2026-09-14, 21:55
Medlem
Statsminister Ulf Kristersson vill bilda regering med SD:s riksdagsledamot som sålt underrättelseinformation till främmande makts ambassad.

Varför åtgärdade inte statsministern den saken innan? Kristersson har därför inget emot att sverigedemokraten gjort detta. Kristersson låtsas som ingenting. Är det en sådan svag regering utan åtgärder mot underrättelsehot som SD ska bidra med? Det är inte ens oklart som i fallet med de två tjänstemännen i SD. Det är ett klart tydligt besked från statsministern att någon kommer undan med att sälja underrättelseinformation är något som kvalificerar SD i Tidö till att förtjäna regeringsmakt.
Citera
2026-09-15, 17:39
Medlem
Ryssland krävde att Gellerbrant skulle tillbaka omedelbart när valet är över, och Åkesson bugade åt sin herrar i Moskva
Citera
2026-09-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ryssland krävde att Gellerbrant skulle tillbaka omedelbart när valet är över, och Åkesson bugade åt sin herrar i Moskva

Helt galet. Men ingen är nog förvånad då SD återigen visar hur naiva de är avseende ryssland.
Citera
2026-09-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasNordholm1968
Har mejlat både Martin Kinnunen och Magnus Olsson i SD:s medlemsutskott torsdag 10 september. Att de i medlemsutskottet får be Säpo om utlåtande om Sverigedemokraternas riksdagsledamot som sålt underrättelse till främmande makt. Att antingen lämnar Säpo informationen till SD. Eftersom inte Säpo har något att lämna till SD så får Säpo förhöra mig. Då får Säpo underlag att lämna till SD. Det var mitt förslag. Det drabbar inte valet utan görs efter valet. Hör jag inte av någon så struntar antingen Säpo i det eller SD:s medlemsutskott i att kontakta Säpo. Då driver jag frågan på annat vis. För fram ska det.

Det vill ju samtliga åtta riksdagspartier samt småpartier till höger och vänster utanför riksdagen. Så det finns med det stödet ingen anledning att släppa frågan.

Något svar från Martin Kinnunen ska du nog inte hoppas allt för mycket på. Han hade själv en relation med Polina runt 2021-2022 (Har försökt hitta bilden på dom fotad under riksdagens öppnande som hon själv delat på SoMe, men den är givetvis borttagen). PM har dessutom varit tillsammans med Gellerbrant tidigare, men det tog väl slut en tid innan hon sen hittade MK, för att sen gå tillbaka till GG. Så att GG inte varit medveten om något av detta känns osannolikt med tanke på hur länge de varit i varandras nära sällskap.
Citera
2026-09-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Komiskt hur Gellerbrant försöker gömma sig när han upptäcker kameran.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=4b0b7df6df13f228e5d9ed0c5671ca2f
Alldeles nyss var han en ädel tiddare som skulle brösta drevet mot sin ryska sambo.
Citera
2026-09-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsulten
Något svar från Martin Kinnunen ska du nog inte hoppas allt för mycket på. Han hade själv en relation med Polina runt 2021-2022 (Har försökt hitta bilden på dom fotad under riksdagens öppnande som hon själv delat på SoMe, men den är givetvis borttagen). PM har dessutom varit tillsammans med Gellerbrant tidigare, men det tog väl slut en tid innan hon sen hittade MK, för att sen gå tillbaka till GG. Så att GG inte varit medveten om något av detta känns osannolikt med tanke på hur länge de varit i varandras nära sällskap.

Kan du hitta någon text eller länk eller källa som jag kan ta del av?
Citera
2026-09-17, 07:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Hmmm…. Låter lite som Paradise Hotel, men man kanske inte har så mycket att göra i SDs riksdagskansli?
Citera
2026-09-17, 13:42
Medlem
rough-justices avatar
Edit
Senast redigerad av rough-justice 2026-09-17 kl. 13:45.
Citera
2026-09-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasNordholm1968
Kan du hitta någon text eller länk eller källa som jag kan ta del av?

Det är välkänt internt. Blev visserligen lite förvånad när jag såg PM och MK tillsammans på bild första gången, både att det var slut med GG (igen?) och att hon valt Kinnunen av alla människor. Men som sagt har jag försökt hitta bilderna på PM och MK, även bilderna på GG och PM från deras tidigare förhållande men allt är såklart raderat...

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hmmm…. Låter lite som Paradise Hotel, men man kanske inte har så mycket att göra i SDs riksdagskansli?

Ja, tyvärr verkar det inte bättre. Men inget unikt för SD precis. Rätt mycket kärleksdrama på andra partiers kanslier också kan jag lova. Dock verkar det vara lite rundgång mellan vilka som har förhållanden med varandra hos SD
Citera
2026-09-17, 21:42
Medlem
Citat:
Det är välkänt internt. Blev visserligen lite förvånad när jag såg PM och MK tillsammans på bild första gången, både att det var slut med GG (igen?) och att hon valt Kinnunen av alla människor. Men som sagt har jag försökt hitta bilderna på PM och MK, även bilderna på GG och PM från deras tidigare förhållande men allt är såklart raderat...

Ja, tyvärr verkar det inte bättre. Men inget unikt för SD precis. Rätt mycket kärleksdrama på andra partiers kanslier också kan jag lova. Dock verkar det vara lite rundgång mellan vilka som har förhållanden med varandra hos SD

Tack för ditt försök. Får se om Säpo eller SD:s medlemsutskott hör av sig mer. Jag tror inte de vågar det. De förstår att jag vet något de kan förlora på. Men jag vill reda ut saken hur parter har agerat när det gäller riksdagsledamoten i SD som sålt underrättelseinformation till främmande makts ambassad. Kinnunen ville reda ut saken om sin partikollega som är en annan person än de båda SD-tjänstemännen, men hindrades att få bevismaterial från mig av Säkerhetspolisen. Så kan inte ett ärende sluta. Inväntar nu mandatfördelningen vid slutgiltigt valbesked i helgen för att se hur det gick för SD-riksdagsledamoten innan fler åtgärder vidtas.
Senast redigerad av ThomasNordholm1968 2026-09-17 kl. 21:46.
Citera
2026-09-17, 22:07
Avstängd
Goulburns avatar
Är svårt att kolla igenom en så här lång tråd så jag hoppas få reda på vilka förfärliga brott som Polina Malashevich Malaberg och Gustav Gellerbrant bevisligen gjort sig skyldiga till? Enl. rubrikan kan de spridit åsikten att de tycker att Ryssland är ett bra land. I vissa inlägg antyds att de lämnat militära hemligheter till Putin.
Citera
2026-09-18, 16:27
Medlem
Skafferns avatar
Gustav Gellerbrant är gäst i podden Kvartal idag.
Allt är taget ur kontext. Allt är satir. Och vissa av inläggen kan de inte hitta själva. Om de skulle vara skrivna av någon annan kan han inte svara på..

Ut med rysseriet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in