2026-09-18, 08:12
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Grundproblemet är att man inte kan lita på SD. De fuskar. Självklart kan man inte ha med SD. De fuskade sist. Det är enkelt. De andra partier kvittar ut varandra och struntar i SD.

Det är många länder som har olika kvittningssystem i sina parlament.

Ex

Storbritannien - äldst

Australien

Danmark

Tjeckien

Belgien

Israel

Det finns länder som i stället använder sig av proxy voting (Fullmakt) Ex Nya Zeeland.

Man kan ju begränsa skälen till kvittning.

Tack. Jag visste att Danmark hade nåt underligt komplext system, men jag visste faktiskt inte att man i t.ex. Storbritannien också "kvittade".

En snabb koll ger dock vid handen att det är ganska strikta regler för när den kvittningen eller "pairingen" tas i bruk i andra länder, gentemot hur det har funkat i Sverige. Det finns dessutom ingen inbyggd automatik utan det är i princip en "miniförhandling" varje gång systemet ska utnyttjas, man har kommit överens om hur det ska fungera men varje frånvaro godkänns av den andra sidan som giltig och nödvändig innan man går med på att kvitta den. Och "eget valarbete" eller "träffa kontakter och väljare" duger inte alls (som i Sverige). Tvärtom ska det vara "unavoidable" och till det räknas sjukdom (egen eller inom familjen), andra personliga nödsituationer, officiell business (för regeringen eller parlamentet, eget parti duger inte) och resor där man i officiell kapacitet representerar Storbritannien.

I inget europeiskt land finns det nåt som helst stöd i lagen eller i de demokratiska reglerna för såna system. Ett kvittningssystem är alltså på inget sätt avgörande för demokratin, riksdagen, regeringen eller något annat. Det är bara överallt, där det förekommer, ett slags privat bekvämlighetsöverenskommelse mellan politiska partier.

De länder som har en möjlighet att använda ersättare (som man också kan göra i Sverige) har däremot i allmänhet den möjligheten reglerad i lag (så också i Sverige). Det är därför att möjligheten att använda ersättare, i motsats till kvittning, är en demokrati-stärkande funktion.

Och till slut, länder med lagstiftning som möjliggör ersättare har överlag väldigt restriktiva bestämmelser för när man får använda en ersättare, uttryckligen för att det systemet INTE ska kunna utnyttjas för egen bekvämlighet eller privata eller politiskt relaterade orsaker.

Jag kan köpa en förhandling mellan partierna, det är vad politik går ut på. Det jag inte köper är det slappa svenska system som fanns innan det kraschade. Det tycker jag att var helt förkastligt, om partierna tar nåt sånt i bruk på nytt så tänker jag rösta på de eller det enda parti som är emot det.
Citera
2026-09-18, 08:13
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
En sak jag ändå gillar med MP är att de gör boomers förbannade.

Bilkultur är skit. Där har inte MP fel. Sen är MP körda i huvudet på i princip alla andra plan

Höga bränslepriser som driver på matpriser och får konsekvenser med en hög inflation.
I slutändan blir det dyrare för alla.
Citera
2026-09-18, 08:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är Tidö-regeringen som i praktiken avskaffat pensionsåldern nu och infört något skit de kallar "riktålder" istället.
Japp, det är för det finns för många parasiter i samhället som ska leva på bidrag så pengarna räcker inte till pensioner.

Det kommer inte bli bättre av en rödgrön regering tråkigt nog.

Stäng nu av datorn och skaffa dig ett jobb och bidrag till landets ekonomi.
Citera
2026-09-18, 08:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Höga bränslepriser som driver på matpriser och får konsekvenser med en hög inflation.
I slutändan blir det dyrare för alla.

Vet jag väl. Jag gillar inte MP så sett. Men jag gillar att boomers blir sura på dem trots att det inte ens är dem som lider mest utav deras politik. De blir bara sura på att deras bilism påverkas en smula.
Citera
2026-09-18, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Japp, det är för det finns för många parasiter i samhället som ska leva på bidrag så pengarna räcker inte till pensioner.

Det kommer inte bli bättre av en rödgrön regering tråkigt nog.

Stäng nu av datorn och skaffa dig ett jobb och bidrag till landets ekonomi.

Tidö gjorde ett skit för att minska bidragsberoendet. Bara sparkade på den gruppen ytterligare utan att egentligen ge incitament och vägar in på den där "arbetslinjen" de själva vet inte leder någon vart.

Snart tar AI nästa alla jobb också. Oavsett vad vi har för regering.
Citera
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ok om du inte gillar ordet uppköpta så kallar vi det en avtalsförhandling då..

För att släppa fram Magdalena Andersson som statsminister i november 2021 samt för att rädda justitieminister Morgan Johansson i en misstroendeomröstning i juni 2022, krävde Kakabaveh politiska motprestationer.

Socialdemokraterna gick med på ett avtal som bland annat innebar:

Stöd till kurdiska grupper: Att S skulle fördjupa sitt samarbete med det syrienkurdiska partiet PYD samt ge politiskt och humanitärt stöd till självstyret i Rojava och den kurdiska milisen YPG/YPJ.

Inrikespolitiska frågor: Tidigare under 2021 hade hon även förhandlat fram punkter rörande hedersförtryck, bland annat krav på att kriminalisera oskuldskontroller.

Hon nyttjade sin politiska makt väl och det är nog få av hennes väljare som anser att hon gjorde fel. Tvärtom skulle jag nog säga att hon gjorde sin plikt som förtroendevald.

Nu har inte jag brytt mig överdrivet om vårt system med personröster, men om jag som väljare kryssar för ett namn kanske jag gör det för att personen i fråga sticker ut på ett eller annat sätt. En sån person löper kanske i vissa fall större risk att uteslutas från sitt parti.

Sen blir det ju knepigt när partierna kan "svänga" så plötsligt som de gör i vissa frågor.

Det verkliga problemet är väl egentligen "partipiskorna". Sen hela tiden det här förbannade vi och dom tänket...

Jag kan väl tycka att de som fattar beslut och lägger fram beslut kanske bör fokusera på vad som är bäst för folket för en gångs skull. Man kan liksom komma överens utanför blockgränserna. Visst, det skulle kanske kräva fler debatter/diskussioner i Riksdagen men vore det så hemskt?

Sen är det ju uppenbart att det behövs någon form av kvittningssystem.

Många i tråden pratar om "skolk" vilket säkert stämmer i 50% av fallen men jag tror de flesta gör något någorlunda vettigt ändå. Man blir ju inte omvald som politiker om man missköter sig allt för mycket.

Har svårt att se varför Riksdagens 349 ledamöter måste delta vid varje votering.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tror ni om ett nytt kvittningssystem?
Kommer det att fungera i praktiken?

Tidösidan kommer såklart inte gå med på något sådant.

Citat:
Är det rätt att SD inte får vara med?

Ja, eftersom de visat att de inte respekterar systemet så är det såklart rätt att utesluta dem. Det är dock inte görbart i praktiken eftersom det inte ligger i oppositionens intresse. (Förutsatt att Magda öht faktiskt kan bilda en regering, såklart)
Citera
2026-09-18, 08:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tidö gjorde ett skit för att minska bidragsberoendet. Bara sparkade på den gruppen ytterligare utan att egentligen ge incitament och vägar in på den där "arbetslinjen" de själva vet inte leder någon vart.

Snart tar AI nästa alla jobb också. Oavsett vad vi har för regering.
Ja AI kommer nog ersätta alla golvläggare, elektriker, och övriga hantverkare.

Sluta nu lev på bidrag och skaffa dig ett jobb så kan även du vara med och finansiera Sverige.
Det ska ju bli så bra nu med en ny regering.
Citera
2026-09-18, 08:24
Medlem
YP4XQs avatar
För varje mongo beslut framöver blir jag än gladare jag inte röstade och var med att bidra till cirkusen.
Citera
2026-09-18, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja AI kommer nog ersätta alla golvläggare, elektriker, och övriga hantverkare.

Sluta nu lev på bidrag och skaffa dig ett jobb så kan även du vara med och finansiera Sverige.
Det ska ju bli så bra nu med en ny regering.

Och internet var bara en fluga. Eller hur, boomer?
Citera
2026-09-18, 08:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det jag inte köper är det slappa svenska system som fanns innan det kraschade. Det tycker jag var helt förkastligt

Vad var "förkastligt" med att inte tvinga in alla 349 ledamöter till varenda votering?
Citera
2026-09-18, 08:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
För varje mongo beslut framöver blir jag än gladare jag inte röstade och var med att bidra till cirkusen.

Tyvärr, bidrar du till cirkusen även genom att inte rösta. Per definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in