Citat:
Grundproblemet är att man inte kan lita på SD. De fuskar. Självklart kan man inte ha med SD. De fuskade sist. Det är enkelt. De andra partier kvittar ut varandra och struntar i SD.
Det är många länder som har olika kvittningssystem i sina parlament.
Ex
Storbritannien - äldst
Australien
Danmark
Tjeckien
Belgien
Israel
Det finns länder som i stället använder sig av proxy voting (Fullmakt) Ex Nya Zeeland.
Man kan ju begränsa skälen till kvittning.
Det är många länder som har olika kvittningssystem i sina parlament.
Ex
Storbritannien - äldst
Australien
Danmark
Tjeckien
Belgien
Israel
Det finns länder som i stället använder sig av proxy voting (Fullmakt) Ex Nya Zeeland.
Man kan ju begränsa skälen till kvittning.
Tack. Jag visste att Danmark hade nåt underligt komplext system, men jag visste faktiskt inte att man i t.ex. Storbritannien också "kvittade".
En snabb koll ger dock vid handen att det är ganska strikta regler för när den kvittningen eller "pairingen" tas i bruk i andra länder, gentemot hur det har funkat i Sverige. Det finns dessutom ingen inbyggd automatik utan det är i princip en "miniförhandling" varje gång systemet ska utnyttjas, man har kommit överens om hur det ska fungera men varje frånvaro godkänns av den andra sidan som giltig och nödvändig innan man går med på att kvitta den. Och "eget valarbete" eller "träffa kontakter och väljare" duger inte alls (som i Sverige). Tvärtom ska det vara "unavoidable" och till det räknas sjukdom (egen eller inom familjen), andra personliga nödsituationer, officiell business (för regeringen eller parlamentet, eget parti duger inte) och resor där man i officiell kapacitet representerar Storbritannien.
I inget europeiskt land finns det nåt som helst stöd i lagen eller i de demokratiska reglerna för såna system. Ett kvittningssystem är alltså på inget sätt avgörande för demokratin, riksdagen, regeringen eller något annat. Det är bara överallt, där det förekommer, ett slags privat bekvämlighetsöverenskommelse mellan politiska partier.
De länder som har en möjlighet att använda ersättare (som man också kan göra i Sverige) har däremot i allmänhet den möjligheten reglerad i lag (så också i Sverige). Det är därför att möjligheten att använda ersättare, i motsats till kvittning, är en demokrati-stärkande funktion.
Och till slut, länder med lagstiftning som möjliggör ersättare har överlag väldigt restriktiva bestämmelser för när man får använda en ersättare, uttryckligen för att det systemet INTE ska kunna utnyttjas för egen bekvämlighet eller privata eller politiskt relaterade orsaker.
Jag kan köpa en förhandling mellan partierna, det är vad politik går ut på. Det jag inte köper är det slappa svenska system som fanns innan det kraschade. Det tycker jag att var helt förkastligt, om partierna tar nåt sånt i bruk på nytt så tänker jag rösta på de eller det enda parti som är emot det.