Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Skavlan är en bra programledare och intervjuare, han ställde precis rätt frågor till MånsPetter. Men det blev ändå så fel. Hela stämningen i studion och kemin mellan människorna var obehaglig. Min känsla är att de andra kände, precis som här i tråden, att MånsPetter fortfarande inte är äkta.
Han säger att han vill bli en bättre människa, med äktheten lyser inte igenom. Han försöker vara sån som han tror att man ska vara för att bli förlåten, men det är inte på riktigt. Bitterheten och elakheten sipprar igenom på något sätt och det märktes i studion och i mötet med de andra närvarande. Därav också den märkliga stämningen.
Varför skrev han boken?
Fast nu beskriver du ju framför allt
DIN känsla när du såg programmet. Att du upplevde honom som oäkta är en sak, men hur vet du att de andra i studion kände samma sak? Jag såg samma program och fick inte alls den känslan.
Och hur ska en människa egentligen bevisa för dig genom en TV-ruta att hans ånger är ”på riktigt”? Hur ser äkta ånger ut? Hur länge ska den pågå och vilka ansiktsuttryck är godkända?
Varför han skrev boken tycker jag däremot är ganska lätt att förstå. I 549 dagar har andra människor diskuterat honom, tolkat honom, berättat vad han tänker och känner och vad hans motiv är. Hans privata liv har dessutom blivit offentligt på ett sätt han från början inte själv valde.
Varför skulle han INTE till slut vilja berätta sin egen version?
Och huset är ett ganska bra exempel. Du tolkar hans bitterhet över det som att han vill ”straffa Ciara”. Jag tänker snarare att om man äger ett hus, fortfarande står för kostnaderna men själv inte har tillgång till det, vore det nästan märkligare om man INTE kände någon bitterhet.
Man kan ha gjort fel, ångra det och samtidigt tycka att andra har behandlat en illa. Det ena upphäver faktiskt inte det andra.