Citat:
Ursprungligen postat av
TheFlyingFarang
Ingenting har förändrats mer än att Trumpen kan tala om för sina följare att han "vunnit" något. Något som USA haft sen WW2 i princip...
Förutsätter att Danskarna och Grönlänningarna lusläst avtalet - vi kommer ju ihåg ett avtal gjort i Budapest 1994 som de tecknande parterna har svårt att respektera.
Detta röra bara säkerheten, militära frågor, och vad som är nytt är att USA har veto mot att andra utländska företag - läs kinesiska - ska få starta verksamhet på grönland.
Men danskarna och grönlänningarna får se upp så att USA inte skapar 1st battalion oil drillers och 3rd regiment rare mineral diggers och placerar dem på grönland...
Att USA (och
bara de) skulle ha veto ifråga om vem som får komma in och starta företag på Grönland - alltså vanliga civila företag, oljeutvinning, gruvor, rare earths, turism osv - finns inte med i avtalet utifrån trovårdiga uppgifter i nuläget vad jag kan se. Det är bara en bred övertolkning av en del formuleringar från Trump själv ("sensituve investments").
Jag utgår frpn att i de flesta fall där USA kan ha fått något slags veto kommer Danmark
också att ha det: sådana här fördrag brukar bygga på ömsesidigt samråd. Men Trump gillar ju att framställa saker som att W"det är JAG som stå ensam på täppan och bestämmer", ungefär som i showbrottning på TV.