Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
1934 hade Sverige en sosseregering som styrdes av Per-Albin Hansson. Det var denna sosse-regering med Per-Albin i spetsen som la fram en propp om den första steriliseringslagen och den antogs just 1934. Samtidigt antogs lagen med brett parlamentariskt stöd. Vad jag vet fanns det faktiskt inget parti som var emot detta. Ansvariga får nog anses vara dagens S, M, L, V och C men där det största ansvaret ändå får sägas tillfalla S. Man kanske kan säga att det är S som får ta huvudansvaret med de andra som medansvariga.
Sen kan man undra vad detta har med dagens regeringsbildning att göra...
Det minns jag inte, haha. Har ju svarat på nånting som använts som argument för nånting, kanske om hur tex S låtsas stå över SD moraliskt genom att prata om deras rötter.
Jag bryr mig också om rötter, och mig veterligen har L och KD renare rötter än både S, M, C, V och SD. Rätta mig gärna om jag har fel.
Och, som sagt, det har med regeringsbildningen att göra på så sätt att C drar sina röda linjer på "moralisk" grund, de LÅTSAS hålla ytterkantspartier med smutsiga rötter borta.
I själva verket är de själva Sverige ytterkantsparti på högersidan, höger om precis alla alternativ, inklusive partier som får 3 röster totalt.
OCH, de har själva bruna rötter precis som S. V har varit för Sovjetunionen, vet inte ens om de ens nu tycker att Sovjetunionen var en hemsk diktatur.
Antisemiter som hyllar Hitler har de iaf gott om, 2026.