2026-09-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Du har en poäng, men jag tror ändå SD och många andra ser risken med fyra nya rödgröna år. Fortsatt mobilisering i invandrarområden kan verkligen cementera vänstermajoriteten, och detta är något som både S och V kommer försöka bygga vidare på.. Fyra år vid makten ger dem gott om tid och möjligheter till att förstärka den effekten.

För SD vore det ett ännu större självmord än att bara kliva åt sidan den här gången, iaf på lång sikt.

Nu räknas alla röster lika och det är inte någon skillnad på varifrån du kommer. Är det ett problem att människor med flyktingbakgrund känner mer solidaritet, empati och har större rättvisepatos än bortklemade lintottar från kyliga Norden?
Citera
2026-09-18, 17:02
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/kd-ledaren-s%C3%A4ger-nej-inte-en-r%C3%B6st-p%C3%A5-en-r%C3%B6d-regering/ar-AA2cuR2U?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=6aad51895d1641 9c8c7f6c1ccee577a3&ei=15

Kd påstår i talande stund att de säger nej till en S-regering.

"KD-ledaren säger nej: Inte en röst på en röd regering"

MEN

"Kristdemokraterna kommer inte att stötta en rödgrön regering. Men partiledaren Ebba Busch kommer att svara om Magdalena Andersson (S) lyfter på luren – förutsatt att samtalen är ”fruktbara”. Det säger Busch efter sitt möte med talmannen."

Således, dubbla budskap, där jag antar att hon öppnar för en mittenregering.

ÄVEN OM

"Hon tillägger att det vore rimligt att S-ledaren får det första sonderingsuppdraget, men att hon varken är beredd att sitta i eller stötta en S-regering. – En röst på Kristdemokraterna är en röst för en blågul regering, inte en röst för en röd regering."
Citera
2026-09-18, 17:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
C är minst och mest olikt de andra, så det är C som får bli dörrmatta den här gången. Svenska folket har röstat ett stort steg åt vänster och ett stort steg framåt.
Så här blev mandatfördelningen

S = 99 mandat
V = 30 mandat
C = 25 mandat
MP = 22 mandat

Vad lärde du dig i skolan idag, att 22 är större än 25 ?

Nej gör nu om din läxa och inse att du har fel.
Citera
2026-09-18, 17:04
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Rimligt av Centern att byta till vänstersidan och sen spela chockade att det finns vänsterpartier där. Men de kanske drömmer om en S+C+M regering. För att ha 7 % så har de lite väl mycket storhetsvansinne. De verkar tro att de ska bestämma över alla andra. Att ha enbart stockholmare på valsedeln för det f d bondeförbundet är dessutom väldigt pinsamt. Renodlat storstadsparti nu.

Mitt i prick.

Vänsterliberala tanter med issues.

Lycka till med detta projekt.
Citera
2026-09-18, 17:07
Medlem
Citat:
C är minst och mest olikt de andra, så det är C som får bli dörrmatta den här gången. Svenska folket har röstat ett stort steg åt vänster och ett stort steg framåt.
Inte alls. Inget stort steg till vänster, då V inte är något vänsterparti. S backade kraftigt.
Fortfarande klar majoritet för en högerbudget.
Tidö ligger bra till vid ett eventuellt extraval. Några C går nog högerut, och SD får nog tillbaka lite röster från AfS och ÖP. Och jag tror undrar om S/V kan mobilisera islamisterna en gång till.
Citera
2026-09-18, 17:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Rimligt av Centern att byta till vänstersidan och sen spela chockade att det finns vänsterpartier där. Men de kanske drömmer om en S+C+M regering. För att ha 7 % så har de lite väl mycket storhetsvansinne. De verkar tro att de ska bestämma över alla andra. Att ha enbart stockholmare på valsedeln för det f d bondeförbundet är dessutom väldigt pinsamt. Renodlat storstadsparti nu.

Grejen är ju att då kan S, M, KD och L bilda regering. C är helt onödiga i en regeringsbildning med S och M. varför tror de att någon vill ha med dem när de inte är vågmästraparti längre? Deras enda alternativ behöver inte C!
Citera
Medlem
Citat:
Nu räknas alla röster lika och det är inte någon skillnad på varifrån du kommer. Är det ett problem att människor med flyktingbakgrund känner mer solidaritet, empati och har större rättvisepatos än bortklemade lintottar från kyliga Norden?
Hemsk kommentar. Sverige har per capita skänkt mer pengar och tagit emot fler flyktingar än väldigt många andra länder. Skärp dig.
Citera
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Har man inte gjort så i Tyskland? Alltså att deras socialdemokrater och kristdemokrater (de två traditionellt största partierna där, nu med ny konkurrens från AfD) regerar tillsammans? Tanken har ju lyfts förr i Sverige också och i kommuner och regioner förekommer det att S + M bildar koalition. Men det känns överlag lite osvenskt.

Tids nog blir det ju dock där man hamnar om man har ett politiskt landskap där man gått från två stora partier till tre stora, och vill hålla ett av de tre utanför till varje pris. Annars blir det väldigt krångligt hela tiden att förena flera olika småpartier som inte vill ha med varandra att göra för att få ihop majoritet. Och dessutom helt orimligt att alla andra måste rätta sig efter gnälliga småpartier som kräver mycket större inflytande än deras mandat motiverar för att kunna bilda regering. Då ser jag hellre att de större och historiskt statsbärande partierna regerar tillsammans. Samsynen är ändå ganska stor.

Ett svenskt GroKo (CDU+SPD) skulle nog vara en lose lose för alla som är involverande. Det är bara att kolla på Tyskland, i början är det kanske helt okej, men sen efter något val så tappar båda koalitionspartierna enormt och blir sedan beroende av små partier som Die Grune och FDP, samtidigt så växer det enda alternativet, AfD explosionsartat.

Om S och M sätter sig i samma regering skulle jag förvänta mig samma utveckling här i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:

C har ju mycket bättre förhandlingsposition än V, eftersom de vet att de kan bli inbjudna att vara med i en regering även på högersidan. V vill förvalta sina mandat och föra sina väljares talan och det har jag respekt för. Säga vad man vill om vänstern men de är inga kappvändare. Däremot så är kravet på att få ingå i en regering inte pragmatiskt. De borde vara mer angelägna att deras politik blir genomförd. Det är ju det man förhandlar om. Kan de få till ett sånt avtal så spelar väl ministerposter mindre roll. Det var så SD resonerade efter förra valet, och då var de ändå större än M.
Citera
2026-09-18, 17:10
Medlem
SD bör hoppas på ett extraval, även om jag håller det för osannolikt att det så blir. SD har möjligheter att vinna på ett extraval då:

1. Folk nu har sett vad konsekvenserna av mandatfördelningen har blivit vilket kan ge
2. Väljare från småpartierna som kan förmås att lägga dem på SD
3. Väljare från förorterna kan bli svåra att mobilisera igen
4. En del väljare från L och M kan tas tillbaka för SD
Citera
2026-09-18, 17:12
Medlem
9zs avatar
Centern, det räcker nu! Släpp fram Magdalena Andersson som Sveriges nya President omedelbart!
Citera
2026-09-18, 17:12
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Inte alls. Inget stort steg till vänster, då V inte är något vänsterparti. S backade kraftigt.
Fortfarande klar majoritet för en högerbudget.
Tidö ligger bra till vid ett eventuellt extraval. Några C går nog högerut, och SD får nog tillbaka lite röster från AfS och ÖP. Och jag tror undrar om S/V kan mobilisera islamisterna en gång till.
Jag tror V hade tjänat mest på ett extra val. Det kommer spridas propaganda på arabiska om att alla andra partier vägrar samarbeta med V för att så många muslimer har röstat på dem. Men jag tror högern hade vunnit ett extraval trots allt, när folk ser hur jämt det var så kommer svenskarna mobilisera mer, även utlandssvenskarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in