2026-09-19, 06:40
Medlem
Clodiuss avatar
Lite tidigt att uttala sig tvärsäkert om avtalet men det ser ut som Trump lägger sig platt. Köpenhamn - Washington 1-0.

Men sedan är ju frågan om man kan lita på USA.
Citera
2026-09-19, 06:44
Medlem
Riksreptilens avatar
Trump lär lyckas med en sak och det är att distrahera med Grönland att något färdigt avtal om kärnvapen och sjöreglerm m inte lär vara klart med Iran före valet i nov.
Citera
2026-09-19, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Ingenting har förändrats mer än att Trumpen kan tala om för sina följare att han "vunnit" något. Något som USA haft sen WW2 i princip...

Förutsätter att Danskarna och Grönlänningarna lusläst avtalet - vi kommer ju ihåg ett avtal gjort i Budapest 1994 som de tecknande parterna har svårt att respektera.

Detta röra bara säkerheten, militära frågor, och vad som är nytt är att USA har veto mot att andra utländska företag - läs kinesiska - ska få starta verksamhet på grönland.

Men danskarna och grönlänningarna får se upp så att USA inte skapar 1st battalion oil drillers och 3rd regiment rare mineral diggers och placerar dem på grönland...

Att USA (och bara de) skulle ha veto ifråga om vem som får komma in och starta företag på Grönland - alltså vanliga civila företag, oljeutvinning, gruvor, rare earths, turism osv - finns inte med i avtalet utifrån trovårdiga uppgifter i nuläget vad jag kan se. Det är bara en bred övertolkning av en del formuleringar från Trump själv ("sensituve investments").

Jag utgår frpn att i de flesta fall där USA kan ha fått något slags veto kommer Danmark också att ha det: sådana här fördrag brukar bygga på ömsesidigt samråd. Men Trump gillar ju att framställa saker som att W"det är JAG som stå ensam på täppan och bestämmer", ungefär som i showbrottning på TV.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-09-19 kl. 07:24.
Citera
2026-09-19, 07:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Detta avtal gjordes redan på 50-talet. Trump försöker bara få det att låta som att det är han som åstadkommit nått. USA har väl som mest haft runt 15 militärbaser på Grönland men själva valt att lägga ner alla utom en.
Citera
2026-09-19, 07:37
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att USA (och bara de) skulle ha veto ifråga om vem som får komma in och starta företag på Grönland - alltså vanliga civila företag, oljeutvinning, gruvor, rare earths, turism osv - finns inte med i avtalet utifrån trovårdiga uppgifter i nuläget vad jag kan se. Det är bara en bred övertolkning av en del formuleringar från Trump själv ("sensituve investments").

Jag utgår frpn att i de flesta fall där USA kan ha fått något slags veto kommer Danmark också att ha det: sådana här fördrag brukar bygga på ömsesidigt samråd. Men Trump gillar ju att framställa saker som att W"det är JAG som stå ensam på täppan och bestämmer", ungefär som i showbrottning på TV.

Den avgörande punkten är att Grönlänningarna och därmed även Danskarna inte vill ha någon storskalig oljeutvinning eller gruvdrift på ön, vad jag vet fins det fyra företag som sysslar med gruvdrift på Grönland, tre från USA och ett från Kanada som alla har någon sorts JV struktur med Grönlans regering.

Det hela är mest för att Trumpen kan basunera ut till sin kult att han är en "vinnare"

Har Trumpen dessutom använt sina mästerförhandlare Wittkoff och Kuschner så lär Lökke lurat dem långt upp på läktaren...
Citera
2026-09-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Att svenskar är dumma är känt sedan länge, danskar trodde jag bättre om men tji fick jag.

Vi "är" inte lydstater. Det är ett defaitistiskt sätt att tänka.
Det finns alltid olika val vi kan göra när fienden hotar oss.
Att kollaborera brukar inte alltid sluta bra.

Man har olika val, dock kommer det med konsekvenser att göra de andra valen. Se på Iran exempelvis.
Citera
2026-09-19, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Den avgörande punkten är att Grönlänningarna och därmed även Danskarna inte vill ha någon storskalig oljeutvinning eller gruvdrift på ön, vad jag vet fins det fyra företag som sysslar med gruvdrift på Grönland, tre från USA och ett från Kanada som alla har någon sorts JV struktur med Grönlans regering.

Det hela är mest för att Trumpen kan basunera ut till sin kult att han är en "vinnare"

Har Trumpen dessutom använt sina mästerförhandlare Wittkoff och Kuschner så lär Lökke lurat dem långt upp på läktaren...
Så tolkar jag det också. Allt är som förut. Men Trump får gapa om hur bra han är och the best deal igen.
Citera
2026-09-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Sverige har stöttat Nato och mer eller mindre agerat knähund innan vi gick med. Så någon större skillnad är det inte.

Jo, det är en enorm skillnad i att vara en del av NATO eller ej när det kommer till skarpt läge. I en konflikt med Ryssland så måste vi hedra avtalet och gå i krig då det är vårt närområde. Det är alltså på riktigt så att alla förstår vad det innebär, svenska unga män skickas till slakt på en östfront och vår ekonomi kraschar mer eller mindre i krigssituation. Bombning av svenska städer. I värsta fall och förr eller senare kärnvapenattack. Allt ovan eller så säger vi att vi är neutrala och står utanför konflikten.
Citera
2026-09-19, 07:57
Medlem
Så fick Usa sin 51:a delstat. Trump spelade EU och Danmark upp på läktaren. Förnuftigt dock av Grönland att låta sig införlivas utan strid. Helt annorlunda sinnelag än Zylensky i Ukraina.

Nu ligger Canada inklämt mellan Usa på tre håll. Hur lång tid tar det innan de ger sig de också?
Citera
2026-09-19, 08:01
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Så fick Usa sin 51:a delstat. Trump spelade EU och Danmark upp på läktaren. Förnuftigt dock av Grönland att låta sig införlivas utan strid. Helt annorlunda sinnelag än Zylensky i Ukraina.

Nu ligger Canada inklämt mellan Usa på tre håll. Hur lång tid tar det innan de ger sig de också?
Säg att du inte vet ett piss om detta utan att säga det.

Trump har alltså reviderat ett redan existerande avtal från 50-talet, som reviderades 2004. Och det enda som ändrats är att icke-natoländer är uteslutna, så som Kina och Ryssland, som SJÄLVKLART ändå aldrig hade haft en möjlighet att etablera sig där.

Men slickar man politikers röv så är det klart att man inte bryr sig om fakta
Citera
2026-09-19, 08:03
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Så fick Usa sin 51:a delstat.
Om du tror att det här avtalet innebär att USA kommer lägga till ytterligare en stjärna på sitt baner och att grönlänningarna från och med nu kommer få välja två senatorer till den amerikanska kongressen, då har du fått det hela om bakfoten.
Citera
2026-09-19, 08:06
Medlem
Citat:

Hade exakt samma tanke där om Ukraina som antingen helt saknar självbevarelsedrift och eller som är HELT styrda av främmande makt / globalisterna. (NATO, EU osv)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in