RFK Jr lovar antivaccinister en "vän i Vita huset" mitt i dödligt mässlingsutbrott.
”Låt mig vara tydlig. Ni har en stark och orubblig vän i Vita huset”, sa Kennedy.
Hans taltid beskrevs var 30 minuter. Han höll på i nästan en och en halv timme.
Han tog bara upp mässlingutbrottet en enda gång.
”I vårt land bryr vi oss om sällsynta sjukdomar och dödsfall. Vi bryr oss om varje barn som dör av mässling. De får rubriker.
Jag skulle vilja be er att bry er om barn som dör eller lider eller skadas av vaccinskador.”
”Jag kunde inte ha föreställt mig för två år sedan att Bobby [Kennedy] skulle sitta i Vita huset och att president Trump skulle säga 'dela upp MMR-vaccinet i tre olika'”, sa den vanärade Wakefield.
Massie sa att han ringde Donald Trump strax efter valet för att fråga om jordbruksministerposten. Trump frågade: ”Är du vän med Bobby? Är han för mycket för HHS? Tycker du inte att vi behöver vacciner?”
Massie gav råd till antivaccinaktivisterna: Istället för att försöka bli av med ”clowner”.så skulle de, ”få clownerna som är här att göra vad ni vill."
"Behandla dem som boskap.”
Kennedy framhölls ofta som en av rörelsens hjältar på konferensen.
”Sanningen är att han verkligen är farlig”, sa Lyons.
”Jag tror att Bobby Kennedy är den farligaste individen för det här systemet som har uppstått på en generation”, sa han till en utbrott av applåder.
https://www.theguardian.com/us-news/2026/sep/17/rfk-jr-measles-anti-vaccine-organization
RFK Jr. signalerar att vaccinskepticismen kommer att fortsätta.
Talet klargjorde att hälso- och sjukvårdsdepartementet arbetar hårt bakom kulisserna för att fortsätta omforma den federala vaccinpolitiken.
Han ifrågasatte återigen säkerheten hos rutinmässiga barnvacciner och hävdade att de spelar en roll i utvecklingen av kroniska sjukdomar – frågor som ignorerar årtionden av vetenskap som stöder vaccinernas säkerhet.
"Det är en fullständig påhitt, eftersom det har funnits så mycket data om vaccinsäkerhet", säger Amesh Adalja, seniorforskare vid Johns Hopkins Center for Health Security och talesperson för Infectious Diseases Society of America.
"Jag har noll förtroende för allt som kommer från hans avdelning."
https://www.axios.com/2026/09/17/rfk-vaccine-safety-anti-vaccine-gathering
Talaren före Mr. Kennedy var Mark Gorton, ordförande för MAHA-institutet. Han eldade med att ”poliovaccinets framgång var ett massivt medicinskt bedrägeri” och att den utbredda vaccinationen var en ”folkhälsokatastrof”.
Han fick stående ovationer.
Kennedy jr lovade publiken att han skulle ”vara med i den här kampen” till slutet och sa att det arbete han gjorde var metodiskt.
Han skulle "dö med stövlarna på" i jakt på svar om riskerna med vacciner.
Stödet från presidenten verkar ha uppmuntrat Kennedy att spela en stjärnroll vid sin tidigare ideella organisations konferens i Washington.
Kennedy Jr. försäkrade medlemmarna i antivaccingruppen han grundade att de hade "en stark och orubblig vän i Vita huset".
RFK jr genererade också applåder när han tillkännagav att han skulle undersöka hälsoeffekterna av elektromagnetisk strålning och så kallade kemtrails, spåren som lämnas av flygplan och som miljöskyddsmyndigheten Environmental Protection Agency har sagt i själva verket är kondens , inte kemikalier.
https://www.nytimes.com/2026/09/17/health/kennedy-vaccines-childrens-health-defense.html
MAHA-institutets president, Mark Gordon kallade sig själv den "djärvaste antivaccinatören på en antivaccinkonferens".
Kennedy uppmanade medlemmarna i Children's Health Defense att ha tålamod med förändringstakten inom regeringen.
https://edition.cnn.com/2026/09/17/health/kennedy-antivaccine-group-speech
Guvernör Josh Shapiro:
”In the midst of the largest and deadliest measles outbreak in America in 35 years, RFK Jr. chose to spend his time today addressing the premier vaccine-denial conference in America.
He needed to say one sentence: I urge all Americans to get the measles vaccine now to protect themselves and their families during this deadly outbreak.
Yet he couldn’t bring himself to do it. Instead, he pushed a narrative that continues to stoke fear and mistrust."