Citat:
Ursprungligen postat av
Traumprinzz
Det gjorde jag. Gjorde du, då du kände dig nödgad att förkunna att "problemet ligger faktiskt hos valhemligheten", vilken jag precis vidrört i inlägget du blev sugen att besvara?
Här finns ju utrymme för en massa käftande i sann Flashback-anda. Jag är frestad, men ämnet är faktiskt för viktigt för det. Så jag nöjer mig med att säga att jag gärna diskuterar både valhemlighet och valintegritet.
Citat:
Hur du skulle kunna ha "bättre" koll på din röst genom att titta på en skärm där en siffra dyker upp samtidigt som du trycker på en knapp, än genom att övervaka när din röst räknas har jag lite svårt att föreställa mig.
Om skärmen i fråga är Valmyndighetens centrala rösträkning, där det slutgiltiga röstresultatet så småningom presenteras, så tycker jag nog att det är ganska mycket bättre, ja. Vad som händer med de hundratals kuverten som kanske innehåller din röst i din lilla lokala vallokal är ju i sammanhanget ganska ointressant för det slutgiltiga valresultatet.
Citat:
Brevröstning brukar väl lösas med två vittnen som intygar att väljaren själv har gjort i ordning sin röst och att de inte känner till något som säger emot de uppgifter som väljaren har lämnat på brevröstens ytterkuvert.
Jag känner inte till alla poströstningssystem. Men i USA är det normala förfarandet att man lägger sin ifyllda valsedel i ett valkuvert. Sedan lägger man valkuvertet tillsammans med följebrevet i ett större kuvert som man skickar till valmyndigheten. I följebrevet har man undertecknat med sin namnteckning och denna namnteckning jämförs sedan med namnteckningen man lämnade när man registrerade sig för att rösta. På så vis kan man vara hyggligt säker på att det är den röstregistrerade som faktiskt röstar. Men det finns ingen som helst garanti för att den som röstar inte utsatts för påtryckningar under röstningen. Man tycker helt enkelt inte att det är en särskilt stor risk. Och det tycker inte jag heller.
Citat:
Så det du förespråkar/hoppas på/föreställer dig som progressivt är vadå? Fysiskt röstande på plats fast med hjälp av en digital skärm, istället för kuvert? En smidig "voting machine"?
Lite oklart vad du försöker få fram här. Men min poäng är alltså att man ska kunna rösta enkelt och smidigt hemifrån, fast digitalt så att man får transparens och spårbarhet.
Citat:
Som sagt, Uppsala universitet, en liten sketen svensk högskola, utan särskilt stor politisk makt eller påverkan på Sverige politiska vägval har ca 80 stycken digitala intrångsförsök per dag. Det är klart att det kan ske missöden med papperskuvert också. Men om främmande makt, eller någon annan vill att saker ska gå fel på valdagen, så ligger det dem knappast i fatet att valet är helt beroende av en digital plattform, som omedelbart havererar om internet och strömförsörjning slås ut i delar av landet.
Det blir inget val idag heller om internet och strömförsörjning slås ut i rätt delar av landet. Alla val är beroende av infrastruktur och jag är inte säker på att digitala val är mer beroende av detta än andra val.
Visst kan digitala val vara mer beroende av digital infrastruktur än pappersval. Men istället gör ju möjligheten att rösta hemifrån att behovet av fysisk infrastruktur minskar kraftigt.
Det här är inte bara ett hypotetiskt resonemang. Tänk på Ukraina. De kan inte genomföra några val på grund av säkerhetsläget i stora delar av landet. Hade de istället haft digitala val så hade deras möjligheter att genomföra ett korrekt val varit betydligt större (om än inte perfekta).
Citat:
Vilket system anser du vara mest skalbart? Att manipulera digital information, eller att manipulera räkning av fysiska kuvert, alternativt stjäla folks legitimationer och rösta med lösmustasch och smink?
Väldigt svårt att se framför sig vilka typer av fantastiska säkerhetsfördelar du ser framför dig.
Rent generellt så gäller vid val att det inte är svårt att manipulera resultatet. Det som är svårt är att manipulera resultatet och komma undan med det. Och om du ser det ur det ljuset så finns det inga skalfördelar alls med ett digitalt val. Att komma undan med valmanipulation är extremt svårt om alla väljare själva kan verifiera att deras röster räknas korrekt. Det kan faktiskt vara så att det skalar bättre att rösta med falska ID-kort, en resursstark och driven angripare borde inte ha några större problem att vinna några hundra röster på det viset utan att det upptäcks. Jag har mycket svårt att se att något liknande skulle vara genomförbart vid ett digitalt val. Där får man köpa röster istället, men det är inte helt enkelt att göra utan att ryktet om det sprids.
Citat:
Ett resultat av ickedigitala röster, lagrade ickedigitalt, som kommuniceras via digitala kanaler ja. Är detta sämre än ett valresultat från ett digitalt val, som kommuniceras digitalt menar du?
Du får tänka på vad som är problemet här. Att manipulera ett helt valresultat så att ett falskt valresultat accepteras som det korrekta är, som jag har förklarat, inte praktiskt möjligt i ett digitalt valsystem (och knappast i ett traditionellt heller). Att hacka resultatet för att sprida förvirring och så tvivel om valintegriteten är däremot möjligt både i ett digitalt och ett analogt system så länge digitala kanaler används för att presentera det analoga resultatet, som i det nuvarande svenska systemet.
Citat:
Så, vid misstanke om valmanipulation av valresultat ska inte röster i ett arkiv räknas en gång till, utan alla invånare som röstat ska hjälpa till att kontrollräkna?
I ett analogt val har du ingen möjlighet att kontrollera att inte rösterna i arkivet har manipulerats (eller, troligare, att rösterna inte manipulerades redan på väg till arkivet). I ett digitalt val kan alla väljare kontrollera att deras röster inte har manipulerats. Förutom att det är mycket säkrare än att titta på röster i ett arkiv (som kanske eller kanske inte är de riktiga rösterna som las på valdagen) så är det även decentraliserat. Vem som helst kan kontrollera sin röst närsomhelst. Om du har studerat några verkliga fall av valmanipulation någon gång så vet du att det typiska tillvägagångssättet är att det är valmyndigheten själv som står för manipulationen och när någon påpekar oegentligheterna så säger de bara att, nej, ingen manipulation har skett och vi ska verkligen inte kontrollräkna något.
Citat:
Ser fortfarande inte vad det är för USP du går igång på tyvärr.
Förutom att det blir enklare och smidigare att rösta och transparensen och spårbarheten ger överlägsen tillförlitlighet i rösträknandet, så finns det även flera väldigt intressanta indirekta fördelar.
En av de största, i mitt tycke, är att rösternas spårbarhet också gör att man kan ändra sin röst i efterhand. Tar man den funktionen vidare så inser man snabbt att man inte längre behöver specifika valdagar, och därmed mandatperioder, utan man kan låta väljarna rösta kontinuerligt. Hela cirkusen med valkampanjer och vallöften hade bara kunnat dumpas till förmån för ett system där väljarna närsomhelst kan byta ut sina politiker. Om deras parti gör dem besvikna eller om de bara ändra åsikt så är det bara att byta parti. Det är svårt att ta till sig eftersom ett sådant system aldrig har provats förut, men tänker man på det så finns det nästan bara fördelar med det.
Citat:
Du har rätt, Tom Scott "kan inget om demokrati" lol. Det är därför jag vill att de som uttalar sig om huruvida uppkopplade IT-system kan garantera öppna, fria och hemliga val snarare ska vara ett par rejäla statsvetare, som vet allt om demokrati. SVTs inrikespolitiska kommentator Elisabeth Marmorstein till exempel. Hon vill jag gärna höra uttala sig om digitala valsystems pålitlighet, lmao.
Problemet med Scott är att han gör en massa antaganden och lägger fram dem som absoluta sanningar. Ibland är hans antaganden så orimliga att inget existerande valsystem kan uppfylla dem vilket gör hela övningen smått absurd. Sanningen är den att det inte finns något perfekt valsystem. Det finns bara olika former av imperfektion och vilken form man väljer beror på avvägningar som inte är tekniska så mycket som sociala och politiska. Så jag tror visst att Marmorstein (vem nu det är) kan ha mer att säga om detta än Scott, som ju ärligt talat inte kan säga så mycket mer än att IT-system aldrig kan vara hundraprocentigt säkra. Vilket aldrig någon har påstått heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
handtralala
Så du håller du alltså med om att digitala val hemifrån är en stor risk för att utsatta gruppers röster kan. manipuleras? Och inte att det ”faller på sin egen orimlighet”?
Du hävdade att det räcker att få tag i någons "digitala signatur" för att kunna rösta åt "hundratals andra". Jag tolkade det som att du menade att om man bara kunde få tag i rätt persons behörigheter så skulle man kunna ändra rösterna åt hundratals andra personer. Om du menade något annat får du gärna utveckla ditt resonemang. Att röstning hemifrån innebär större möjligheter till röstpåverkan är vi helt ense om.