2026-09-18, 17:24
Medlem
MrKyotos avatar
Jag noterar att Thand Ringqvist nu säger att C varit tydliga med att man även kan sitta i regering med L, KD och M.

Alliansen 2.0 är inom räckhåll?

Lär bli utpräglad nyliberal politik.

håll i hatten!
Citera
2026-09-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Eftersom C gjort sig osams med kärnväljarna bönderna - så vilka o varför röstar de på C idag

Få bönder sympatiserar idag med C, ja.

Kvar finns nyrika småborgare/unga stadsbor från nyrika småborgarfamiljer, rika kändisar som är nyliberaler men inte gillar SD, och entreprenörsvurmare som vill att det ska vara fortsatt lätt för folk från Bangladesh och invandra för att gigjobba för minimilön genom att leverera hämtmat på dieselmotorcykel.
Citera
2026-09-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Varför tror du väljare från förorten blir svåra att mobilisera igen? Jag tror tvärtom att de hade kunnat få ännu fler väljare.
Därför Hamadidulla och de andra getknullarna är a) lata, b) tröga och måste få det förklarat för sig varför de måste masa sig upp och rösta än en gång och c) blir missnöjda om de inte får kapital omedelbart för sin lagda röst.

OM Sd kan förmå väljarna från småpartierna att lägga den på SD, lova soffliggarna att arbeta hårt för att pressa M och L om radikalare åtgärder samt ligga på om de hjärtefrågor som en del väljare vill ha samt vara öppen med vad M och L motarbetar, för då kan de vinna tillbaka M-väljarna de tappade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Grejen är ju att då kan S, M, KD och L bilda regering. C är helt onödiga i en regeringsbildning med S och M. varför tror de att någon vill ha med dem när de inte är vågmästraparti längre? Deras enda alternativ behöver inte C!

Fast det är rätt ointressant då vi aldrig kommer se S och M i samma regering förutom möjligen vid extremt krisläge för landet.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nu räknas alla röster lika och det är inte någon skillnad på varifrån du kommer. Är det ett problem att människor med flyktingbakgrund känner mer solidaritet, empati och har större rättvisepatos än bortklemade lintottar från kyliga Norden?
Kaozblattarna röster inte på S och V för "solidaritet" utan pga mer pengar i bidrag och att de får ta hit sina klanmedlemmar från andra länder. Kaozblatter är i grunden konservativa och röstar höger i sina hemländer med vänster i Sverige eftersom de skiter i Sverige utan bara försöker maximera sina egna intressen.
Citera
2026-09-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Jag noterar att Thand Ringqvist nu säger att C varit tydliga med att man även kan sitta i regering med L, KD och M.

håll i hatten!

Vad händer om S ger T R 50 eller varför inte 100 miljoner öppet mot att C stöjder S
Citera
2026-09-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Ett svenskt GroKo (CDU+SPD) skulle nog vara en lose lose för alla som är involverande. Det är bara att kolla på Tyskland, i början är det kanske helt okej, men sen efter något val så tappar båda koalitionspartierna enormt och blir sedan beroende av små partier som Die Grune och FDP, samtidigt så växer det enda alternativet, AfD explosionsartat.

Om S och M sätter sig i samma regering skulle jag förvänta mig samma utveckling här i Sverige.

Det beror ju på vilken politik som förs. Om S + M regerar tillsammans och för en återhållsam invandringspolitik och fortsatt lite strängare kriminalpolitik så finns det inte många anledningar för någon att rösta SD längre. Om de för politik som det inte finns folkligt stöd för så skulle SD gynnas, ja. Vänsterpartiet skulle bli alternativet till vänster men det dröjer innan de samlar 50 %.

Men jag tror ju inte att det kommer bli såhär. Det skulle sätta hela det politiska landskapet ur spel om man inte får polariteten mellan S och M. Det är ju dock mest i ekonomiska frågor och skattepolitik som de skiljer sig åt. Om vi får otrygghet och skenande energipriser så kommer de frågorna att stå högre upp på dagordningen för väljarna. De flesta bryr sig ju inte så mycket om vem som regerar, man vill bara ha ett tryggt och bra liv.
Citera
2026-09-18, 17:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto

håll i hatten!
Det hade varit trevligt! Och Sd som stödparti. Problemet är bara att C inte ens vill samarbeta med Sd om en budget, så blir nog svårt.
Citera
2026-09-18, 17:31
Medlem
felpost
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2026-09-18 kl. 17:37.
Citera
2026-09-18, 17:31
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Därför Hamadidulla och de andra getknullarna är a) lata, b) tröga och måste få det förklarat för sig varför de måste masa sig upp och rösta än en gång och c) blir missnöjda om de inte får kapital omedelbart för sin lagda röst.

OM Sd kan förmå väljarna från småpartierna att lägga den på SD, lova soffliggarna att arbeta hårt för att pressa M och L om radikalare åtgärder samt ligga på om de hjärtefrågor som en del väljare vill ha samt vara öppen med vad M och L motarbetar, för då kan de vinna tillbaka M-väljarna de tappade.
Jag tror absolut att de i förorterna kommer bli besvikna och många kommer lämna V inför valet 2030 och rösta på nån ny uppstickare istället, typ nyans .

Däremot tror jag om det blir extra val nu, innan V har hunnit göra någon besviken ens, att det kommer vara massiv propaganda och att alla mobbar Vänsterpartiet och att muslimerna måste visa att deras röster ska räknas.
Citera
2026-09-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Jag tror V hade tjänat mest på ett extra val. Det kommer spridas propaganda på arabiska om att alla andra partier vägrar samarbeta med V för att så många muslimer har röstat på dem. Men jag tror högern hade vunnit ett extraval trots allt, när folk ser hur jämt det var så kommer svenskarna mobilisera mer, även utlandssvenskarna.

Tror tvärtom. V lyckades mobilisera många som inte brukar rösta från väljargrupper med normalt sett lägre valdeltagande än genomsnittet. Det är inte säkert att det går lika bra en andra gång i ett extrainsatt val, det är inte den lättaste gruppen att nå.
Citera
2026-09-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Sant. S + M har 48 % tillsammans, de behöver bara ett parti till. Bara att gå ihop och sen välja, om nu den lösningen skulle bli aktuell. Det är en orolig tid i världen osv. Frågor som trygghet, energiförsörjning, försvar, självförsörjande, skola m m behöver långsiktighet och samsynen mellan M och S är redan stor. Invandringspolitiken är de också i stora drag överens om. Dessutom är det bättre att politiken handlar om de stora frågorna än att den domineras av småpartiernas utstickande profilfrågor såsom miljardärsskatt, reduktionsplikt, könsbyteslag osv. Det blir liksom ganska kostsamt om man måste ge ett litet parti genomslag i någon fråga som är skadlig för landet för att få deras stöd.

Riktigt så oroligt är det ju inte iofs.

Det går ju precis lika bra att göra blocköverskridande överenskommelser om man kan lägga prestigen åt sidan och verkligen vill göra något bra för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in