Det är redan mycket dyrare att ha bil i storstan, trängselskatt samt dyrt att parkera oavsett om du hyr plats månadsvis eller om du köper lösbiljett. Sist men inte minst dyrare bilförsäkring pga ökade stöldrisker och bilbränder med mera.
Det är sant att all världens kriminellt slödder samlas i storstäderna men det är inget som folk på landsbygden ska bekosta.
En mycket bra ide, men skulle kunna förfinas ytterligare. Säg att skatten baseras på avståndet till stadskärnan i regionens största stad, samt befolkningsmängden i den staden. D.v.s ju längre bort från stan, desto lägre skatt och helt linjärt så att det inte lönar sig att specifikt bosätta sig lite längre bort bara för att få lägre skatt.
Då de flesta mackar och 100% av laddstolparna använder digitala betalningar så kan Skatteverket tillhandahålla någon form av API där man kan söka upp ett personnummer och utifrån folkbokföringen få reda på vad den personen ska betala i skatt, den informationen kan mackarna och laddstolparna sedan direkt lägga på priset så blir det enkelt att deklarera.
Lär också gynna glesbygdens småkommuner då rika 08or med flera bostäder, t.ex en lägenhet i Fjollträsk och ett sommarhus i glesbygden då kan skriva sig på glesbygdskommunen och betala sin skatt där i stället för Fjollträsk och på så vis få billigare skatt på drivmedel. Glesbygdskommunen behöver de pengarna mer än Fjollträsk.
Vi har en ändrad politik, sverige ska bli fossilfritt, vi ska slippa volatiliteten som skapas via oljeländer monopol.
Men nu med ny regering lär inte kärnkraft bli byggt, vi kommer fortsatt ha svag baskraft i elnätet, samtidigt som elbilsmarknaden nu kommer subventioneras mycket hårt, man kommer höja skatter för fossilbilar, dvs nu närmsta 4 åren, vi kommer och återuppta tidigare miljömål, längre fram lär vi ha fler o fler miljözoner som hindra fossilbilar att köra in i centrala delar.
Jo, systemet kommer inte bli helt enkelt att lösa och det har givetvis inte MP tänkt på innan de kastade ur sig sitt förslag.
Är det så att MP kastat ur sig ett förslag till att börja med? Eller är det bara som någon här i tråden påstår? Det är ju trots allt någon som ifrågasatte det.
Citat:
Alla som pendlar ut från storstan skulle kunna betala låg skatt jämt. De mackar som finns inom gränserna skulle säkerligen sälja mycket sämre.
Det att många åker runt halva stan för att handla reavaror har jag aldrig förstått och räknar man då in både tid och transport i kalkylen så går den nog aldrig ihop.
Grejen jag påpekade vara att man mer måste få det till att bli en gradient. Det skall inte vara så att priset på soppan skall plötsligt vara en krona billigare bara för att man passerar ett streck på kartan - det är det som ger gränshandel. Man får snarare göra så att det kanske blir ett öre billigare. Det är nog teoretiskt möjligt att få betydande prisskillnad för de som det verkligen berör utan att behöva ha skarpa drastiska prisskillnader. Det är nog bara folk i fjollträsk som föreställer sig att differentierad bensinskatt syftar till att de som bor längst ut i T-bane nätet är de som avses...
Jag tror inte nödvändigtvis att det är de som är irrationella som är det stora problemet dock. En differentierad skatt blir ju tveksamt om hur den skall funka i praktiken, vem är det som skall ta och betala in skatten? Hur skall man kontrollera att skatten som betalas in avser soppa som säljs säljs på det ställe som den skattesatts efter?
Jag tycker man har låg iq om man bosätter sig i en storstad och förväntar sig att det ska vara bilfritt. Smartare att flytta ut på landet i så fall.
Jag bor i Umeå centralt, vi hade Wheels för någon månad sedan, gamla jäkare som snurra runt staden hela kvällen/natten, men i år blev det annorlunda kl 22 stoppa polisen samtliga och ingen fick köra genom centrum.
Detta är en liten finger visning vad som kommer o ske framöver, där kommun o polis helt enket kan gå in o reglera efter eget bevåg.
Men du underskattar problemet med att det skulle leda till minskade skatteintäkter.
Om man börjar koppla skatten direkt till hur mycket man själv använder en viss offentlig tjänst, eller hur mycket man belastar samhällets gemensamma resurser och infrastruktur eller inte, hamnar man snabbt i en problematisk politisk gränsdragning.
För varför skulle principen bara gälla just den här skatten?
"Varför ska jag betala för sjukvården när jag aldrig är sjuk?"
"Varför ska jag betala för skolan när jag inte har barn?"
"Varför ska jag betala för äldreomsorgen när jag är ung?"
Du ser nog dilemmat.
Ganska haltande att jämföra kostnader ur den statlig kassan med en såkallad konsumtions-skatt...
Det är mycket tjafs om bränslepriset. Folk i storstäder med bra kollektivtrafik vill ha högre bränsleskatt i större grad än folk i glesbygden.
Vilket är självklart då folk främst tänker på sig själv och 1 steg fram.
Storstan: "Jag kan vilja ha högre bensinskatt för jag sitter här och är duktig när jag ensam transporteras av en 70 ton buss som går var 10de minut."
Landsbygden: "Jag har inte råd att bry mig om klimatet jag måste ta mig till jobbet, och skolan, och läkaren, och mataffären, och allt annat, med bil."
Men inget parti på någon sida har vad jag vet någonsin tagit fram det något självklara. En progressiv bränsleskatt.
Ju mer tätbefolkat ju högre bränsleskatt.
Där det är mest tätbefolkat, där befolkningstäthetskartan lyser rödast, som Stockholm, Göteborg, Malmö är det högst fast skatt (tex 9kr/l). Färre kommer köra bil i storstan så de får bättre närmiljö och luft, kollektivtrafik blir ett än bättre alternativ och får då mer pengar att bli ännu bättre, och städerna blir mer gå-bara. Det många av storstadsborna önskar. Även de som naturligt nog röstar för högre bränsleskatter i större grad.
Långt ut på vischan där det är extremt glesbefolkat där värmekartan är vit, typ Jokkmokk, är det lägst (säg tex 4kr/l), för där är bil en privat livsnödvändighet, och industriell sådan, och kollektivtrafik en omöjlighet både ur finansiell ekonomi och ur miljömässig ekonomi.
Där mellan olika skatter mellan dessa extremer beroende på hur tätbefolkat det är.
Siffrorna (skattesatserna) är bara random exempel (som referens var det ~6kr/l fast skatt på bensin under 2025, ~5kr/l för diesel), skulle ju behövas en hel del uträkningar om vilka skatteskillnader som är möjliga och bäst.
Går heller såklart inte bara lägga en befolkningstäthetskarta och köra på den, så inte tex alla stockholmarna köar till yttersta Lovön för att bensinen är 5kr/l billigare där. Men algoritmiskt. Mycket förenklat exempel; en med upplösning på 5km och en på 10 mil, där två krav må till för ett visst pris, ex visar 5km-kartan ljusblått så kan den ändå max sjunka x för att den är i ljusrött på 10mil-kartan. Förenklat exempel som sagt, men: Algoritmiskt helt enkelt.
Låter krångligt. Men är ärligt talat inte det med resurserna som finns att utreda och planera det riktigt. Omöjligt för 30 år sedan, men idag med det digitala till hjälp, är det inte det, både gällande uträkningar och informering om vilken skattsats som gäller var.
Inte för att någon vanlig människa behöver bry sig. Det är bara bensinmackarna som behöver anpassa sig till det byråkratiska.
I storstan är bilkörande en extravagant bekvämlighet.
I glesbygden en livsnödvändighet.
Är ju rätt sjukt att de ska betala samma skatt.
Storstadsfolket får det de vill ha. Glesbygdsfolket får det de behöver. Win-win.
Det gör även Sverige mer geografiskt diversifierat, industrier har incitament att slå sig ner i mindre orter, och som följd incitament för övriga befolkningen att alla inte ska bo i exakt samma stad med bostadsbrist, i takt med att en ort befolkas, så ökar även bränsleskatten, precis som kollektivtrafiken naturligt gör, och precis som närheten till fler tjänster naturligt gör.
Är det inte en jävligt bra idé? Alldeles för bra för Flashback en fredagskväll. Självklar idé till och med.
Bättre att subventionera styrkta resor till arbete liknande a-kassa; individen som kvalificerar bör dagligen rapportera via exempelvis Försäkringskassans app.
Bör dock vara en omställningssubvention över exempelvis fem år där ersättningen trappas ner med 20 % per år för att öka motivationen att flytta in till tätorten där arbetet finns.
Det är mycket tjafs om bränslepriset. Folk i storstäder med bra kollektivtrafik vill ha högre bränsleskatt i större grad än folk i glesbygden.
Vilket är självklart då folk främst tänker på sig själv och 1 steg fram.
Storstan: "Jag kan vilja ha högre bensinskatt för jag sitter här och är duktig när jag ensam transporteras av en 70 ton buss som går var 10de minut."
Landsbygden: "Jag har inte råd att bry mig om klimatet jag måste ta mig till jobbet, och skolan, och läkaren, och mataffären, och allt annat, med bil."
Men inget parti på någon sida har vad jag vet någonsin tagit fram det något självklara. En progressiv bränsleskatt.
Ju mer tätbefolkat ju högre bränsleskatt.
Där det är mest tätbefolkat, där befolkningstäthetskartan lyser rödast, som Stockholm, Göteborg, Malmö är det högst fast skatt (tex 9kr/l). Färre kommer köra bil i storstan så de får bättre närmiljö och luft, kollektivtrafik blir ett än bättre alternativ och får då mer pengar att bli ännu bättre, och städerna blir mer gå-bara. Det många av storstadsborna önskar. Även de som naturligt nog röstar för högre bränsleskatter i större grad.
Långt ut på vischan där det är extremt glesbefolkat där värmekartan är vit, typ Jokkmokk, är det lägst (säg tex 4kr/l), för där är bil en privat livsnödvändighet, och industriell sådan, och kollektivtrafik en omöjlighet både ur finansiell ekonomi och ur miljömässig ekonomi.
Där mellan olika skatter mellan dessa extremer beroende på hur tätbefolkat det är.
Siffrorna (skattesatserna) är bara random exempel (som referens var det ~6kr/l fast skatt på bensin under 2025, ~5kr/l för diesel), skulle ju behövas en hel del uträkningar om vilka skatteskillnader som är möjliga och bäst.
Går heller såklart inte bara lägga en befolkningstäthetskarta och köra på den, så inte tex alla stockholmarna köar till yttersta Lovön för att bensinen är 5kr/l billigare där. Men algoritmiskt. Mycket förenklat exempel; en med upplösning på 5km och en på 10 mil, där två krav må till för ett visst pris, ex visar 5km-kartan ljusblått så kan den ändå max sjunka x för att den är i ljusrött på 10mil-kartan. Förenklat exempel som sagt, men: Algoritmiskt helt enkelt.
Låter krångligt. Men är ärligt talat inte det med resurserna som finns att utreda och planera det riktigt. Omöjligt för 30 år sedan, men idag med det digitala till hjälp, är det inte det, både gällande uträkningar och informering om vilken skattsats som gäller var.
Inte för att någon vanlig människa behöver bry sig. Det är bara bensinmackarna som behöver anpassa sig till det byråkratiska.
I storstan är bilkörande en extravagant bekvämlighet.
I glesbygden en livsnödvändighet.
Är ju rätt sjukt att de ska betala samma skatt.
Storstadsfolket får det de vill ha. Glesbygdsfolket får det de behöver. Win-win.
Det gör även Sverige mer geografiskt diversifierat, industrier har incitament att slå sig ner i mindre orter, och som följd incitament för övriga befolkningen att alla inte ska bo i exakt samma stad med bostadsbrist, i takt med att en ort befolkas, så ökar även bränsleskatten, precis som kollektivtrafiken naturligt gör, och precis som närheten till fler tjänster naturligt gör.
Är det inte en jävligt bra idé? Alldeles för bra för Flashback en fredagskväll. Självklar idé till och med.
När jag kör bil är det ofta för att ta bilen från storstaden. Vilken skattesats gäller för mig?