2026-09-19, 00:05
Medlem
Straminskys avatar
Trump dominerar som vanligt!
Citera
2026-09-19, 00:06
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Baserna lyder under amerikansk lag vad jag förstår.

Har inte kollat upp det, men har för mig att det stämmer, vilket i min värld är lite märkligt, men vad har det med saken att göra?
Citera
2026-09-19, 00:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Har inte kollat upp det, men har för mig att det stämmer, vilket i min värld är lite märkligt, men vad har det med saken att göra?
En, parantes kanske. Men man kan aldrig döma någon amerikansk soldat som begår brott på Grönland

Det är en sorgligt dag detta.
Och Danmark borde kanske undansättas en plats i den nordiska unionen.

Vad har föranlett detta. Det måste ju ligga massvis med gömda lik i garderoben, med tanke på den höga stridsföringg i ärendet de haft tidigare
Nu lägger de sig helt platta. Till en idiot dessutom.
Citera
2026-09-19, 00:15
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Ska bli väldigt intressant att se om det blir offentligt vad danskjävlarna gått med på.
Då får vi veta hur mycket utpressing som pågått under bordet mot Danmark.
Det är 60% chans för politisk kalabalik med tanke på hur "blandad" sosseregeringen är där.

Detta lär inte tolkas som bra nyheter av Xi då Kina anser sig vara "Arktis-nära".
Citera
2026-09-19, 00:23
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
En, parantes kanske. Men man kan aldrig döma någon amerikansk soldat som begår brott på Grönland

Det är en sorgligt dag detta.
Och Danmark borde kanske undansättas en plats i den nordiska unionen.

Vad har föranlett detta. Det måste ju ligga massvis med gömda lik i garderoben, med tanke på den höga stridsföringg i ärendet de haft tidigare
Nu lägger de sig helt platta. Till en idiot dessutom.

Vad har förändrats?
USA har haft fri tillgång till baser på Grönland sedan WW2, men har själva valt att avveckla dessa efter att Sovjetunionen kollapsade.
Trumpen utropar det som en seger, men inget har förändrats i praktiken.
USA får ha baser på samma sätt som de har fått ha i cirka 80 år.
Nej, Danmark kan inte döma amerikanska soldater på Grönland, märkligt nog, men det bör vara ett minimalt problem i praktiken då baserna är ganska isolerade.
Det problemet torde vara större i exempelvis Tyskland där de cirka 40 baserna är mer integrerade med samhället.
Citera
2026-09-19, 00:26
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vad har förändrats?
USA har haft fri tillgång till baser på Grönland sedan WW2, men har själva valt att avveckla dessa efter att Sovjetunionen kollapsade.
Trumpen utropar det som en seger, men inget har förändrats i praktiken.
USA får ha baser på samma sätt som de har fått ha i cirka 80 år.
Nej, Danmark kan inte döma amerikanska soldater på Grönland, märkligt nog, men det bör vara ett minimalt problem i praktiken då baserna är ganska isolerade.
Det problemet torde vara större i exempelvis Tyskland där de cirka 40 baserna är mer integrerade med samhället.
Jag hoppas din minimalisering har rätt.
Men i Trumpworld så känns det som vad som helst kan hända.
Varför släppte Danmark in fanskapet?
Någonting måste ju ha skett?
Citera
2026-09-19, 00:26
Medlem
Dum som en Dansk.
Så kan man ändå försiktigt uttrycka sig.
Fiendeland hotar - man ger efter.
Det här kommer inte bli lätt att försvara mot de danskar som inte känner sig dumma. Förhoppningsvis merparten.
Citera
2026-09-19, 00:27
Moderator
tobess avatar
Jag har svårt att se den stora skillnaden mellan vad Trump försöker säga är en vinst och vad de redan kunnat göra från tidigare. Än mindre har jag svårt att se hur danskarna sålt ut sig med tanke på att om det nu inte är något som inte framgår här så är det bokstavligen sådant jänkarna redan kunnat göra, utan att hota en av deras närmaste allierade.

Kanske TS kan reda ut för oss på vilket sätt danskarna har sålt ut sig?
Citera
2026-09-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Detta innebär inte att Grönland blir Amerikanskt, utan det handlar bara om militär närvaro.

Jaha, bara lite militär närvaro, vad skönt
Citera
2026-09-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Detta innebär inte att Grönland blir Amerikanskt, utan det handlar bara om militär närvaro.
Jajo och för Sveriges del handlade det "bara" om tysktågen när det begav sig.
Feghet och underkastelse är inte så komplicerat: enkelt uttryckt så är det feghet och underkastelse.
Citera
2026-09-19, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Dum som en Dansk.
Så kan man ändå försiktigt uttrycka sig.
Fiendeland hotar - man ger efter.
Det här kommer inte bli lätt att försvara mot de danskar som inte känner sig dumma. Förhoppningsvis merparten.

Sverige gick med i NATO och ingick avtal med USA om baser i Sverige utan att folket hade något som helst inflytande över det. Samma sak i princip. Varken Danmark eller vi har något att sätta emot, vi är bara två lydstater i ett större imperium.
Citera
2026-09-19, 00:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag har svårt att se den stora skillnaden mellan vad Trump försöker säga är en vinst och vad de redan kunnat göra från tidigare. Än mindre har jag svårt att se hur danskarna sålt ut sig med tanke på att om det nu inte är något som inte framgår här så är det bokstavligen sådant jänkarna redan kunnat göra, utan att hota en av deras närmaste allierade.

Kanske TS kan reda ut för oss på vilket sätt danskarna har sålt ut sig?
Men om det gäller Sverige, tänker du likadant då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in