2026-09-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
En välförtjänt semester. Han har dragit ett stort lass. Ja. inte bara han, utan flera av partimedlemmarna. Utan SD skulle Sverige idag vara värre än det de fakto är. Utan SD skulle övriga Tidöpartier forsätta vara lika mjäkigt vänsterliberala som förut. Utan SD skulle S inte ha några svenska väljare kvar över huvud taget, men att kopiera SD under några år har hjälpt dem på traven.
Även om jag gillar Jimmie så tycker jag att det nu är dags för en ny kraft att ta över rodret.

Verkligen. Helt absurt att så många tycker att han inte jobbar. Han har varit partiledare i över 20 år. Det är en enorm påfrestning. Men ja - SD behöver verkligen en ny ledare nu.
Citera
2026-09-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Ja, den där räliga skånskan kan han ha för sig själv.

Det är blekingska! En helt annan dialekt än de skånska dialekterna. Men, ja, jag tror inte ens blekingeborna själva tycker dialekten är särskilt vacker...

Citat:
Sen ska man inte kritisera det yttre och det handlar inte om det i sig, att han är ful eller så. Men han ser alltid förvånad ut och gör fula grimaser, antagligen omedvetet.

Han ser ärlig ut tycker jag. Men på senare år har han blivit oerhört fet. Så fet att det inte går att dölja i debatter och andra framträdanden. Oklädsamt och ohälsosamt. Definitivt en av anledningarna till att han känner att han måste dra ner på tempot. Annars är 47 år inte mycket för en toppolitiker.
Citera
2026-09-17, 20:11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betsida
Då kan vi ju lika gärna dra ner på antalet. Om båda sidor inte tänker närvara med alla, så finns det ju ingen anledning att ha så många.

Det tycker jag också man kan gör.

Eftersom man i 99.9% av fallen röstar som partiet borde det räcka med att en från varje parti röstar I de flesta fallen.
Citera
2026-09-17, 20:15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Liknande rykten om Jimmes avgång spreds på nätet i anslutning till valet 2022.
Ja, alltid mycket rykten.

Den här gången tror jag lite mer på det ändå. Han får väl vila upp sig ordentligt så får vi se. Behöver tänka på sin hälsa ser det ut som.

Mycket vilar på honom.
Citera
2026-09-17, 20:19
Medlem
Ganonitos avatar
Han kommer väl ta en ny "timeout" med full lön likt han gjorde 2014. Men han kommer aldrig att avgå. Han vill kunna styra SD som om det vore hans personliga företag. Och avgår han så kommer han personligen välja ersättare så att det blir någon som tycker precis som han själv.
Citera
2026-09-17, 20:22
Medlem
dingbat420s avatar
Hoppas verkligen den jävla sopan avgår, hade varit skönt att slippa se hans punchable face
Citera
2026-09-17, 20:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ja, alltid mycket rykten.

Den här gången tror jag lite mer på det ändå. Han får väl vila upp sig ordentligt så får vi se. Behöver tänka på sin hälsa ser det ut som.

Mycket vilar på honom.

Jaa, han behöver vila.. Men vad Katki gör är att han kör en smutskampanj mod SD i allmänhet och Åkesson i synnerhet.

Det är hela syftet med den här tråden.
Citera
2026-09-17, 20:26
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Man kan säga mycket om fetknoppen Åkesson, men han ÄR SD, partiet är en cult of personality, som kretsar kring honom. Hans "helylle" persona lockar "vanliga grabbar och tjejer (om än få)" till partiet. Han är en av få partiledare som genuint kommer från folket.

Men nu har han kört in i kaklet. Han har gjort ett katastrofval, det sämsta procentuellt av alla partier. Och hans era är helt enkelt över. Med honom tappar partiet ytterligare 10 procentenheter direkt, och återgår till att vara det perifera missnöjesparti de så länge var.

Bye bye, Jimmie, bye bye.
Citera
2026-09-17, 20:29
Medlem
jugbandbluess avatar
SD kan ha en västerbottenost som partiledare och folk kommer rösta på dom ändå
Citera
2026-09-17, 20:29
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Det rapporteras i medierna idag att sd:s partiledare Jimmie Åkesson tänker ta en paus/vara borta i perioder/avgå. Man kan spekulera i vad det innebär. Min bild är att han och partiledningen lider av svårt kontrollbehov och vägrar lämna fast det så oerhört uppenbart är dags. Man vill isåfall lämna över till någon man själv godkänner och kan styra och kontrollera fullt ut. Man vill ha en prövoperiod där man ser hur det går och hur väljarsiffrorna reagerar på det. Sedan ska Jimmie Åkesson om nödvändigt kunna komma tillbaka som gubben i lådan vid val och låtsas leda partiet. Först om en ersättare fullt ut är som man kräver, om det går okej i siffrorna kan man tänka sig att lämna över fullt ut.

- Här har vi alltså en man som valt att återigen bli invald i riksdagen på plats 1. Utan någon som helst avsikt att befinna sig i riksdagen framöver. Med 93% frånvaro senaste åren.

- Erhålla arvode på runt miljonen per år när han inte tänker närvara. Om han är sjuk ska han egentligen anmäla sig sjuk som alla andra, men samhällets lagar och regler gäller som vanligt såklart inte Jimmie och dom omkring honom, dom får göra vad som helst och hur dom vill utan konsekvenser.

- Många är kraftigt missnöjda med en svag valrörelse trots hur många miljoner som helst på annonsering. Åkesson har varit frånvarande, trött, svag, dålig i relation till att han blir överkörd av andra partier och lägger sig så extremt nära m. Vilket i sig skapar stort missnöje gällande politiken och uppenbara svek gällande välfärden, arbetslöshetspolitiken med mera.

- Hans frånvaro och planer framöver med den ersättningen sticker naturligtvis i ögonen på många. Många menar att han själv borde inse och förstå när det är över och dags att lämna, det är redan för sent som senaste valet så väldigt tydligt visar. Men att hans kontrollbehov hindrar honom från att lämna över mer än på prov till att börja med.

* Kommer det bli en paus/frånvaro i perioder eller avgång? Hur ser väljarna på detta när man nyss gått med på att väljas in på första plats, helt utan ambitioner att vara i Stockholm överhuvudtaget?

* Kan man avgå på prov internt för att se hur det går för efterträdaren och sedan bestämma sig slutgiltigt senare under mandatperioden? I kontrollbehov?

* Många anser att det är över och att han borde inse att han ska avgå. Är det över? Blir det en paus? Eller är han trött/sjuk? På vilket sätt och kan man vara partiledare då? Ska man gå på miljoninkomster utan att kunna sköta uppdraget överhuvudtaget?
Han vet att slutet är nära för partiet. Hitler försvann ju på sisådär 15 år och NyDemokrati på 5 så SD har haft en särdeles tur.

Detta bevisar ju vad många av oss sagt att SD-eliten är bara med för att ha en glad min när de promenixar till banken.

176-172 för rödgrönt....
Citera
2026-09-17, 20:31
Avslutad
Jag vet att jag inte gillar Henrik "ingen återvandring" Vinge men hur är Linda Lindberg i jämförelse?

Skulle Linda kanske kunna locka fler kvinnliga väljare till SD? Är hon mer för återvandring än Vinge?
Citera
2026-09-17, 20:34
Medlem
Om han avgår, kommer han nog klara sig ändå. Till exempel ambassadör i Ryssland med Gellerbandt som attache.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in