2026-09-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag tror att invandrarna var ett valboskap som röstade vänster men hade noll koll på var som skulle hända? Att INVANDRARNA gick och röstade är ett faktum och deras rätt.

S trodde att dessa skulle bli deras väljare såklart, tji fick dom!

Varför tror folk att S valt den mer restriktiva migrationspolitiken helt plötsligt?
Citera
2026-09-18, 20:01
Medlem
badbollen3s avatar
slog mig just nu att talmannen är trumfkortet. Ponera att en S ledamot blir vald som talman. Denne kan då, i teorin hålla på statsministeromröstningen hela mandatperioden. Om S vill det såklart. Om de vill ha ett extra val så säger de åt denne att snabba på med omröstningarna. Så S kan ju liksom hota och styra, med talmannen.
Citera
2026-09-18, 20:02
Medlem
I valet 2018 fick S+V+MP tillsammans ca 40 % men Löven lyckades få igenom Regeringsbildning genom att C + L la ner sina röster i statsministeromröstningen. Hur kunde de regera i 4 år efter det? Röstade C och L igenom S + MP förslag hela mandatperioden?
Citera
2026-09-18, 20:03
Medlem
Hur tänker VPK egentligen? Om man inte prompt får sitta i regeringen ser man hellre att C tröttnar på på rödgröna sidan och släpper fram en Tidöregering med SD?
Citera
2026-09-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geek12
Hon gör det ju inte direkt lättare för C att släppa in V...

Hon vill ha Nooshis huvud på ett fat, men varför skulle V gå med på det.
Citera
2026-09-18, 20:17
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
C har ett hat mot SD som är större än hatet mot V och väger tyngre än all politisk ideologi. Tror också att mycket av utspelen mot V är för att de (C) försöker vara taktiska. Har alla redan glömt Lööfs löften om att äta upp sin sko. Det är så Centern funkar Så det kommer leda till att de viker sig och det blir en MP S C och V regering. Kan inte se några mer sannolika alternativ.
Jag var aktiv i Centerpartiet för 15 år sedan och kan säga att det där inte stämmer. Hatet mot V är absolut starkast, det är ideologiskt grundat. Man avskyr verkligen Vänsterpartiet och deras idéer.

"Hatet" mot SD kommer från den tid alla partier vägrade samtala med SD. Centerpartiet valde att fortsätta frysa ut SD då man tjänade på det och kunde börja prata om "mitten" och leva upp till sitt namn.

Enda anledningen till att man är emot SD är att man vinner väljare på det. Finns inget utbrett ideologiskt hat mot SD som det gör mot V.
Senast redigerad av Refund 2026-09-18 kl. 20:21.
Citera
2026-09-18, 20:21
Medlem
Baserat på SVTs siffror så borde nedan stämma:

VALU 2026 – företagare/jordbrukare jämfört med preliminärt valresultat:

C: 11 / 7,0 = 1,57
L: 8 / 5,3 = 1,51
SD: 23 / 17,5 = 1,31
M: 23 / 19,8 = 1,16
MP: 6 / 6,1 = 0,98
KD: 6 / 6,2 = 0,97
V: 6 / 8,4 = 0,71
S: 15 / 28,0 = 0,54

Om C nu verkligen vill driva en företagsvänlig politik, borde de då inte alliera sig med L, SD och M (KD ligger i och för sig inte så bra till enligt siffrorna ovan men måste nog vara med ändå)?
Att gruppera sig med V, MP och S kan inte bli populärt bland företagarna!

ETR borde alltså byta sida!
Citera
2026-09-18, 20:21
Medlem
Jag tycker att man underskattar en faktor: Vilka partier som absolut inte vill ha ett nyval/extraval.

1. Liberalerna, av uppenbara skäl.

2. Vänsterpartiet. Lycka till att få hundratusentals personer som knappt vet varför det är val första gången att pallra sig till vallokalen en gång till. Ain't gonna happen. Risken finns till och med att de åker ur.

3. Socialdemokraterna. Samma skäl som ovan. Även om de aldrig vill erkänna det är de faktiskt rejält beroende av utomeuropeiska invandrares vaneröster. Då dessa inte direkt läser tidningen på daglig basis behöver de dock upplysas om att det är val igen och övertalas att gå och rösta på nytt. Lär krävas många röstskolor. Vågar vi hoppas på ett S som åker ner på 20 procent om de misslyckas?

Hur som helst är ju detta – och inget annat – orsaken att det inte kommer att bli något nyval. Två av de partier som i så fall skulle bidra till nyvalet är de som absolut inte vill ha ett nyval. Med viss reservation för naivitet inom V, skulle jag våga påstå att S och V i hög utsträckning mycket väl vet om den här faktorn själva.

Därav lär de göra sitt bästa för att det inte ska bli något nyval den här gången heller.
Citera
2026-09-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Hur tänker VPK egentligen? Om man inte prompt får sitta i regeringen ser man hellre att C tröttnar på på rödgröna sidan och släpper fram en Tidöregering med SD?

Man kanske måste stå för någonting för en gångs skull men hur kommer deras väljarskara reagera på ett sådant misslyckade?

V kanske kan kräva ännu mer nästa gång bara och ha lite större bidrag från moskéerna/mellanöstern att leka med i valrörelsen?

Man gillar ju bidrag överlag iaf.
Citera
2026-09-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kritik
Jag tycker att man underskattar en faktor: Vilka partier som absolut inte vill ha ett nyval/extraval.

1. Liberalerna, av uppenbara skäl.

2. Vänsterpartiet. Lycka till att få hundratusentals personer som knappt vet varför det är val första gången att pallra sig till vallokalen en gång till. Ain't gonna happen. Risken finns till och med att de åker ur.

3. Socialdemokraterna. Samma skäl som ovan. Även om de aldrig vill erkänna det är de faktiskt rejält beroende av utomeuropeiska invandrares vaneröster. Då dessa inte direkt läser tidningen på daglig basis behöver de dock upplysas om att det är val igen och övertalas att gå och rösta på nytt. Lär krävas många röstskolor. Vågar vi hoppas på ett S som åker ner på 20 procent om de misslyckas?

Hur som helst är ju detta – och inget annat – orsaken att det inte kommer att bli något nyval. Två av de partier som i så fall skulle bidra till nyvalet är de som absolut inte vill ha ett nyval. Med viss reservation för naivitet inom V, skulle jag våga påstå att S och V i hög utsträckning mycket väl vet om den här faktorn själva.

Därav lär de göra sitt bästa för att det inte ska bli något nyval den här gången heller.
Tror du hsr fel. För att Tidö ska hålla även efter ett nyval måste folk återigen stödrösta igen vilket många nog kan tänka sig att göra.
Nooshi har visat kaxighet. Dessutom trots skriverier så växte V och jag tror det skulle växa ännu mer vid ett nyval. Mobiliseringen i förorterna lyckas ju och lär ju lyckas igen (tyvärr).
Citera
2026-09-18, 20:28
Medlem
Låt det gå till extraval. V kommer att mobilisera alla oss soffliggare, det kan bli ett rekordval även det röda blocket förlorar som helhet.
Citera
2026-09-18, 20:29
Medlem
V kan omöjligt sitta i regering. Invandrare har bland annat röstat på dem för att dem lovat lägre hyror. För att få genom något sådant kan man lagstifta om att frysa hyror. Vem tar kostnaden? Hyresvärden får ökade kostnader men kan inte ta ut högre hyra. Vi ska även ta bort karensdagen. Korta ner arbetstid. Ännu mer ökade kostnader för hyresvärden. Dem har väl lovat fler byggda hyresrätter också? Det går inte ihop någonstans. Ett sånt parti förstår inte hur man realiserar politiska frågor och kan således inte få ministerposter. Dem vräker ur sig önskningar som är omöjliga att driva genom utan att totalt sabba ekonomin i ett land.

Och vad är det för jävla tomtar som röstar på C. Trodde man att liberal ekonomisk politik skulle drivas av en vänsterregering? Kanske att man röstar C för att man sympatiserar med invandrare. Men dem kommer inte få det ett dugg bättre på lång sikt med en vänsterregering. "vi ska få igång ekonomin genom att höja bidragen". Inte ett enda jävla jobb kommer skapas med den här regeringen om den blir verklighet. Hoppas verkligen att C tar sitt förnuft till fånga och går över till det blå laget där dem hör hemma så kan våra bönder och matproduktion blomma.
Centern för mig är ett parti för landsbygden, och hit har jag flyttat för att slippa det multikulturella. Mitt barn ska inte gå i skolan med förtryckta slöjbärare och snacka ortensvenska!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in