Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Har man inte gjort så i Tyskland? Alltså att deras socialdemokrater och kristdemokrater (de två traditionellt största partierna där, nu med ny konkurrens från AfD) regerar tillsammans? Tanken har ju lyfts förr i Sverige också och i kommuner och regioner förekommer det att S + M bildar koalition. Men det känns överlag lite osvenskt.
Tids nog blir det ju dock där man hamnar om man har ett politiskt landskap där man gått från två stora partier till tre stora, och vill hålla ett av de tre utanför till varje pris. Annars blir det väldigt krångligt hela tiden att förena flera olika småpartier som inte vill ha med varandra att göra för att få ihop majoritet. Och dessutom helt orimligt att alla andra måste rätta sig efter gnälliga småpartier som kräver mycket större inflytande än deras mandat motiverar för att kunna bilda regering. Då ser jag hellre att de större och historiskt statsbärande partierna regerar tillsammans. Samsynen är ändå ganska stor.
Ett svenskt GroKo (CDU+SPD) skulle nog vara en lose lose för alla som är involverande. Det är bara att kolla på Tyskland, i början är det kanske helt okej, men sen efter något val så tappar båda koalitionspartierna enormt och blir sedan beroende av små partier som Die Grune och FDP, samtidigt så växer det enda alternativet, AfD explosionsartat.
Om S och M sätter sig i samma regering skulle jag förvänta mig samma utveckling här i Sverige.