2026-09-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Man borde spara in på mängden personal. Ett modernt fängelse skulle kunna vara ett område på några hektar i Norrlands inland, där man lägger stora mängder minor i terrängen, och sedan styr man övervakningen från ett kontrollrum t.ex. i Stockholm, där man har robothundar, automatiska ksp och drönare som kan sättas in om en fånge rymmer. Sedan får de burkkonserver från något mob-förråd att smaska i sig.

Sedan får personalen poäng för varje fånge som bärs ut i bodybags. Så om barnamördaren Anders Eklund får åka hem i en bodybag, då får personalen säg 500 000 att dela på i bonus.

Då får man en win win sitastion, samhällets drägg rensa bort och man håller dem inlåsta till minsta möjliga kostnad.

Du skulle inte kunna komma med något lite mer seriöst, sakligt och relevant förslag?

Att spara in genom att minska bemanning är ju inte fel på något sätt. Det är ju en fullt relevant besparingsåtgärd. Men det lär ju inte gå till på det sättet du beskriver. Så försök igen...
Citera
2026-09-18, 18:58
Medlem
I Sverige äter vi fläsk! Anstalter som ligger i Sverige är svenska och bör således servera fläsk.

För i helvete va mesiga alla är!

Det är ju faktiskt riktigt ledsamt att det har blivit såhär i Sverige.

Pensionärer letar burkar på gatorna för att dryga ut sin pension medans kriminella as som blivit dömda för brott sitter på kåken och dikterar villkor för deras diet, på riktigt!?

Ge grabbarna fläsk, kål och knäckebröd. Passar det inte? Svält då!
Citera
2026-09-18, 19:13
Medlem
avulsions avatar
Själv meddelade jag min arbetsgivare att jag hade diagnosen Dysorexia fictitia och att jag därmed inte kunde äta annat än helt nötkött och färska grönsaker. Detta har också fungerat väldigt väl på konferenser där man får ange eventuella allergier o.dyl.

Jag rekommenderar alla gourmander att använda denna diagnos där frågor om matpreferenser ställs.

Du ljuger inte, för diagnosen - översatt till svensk prosa - betyder påhittad matkinkighet.

Ska muselmaner slippa griskött ska jag slippa billig skitmat!
Citera
2026-09-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
I Sverige äter vi fläsk! Anstalter som ligger i Sverige är svenska och bör således servera fläsk.

För i helvete va mesiga alla är!

Det är ju faktiskt riktigt ledsamt att det har blivit såhär i Sverige.

Pensionärer letar burkar på gatorna för att dryga ut sin pension medans kriminella as som blivit dömda för brott sitter på kåken och dikterar villkor för deras diet, på riktigt!?

Ge grabbarna fläsk, kål och knäckebröd. Passar det inte? Svält då!

"I Sverige äter vi fläsk" - Jasså, vart står det? Vem säger det? Visst äter vi fläsk i Sverige, men vi äter även nötkött och kyckling fågel...så jag kan inte riktigt se problemet? Sedan råder det ju som bekant religionsfrihet i Sverige. Med andra ord har dessa människor all rätt att (fortsätta) utöva sin religion. Även jag skulle kunna bli muslim imorgon och sluta äta griskött. Så nej, det är ingenting som säger att man "skall äta fläsk i Sverige".

Du vet lika väl som alla att de intagna på anstalterna inte alls "dikterar villkoren" beträffande maten. Anpassad mat p.g.a religion finns ju i hela samhället. I skolor, på sjukhus, på restauranger. Varför skulle man inte kunna göra anpassningar för detta på anstalter? Lyft blicken...
Citera
2026-09-18, 19:17
Medlem
Bli muslim då jävla vurmare
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"I Sverige äter vi fläsk" - Jasså, vart står det? Vem säger det? Visst äter vi fläsk i Sverige, men vi äter även nötkött och kyckling fågel...så jag kan inte riktigt se problemet? Sedan råder det ju som bekant religionsfrihet i Sverige. Med andra ord har dessa människor all rätt att (fortsätta) utöva sin religion. Även jag skulle kunna bli muslim imorgon och sluta äta griskött. Så nej, det är ingenting som säger att man "skall äta fläsk i Sverige".

Du vet lika väl som alla att de intagna på anstalterna inte alls "dikterar villkoren" beträffande maten. Anpassad mat p.g.a religion finns ju i hela samhället. I skolor, på sjukhus, på restauranger. Varför skulle man inte kunna göra anpassningar för detta på anstalter? Lyft blicken...
Citera
2026-09-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Bli muslim då jävla vurmare

ehhh...va? På vilket sätt skulle det påverka diskussionen? Är det ett krav för att ha denna åsikten?

...obegripligt!
Citera
2026-09-18, 19:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nu står ju inte valet endast mellan nöt och gris. Det serveras minst lika mycket kyckling utöver fisk och vegetariskt som också är billigt.

Verkar dumt att ordna mat som ingen äter och att se det som extra straff är bara sjukt.
If you can't do the time don't do the crime.
Citera
2026-09-18, 19:21
Medlem
Regel från kampsporten hapkido : "begrens konsum av griskött"

Alt i moderasjon......
Citera
2026-09-18, 19:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Dom har rätt att utöva sin religion, men dom får själva betala merkostnaden.
Citera
2026-09-18, 19:23
Medlem
DVikings avatar
Fängelsematen ska givetvis vara endast vegetarisk - för klimatets skull
Citera
2026-09-18, 19:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Vi skulle lyft blicken för fyrtio år sedan, och sett vilken idiotisk idé det var att fylla Sverige med muslimer.
Citera
2026-09-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Dom har rätt att utöva sin religion, men dom får själva betala merkostnaden.

Det ingår ju inte på något sätt i den svenska modellen att man betalar för sin fängelsevistelse.

Det är ju heller inte någon nyhet för någon att många som sitter på anstalt inte har möjlighet att betala för sådana kostnader. I ett sådant fall skulle ju en sådan person i princip tvingas att välja mellan mat eller att utöva sin religion, vilket är orimligt.

I fallet med alla dom som inte äter griskött (vilket förefaller vara en majoritet av de intagna på Hällby) så menar jag dessutom att det inte finns särskilt mycket till "merkostnad" att betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in