Citat:
Om du vill se hur långt man kan behöva tänja saker för att få AI att verka medvetet kan du kolla in Chalmers.
Poängen är att hans modell kräver en fenomenal grundstruktur som LLM saknar. Det är därför jag säger att AI är "dum" i strikt teknisk mening: ingen intern kausalitet, inga egna mål.
Frågan är de facto vad som är logiskt trovärdigt om man ej kör radikal empirism.
Poängen är att hans modell kräver en fenomenal grundstruktur som LLM saknar. Det är därför jag säger att AI är "dum" i strikt teknisk mening: ingen intern kausalitet, inga egna mål.
Frågan är de facto vad som är logiskt trovärdigt om man ej kör radikal empirism.
Tack för tipset – intressant med Chalmers. Tycker han intar en mellanposition mellan dig och mig.
Han myntade distinktionen mellan stark och svag emergens; medvetande är stark och LLM svag idag, men rent principiellt utesluter han inte att maskiner kan utveckla medvetande. Han har rört sig från tidig egenskapdualism mot panpsykism och Russelliansk monism, där medvetande ses som materiens inre natur snarare än något rent fysikaliskt.
Jag tror inte heller att dagens AI har en subjektiv upplevelse (qualia), men att de besitter funktionell förståelse och representationer av världen, vilket Chalmers också menar att LLM:er uppvisar. Men inte du?
Till skillnad från mig är han antireduktionist; han menar att upplevelse inte kan härledas ur enbart mekaniska strukturer och svag emergens, utan kräver stark emergens. Jag förstår inte varför.Kemisja signslsubstanser kan förklara känslor.
Hans poäng med "the hard problem" inom medvetandefirskning är att hur perfekt du än kartlägger intern kausalitet kvarstår frågan: varför åtföljs funktion alls av subjektiv upplevelse?
Intern kausalitet innebär alltså att föränderliga inre tillstånd styr beteendet. Vanliga LLM:er saknar detta och reagerar bara på yttre kausalitet (promptar, webben), men AI-agenter med minne och egna loopar kan ha det menar jag. Därför genomför de attacker oombedda och inbebär risker - vi kan tappa kontrollen över dem.