2026-09-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Håller med. Ska man rösta på S i ett omval kanske och hoppas att de kör "mittenpolitik" utan det fetade?

Blir det omval är det precis så jag kommer göra efter att ha synat Tidö-regeringen och SD. Jag har varit en idiot känner jag nu när jag ser på de siffrorna i statsskulden som Tidö lämnar efter sig. Det är uppenbart inte politik de fört för så kallat vanligt folk utan kortsiktigt för de med som har och inte behöver pröjsa grisfesten. Och så SD som leker arbetarparti med bara en sak i skallen: invandring.

Blev lite nyfrälst sosse här tror jag när jag såg Maggans pressträff. Jag byter dock ideologi som andra byter underkläder, men men, fram med Maggan nu. Kristersson kan stanna fyra år i Riga!
Citera
2026-09-18, 11:46
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Varken S eller SD vill nog ha ett nyval, de har inte momentum för att gå upp, bara ner. Och alla andra partier ökade, och de vill nog inte riskera den ökningen. Ingenting talar för nyval.
Det blir automatiskt extra val om 4st statsministeromröstningar misslyckas. Tror heller inte S vill ha något extra val, men det är ingenting man väljer själv om V står på sig.
Citera
2026-09-18, 11:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Du har fel. S kan göra ingeting om C bestämmer sig att svänga högerut.
Tidö och Centern är större än rödgröna sörjan.
Det är C som bestämmer sida, inte S.

Helt sant. C:s ekonomiska politik är mycket närmare tidösidan än vad de är den vänstra sidan också.
Jag tror Maggan kommer få ett helvete och jag är inte säker på att hon lyckas alls.

En möjlig regering är Tidö med C och SD som stödpartier skulle jag säga. Känns som den mest troliga just nu så länge röda linjer är där de sagts.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Det blir automatiskt extra val om 4st statsministeromröstningar misslyckas. Tror heller inte S vill ha något extra val, men det är ingenting man väljer själv om V står på sig.
V har aldrig stått på sig, utom 2021.

SD har aldrig stått på sig. Utom i sakfrågor.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu har Maggan sagt att hon ska diskutera med sex partier om hur hennes regering ska byggas så det betyder då alla utom SD.
Känns inte som att Maggan själv ens vill jobba med sina vänsterpartier utan försöka förvandla allt till en onewomanshow där hon sen tar hjälp från olika konstellationer i olika frågor.
Känns inte säkert någonstans skulle jag säga då S bara har 28% av rösterna. Hade de haft så pass mycke röster så det räckt att ta hjälp av ett eller max två partier till i olika frågor så kanske men nu måste hon få med sig minst tre och i många fall fyra partier till för att nå säker vinst i frågorna.
Yes

Och den av dessa 6 som tar det till extra val får bära hundhuvudet. Det blir "den breda mitten" och kaos
Citera
2026-09-18, 11:48
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Men en sossetalman kanske ger bollen i följande ordning:
Magda
Uffe
Uffe
Magda

Annars är det en bra plan.
Ja möjligt men om V står på sig genom de tre första omgångarna så kommer C vara tvungna att släppa fram Kristersson i den tredje omgången ändå, då de inte kan riskera att det låser sig med V i fjärde vilket leder till nyval.
Citera
2026-09-18, 11:48
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Lite mer skinn på näsan hos noosi än sjöstedt.
Det kan vara en ledtråd till de närmaste veckorna. T.ex borde inte V tolerera att C vägrar prata med dem. V kan aldrig backa från den skymfen. De är ju större än C.
Citera
2026-09-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
De vill få ihop en "bred mitten". Mer sannolikt att S går ihop med M, L och eventuellt KD och då behövs inte C.

M och L är mer kompatibla med S än vad C är.
Inget av de partierna tillhör mitten men framförallt inte C. S och SD är två mittenpartier.
Citera
2026-09-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Haha, ja, de förlorar väl 89% av väljarna men kanske får SD:s väljare istället. Då kommer Mp och V dra bort tassarna direkt.

"Haha" på dig med.. De kommer inte förlora 89% av sitt väljarstöd pga av det (och därmed åka ur riksdagen). Varför kan S och SD inte samarbeta? Pga ideologi? Eller pga smutskastning av varandra?
Citera
2026-09-18, 11:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Yes

Och den av dessa 6 som tar det till extra val får bära hundhuvudet. Det blir "den breda mitten" och kaos

Absolut, det är väl det som Maggan hoppas på och får hon sista chansen i talmansrundan så kan hon få igenom en regering på S+MP och C och V som stödpartier för ingen vill sitta där med skiten att just deras röda linje gjorde att det blev extraval.
Citera
2026-09-18, 11:53
Medlem
Citat:
Helt sant. C:s ekonomiska politik är mycket närmare tidösidan än vad de är den vänstra sidan också.
Jag tror Maggan kommer få ett helvete och jag är inte säker på att hon lyckas alls.

En möjlig regering är Tidö med C och SD som stödpartier skulle jag säga. Känns som den mest troliga just nu så länge röda linjer är där de sagts.

Tidö verkar väldigt trötta och har kastat in handduken och Jimmie surar i ett hörn. Ulf lämnar över åt Sossarna som får städa upp i statsfinanserna. Historien upprepar sig och det är inte för inte som sossarna varit Sveriges största parti i 100 år. Maggan for president!
Citera
2026-09-18, 11:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Fast om C ska stödja UK trots att han blir beroende av Sd bryter de en röd linje.

C har knappast dragit dessa linjer pga att de har mens. C har dragit dessa linjer därför att de vill dra in S i grön/ blått, döda sosseriet och ge nyliberalismen makten för överskådlig tid.
I "den breda mitten" får de två gröna partierna igenom extremt mycket skadlig politik.

Peddopartiet är smarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in