insatser

Tyskland, har övat gemensamma snabbförstärkningsoperationer med Sverige för att säkra Visby hamn och luftrummet över Östersjön.

USA och Danmark, har flyttat trupp till ön för att öva på att skydda det strategiska området.

Storbritannien, har haft fallskärmssoldater som fällts över ön och skjutit skarpt med inskeppade raketartillerisystem.

Polen, har genomfört luftlandsättningar och övat förstärkning av ön tillsammans med svensk militär (bland annat under Operation Gotland Sentry).
Citera
Igår, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Upptrappning på Gotland kan mycket väl handla om att ryssarna också har provocerat, samt testat oss.
Det kan mycket väl ha handlat om någon rysk skenmanöver som skulle kunna ha inneburit något allvarligt eller inte! Det vet man aldrig förrän det väl händer så att säga. Sådant görs för att rikta bort fokus med vapen och militära resurser.
Försvaret går gärna ut med vad de själva gör i vapenskrammel, men inte vad ryssarna håller på med, så har det alltid varit.
Det är först när ryssarna gör bort sig ordentligt ex. som den där ubåten som gick på grund för massa år sedan som man gick ut med det offentligt pga det var liksom helt omöjligt att dölja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in