2026-09-19, 04:05
Medlem
Riksreptilens avatar
"De sprider sig som fästingar!!"

https://www.sverigesradio.se/artikel/a-traktorer-krockade-pa-ostermalm

" Två A-traktorer krockade på Östermalm under natten mot lördag.

Larmet kom in strax efter midnatt och polis var på plats några minuter senare.

Det finns inga uppgifter om några personskador."
Citera
2026-09-19, 06:27
Medlem
BombaySaphires avatar
Kanske dags att göra nånting åt trafiksituationen på Östermalm innan fler människor dör där.
Citera
2026-09-19, 06:40
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kanske dags att göra nånting åt trafiksituationen på Östermalm innan fler människor dör där.
Det var delvis därför jag tyckte det var värt att posta.

Polisen var snabbt framme denna gång.
Citera
2026-09-19, 06:53
Medlem
A-traktorer. Måste komma från landsbygden. Närmaste by är Lidingö..
Citera
2026-09-19, 07:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Lite OT.

Nu när stockholm ska inrätta sin miljözon 3 i innerstaden, hur blir det då med dessa A-traktorer. Räknas de in här också eller kommer de kunna fortsätta köra även om de nu skulle vara fossildrivna?

Kul för stockholmarna att de nu också får ta del av denna kultur och att man tydligen kan krocka även om det bara går 30km/h.
Citera
2026-09-19, 08:12
Medlem
Sunimods avatar
Här är ett krockprov i 30 km/h

Riktigt allvarligt även i låga hastigheter

https://www.youtube.com/watch?v=3FrdIMsyRNE
Citera
2026-09-19, 08:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
A-traktorer. Måste komma från landsbygden. Närmaste by är Lidingö..
Det finns massor med sådana fordon i städerna runt om i Sverige alltså inte bara från landsbygden.

Nya tidens raggare som nu flyttat ner åldern rejält.
Det krökas och spelas hög dunka dunka med stora bashögtalare i bilarna.
Citera
2026-09-19, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu när stockholm ska inrätta sin miljözon 3 i innerstaden, hur blir det då med dessa A-traktorer. Räknas de in här också eller kommer de kunna fortsätta köra även om de nu skulle vara fossildrivna?
De lär vara undantagna från reglerna, hela fenomenet med A-traktorer bygger ju på att utnyttja kryphål in i absurdum. EPA traktorer skapades för att det var brist på traktorer under andra världskriget. Idag finns ingen sådan brist, finns massor av tillverkare i hela Europa som bygger fantastiskt bra jordbruksmaskiner, många även i Sverige.

Det är hög tid att förbjuda skiten. Och på riktigt börja diskutera alternativen utan att det slutar med den vanliga floskeln att kryphålet måste fortsätta existera och förvärras, som om det vore en grundlagsrätt att 15 åringar utan körkort ska få framföra en lastbil på 10 ton eller en pansarvagn på publika vägar, så länge den är begränsad till 30km/h.

50 000 registrerade A-traktorer, det är jävligt många ungdomar som kan cykla eller åka buss om man ser till att det finns förbindelser och säkra vägar.

Ett annat alternativ är sänkt körkortsålder, samma krav, och naturligtvis innebär det också att du på ditt B körkort bara får köra vanlig personbil, precis samma regler som för alla över 18. Och för den som inte förstår eller anser att det inte räcker, höj kraven för alla då. Det är gott om idioter i trafiken som inte borde ha körkort. Alternativt så kan man sätta specifika extra krav på just ungdomars B körkort, t.ex max 2 ton, inget släp och max 80km/h.

Folk har helt tappat förmågan att tänka, det är som om de andats in blyrök från alla dessa A-traktorer under en längre tid. Det går att lösa det här problemet. Fler förslag är välkomna.
Citera
2026-09-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Här är ett krockprov i 30 km/h

Riktigt allvarligt även i låga hastigheter

https://www.youtube.com/watch?v=3FrdIMsyRNE
De moderna bilarna som byggs om till A-traktorer är elektroniskt begränsade, och oftast busenkelt för ungdomar att hacka så att de kan köra fortare. Då har de plötsligt en bil med kanske 500 hästar som gör 0 till 100 på ett par sekunder. Rent livsfarligt.
Citera
2026-09-19, 08:32
Medlem
bithaxs avatar
Jag blev lite förvånad av att det finns raggare i Stockholm. Men det verkar ha blivit en kult, just minderåriga kids med a-traktor som deras rika pappor köpt till dem.
Citera
2026-09-19, 08:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
De moderna bilarna som byggs om till A-traktorer är elektroniskt begränsade, och oftast busenkelt för ungdomar att hacka så att de kan köra fortare. Då har de plötsligt en bil med kanske 500 hästar som gör 0 till 100 på ett par sekunder. Rent livsfarligt.
Jo jag vet och det händer då riktigt allvarliga olyckor med unga barn som inte har fullt utvecklat konsekvens tänk. De fattar inte vad som kan hända och resultatet av det. Det är inte som att spela dataspel och starta om spelet om man misslyckas.

Första gången jag såg krockprovet i 30 km/h reagerade jag då det tidigare inte var krav på bälte i A-traktorer. Infördes augusti 2023.

Och struntar barnen att använda bälte så kan det gå riktigt illa. Som man ser så träffar skallen rätt illa i framrutan.

Ofattbart att de tillåts. De har inte krav på årlig besiktning vilket gör att gamla bilar spyr ut massa skit då motorerna börjar bli kass.
Citera
2026-09-19, 08:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
De lär vara undantagna från reglerna, hela fenomenet med A-traktorer bygger ju på att utnyttja kryphål in i absurdum. EPA traktorer skapades för att det var brist på traktorer under andra världskriget. Idag finns ingen sådan brist, finns massor av tillverkare i hela Europa som bygger fantastiskt bra jordbruksmaskiner, många även i Sverige.

Det är hög tid att förbjuda skiten. Och på riktigt börja diskutera alternativen utan att det slutar med den vanliga floskeln att kryphålet måste fortsätta existera och förvärras, som om det vore en grundlagsrätt att 15 åringar utan körkort ska få framföra en lastbil på 10 ton eller en pansarvagn på publika vägar, så länge den är begränsad till 30km/h.

50 000 registrerade A-traktorer, det är jävligt många ungdomar som kan cykla eller åka buss om man ser till att det finns förbindelser och säkra vägar.

Ett annat alternativ är sänkt körkortsålder, samma krav, och naturligtvis innebär det också att du på ditt B körkort bara får köra vanlig personbil, precis samma regler som för alla över 18. Och för den som inte förstår eller anser att det inte räcker, höj kraven för alla då. Det är gott om idioter i trafiken som inte borde ha körkort. Alternativt så kan man sätta specifika extra krav på just ungdomars B körkort, t.ex max 2 ton, inget släp och max 80km/h.

Folk har helt tappat förmågan att tänka, det är som om de andats in blyrök från alla dessa A-traktorer under en längre tid. Det går att lösa det här problemet. Fler förslag är välkomna.

Jag googlade min fråga och A-traktorer är faktiskt inte undantagna från miljökraven.

Det går inte att begränsa ett körkort då allt bara blir svårt att hantera plus att vi plötsligt har ungdomar i 80km/h på våra motorvägar också.

Men utbildningen till att få körkort för A-traktor måste absolut förändras. Man ska inte köra upp på en moped för att sen sekunden efter hoppa in i en lastbil (dessa borde förbjudas helt) med helt andra reglage. Ska man köra upp för A-traktor så ska det göras i en bil.

Före min tid så fick man automatiskt A-kort för tung motorcykel när man tog B-kort. Ungefär lika idiotiskt.
Jag som har körkort innan 1996 får köra en turnébuss på 25 ton om jag vill men sitter jag i en bil med släp får mitt ekipage max väga 3500kg.

Finns många konstiga regler kan man lugnt säga och skulle verkligen behöva ändras en hel del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in