2026-09-17, 08:02
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Borgerliga tyckonomer "tycker" att både Centern och Vänsterpartiet är oresonliga. De har båda sina "röda linjer". Båda är barnsliga, bråkiga och lika goda kålsupare.

Jag undrar om en enda normalt funtad människa faktiskt tycker så?

Tyckonomerna "tycker" ju så för att de får betalt för sitt tyckande. De flesta har nog helt andra åsikter egentligen. Vänsterpartiet vill vara med och leka. Och kan leka med Centerpartiet. Centerpartiet vill vara med och leka. Men bara om Vänsterpartiet hålls utanför leken.

Det är inte alls samma sak. Inte ens i närheten. Det Centerpartiet håller på med är ju nån form av parlamentarisk mobbning där man hoppas på att Vänsterpartiet ska finna sig i rollen som mobboffer. Trots att V är ett större parti än C.

Vad tycker politiskt intresserade flashbackare? De flesta här lutar ju starkt åt höger men även om man gör det kan man väl ändå anse att Centerns agerande är jättemärkligt?
Jag tycker inte Vänsterpartiets krav att de bara kommer rösta för en regering de är en del av är ett dugg märkligt. Jag tycker inte heller det är konstigt att Centerpartiet säger att de kommer rösta nej till varje regering som Vänsterpartiet är en del av. Jag skulle inte kalla det senare för ”mobbning”. Lika lite som jag skulle beskriva nedanstående som ”mobbning”:

https://www.facebook.com/magdalenaeandersson/videos/jag-och-socialdemokraterna-kommer-aldrig-n%C3%A5gonsin-att-samarbeta-med-sverigedemok/1412242344385950/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pOqKW/andersson-kommer-aldrig-nagonsin-samarbeta-med-sd

https://www.socialdemokraterna.se/val-2026/kampanjer/s-kommer-aldrig-samarbeta-med-sd

Att C gör motsvarande uttalanden, fast om V och inte bara SD, är helt i sin ordning.
Citera
2026-09-17, 08:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag tycker inte Vänsterpartiets krav att de bara kommer rösta för en regering de är en del av är ett dugg märkligt. Jag tycker inte heller det är konstigt att Centerpartiet säger att de kommer rösta nej till varje regering som Vänsterpartiet är en del av. Jag skulle inte kalla det senare för ”mobbning”. Lika lite som jag skulle beskriva nedanstående som ”mobbning”:

https://www.facebook.com/magdalenaeandersson/videos/jag-och-socialdemokraterna-kommer-aldrig-n%C3%A5gonsin-att-samarbeta-med-sverigedemok/1412242344385950/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pOqKW/andersson-kommer-aldrig-nagonsin-samarbeta-med-sd

https://www.socialdemokraterna.se/val-2026/kampanjer/s-kommer-aldrig-samarbeta-med-sd

Att C gör motsvarande uttalanden, fast om V och inte bara SD, är helt i sin ordning.

Enda positiva är att det lutar åt nyval.
Chickenrace de lux.

Blir fint höra alla halvkvävda visor, ursäkter och mumbojumbo när det rödgröna bygget pyser ihop.
Citera
2026-09-17, 08:27
Medlem
Det finns absolut ingen demokratisk regel som säger att man måste ha inflytande i proportion till hur stort partiet är eller hur bra val man har gjort. Majoritetsprincipen gäller. Och faktum är att C har en mer flexibel förhandlingsposition för att bygga en majoritet än V har.
Citera
2026-09-17, 08:41
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det finns absolut ingen demokratisk regel som säger att man måste ha inflytande i proportion till hur stort partiet är eller hur bra val man har gjort. Majoritetsprincipen gäller. Och faktum är att C har en mer flexibel förhandlingsposition för att bygga en majoritet än V har.
Exakt. Tvärtom vad folk brukar tänka sig så är det i en demokrati typiskt sett inte så att varje röst är lika mycket värd. En konstellation av partier med 49% av mandaten får 0% av makten, medan en konstellation med 51% av mandaten får 100% av makten. Följaktligen blir de där 2% av rösterna som ligger i mitten, de som kan välja och vraka mellan konstellationerna, högintressanta. Statsvetare pratar ibland om medianväljaren, väljaren som ligger precis i mitten. De flesta valsystem ger sådana väljare ett inflytande som vida överstiger deras andel av väljarkåren.
Citera
2026-09-17, 08:54
Medlem
Citat:
Borgerliga tyckonomer "tycker" att både Centern och Vänsterpartiet är oresonliga. De har båda sina "röda linjer". Båda är barnsliga, bråkiga och lika goda kålsupare.

Tyckonomerna "tycker" ju så för att de får betalt för sitt tyckande. De flesta har nog helt andra åsikter egentligen. Vänsterpartiet vill vara med och leka. Och kan leka med Centerpartiet. Centerpartiet vill vara med och leka. Men bara om Vänsterpartiet hålls utanför leken.

Det är inte alls samma sak. Inte ens i närheten. Det Centerpartiet håller på med är ju nån form av parlamentarisk mobbning där man hoppas på att Vänsterpartiet ska finna sig i rollen som mobboffer. Trots att V är ett större parti än C.

Vad tycker politiskt intresserade flashbackare? De flesta här lutar ju starkt åt höger men även om man gör det kan man väl ändå anse att Centerns agerande är jättemärkligt?

Jo jag håller med. C spelar ett högt spel för de tänker ju inte stödja det blåa laget heller pga Sd. Hoppas de blir utan inflytande! Men å andra sidan vill inte S ha med V heller. V är det parti som är längst bort från att vara regeringsfähiga. Ingen vill ta i dom. Så C:s höga spel kanske inte är så högt.

V växer och S minskar. Tiden är förbi när S kunde vifta bort V, när S hade +40% och V 5-6%. Det kanske inte håller den här gången att hålla V utanför. Men då vinner blåa laget och det vore att svika V:s väljare. Så jag tror det blir som vanligt. V stödjer röda regeringsbildningen.

I andra hand tror jag att C övertalas att svälja att V ingår i regeringen fast på ett begränsat sätt.

Det finns ministrar för följande områden idag: Utrikespolitik, försvar, justitie, finans, finansmarknad, landsbygd, infrastruktur, försvar, civilförsvar, arbetsmarknad, finansmarknad, migration, civilfrågor, energi/näring, bostad, socialförsäkring, sjukvård, utbildning/integration, gymnasie/högskola, bistånd/handel, jämställdhet, EU, klimat/miljö.

Det är enligt min mening helt otänkbart att V får någon av dessa ministerposter utom möjligen klimat/miljö eller jämställdhet eller om en ny ministerpost skapas som passar V men inte skadar de övriga, feministminister eller nyanländ-minister eller nåt. Då kanske C kan svälja att V är med i regeringen.

Jag avskyr V men tycker faktiskt deras resultat förtjänar bättre än att hållas utanför, iaf ska de ha ett inflytande. Mitt blåa lag förlorade och jag accepterar det.

C är så fullsketna med röda linjer. För några år sedan var de på vippen att skriva in polygami i programmet och partiet har haft lite väl många representanter med sexuellt avvikande kopplingar.

Jag tror Magdalena Andersson kommer att börja ställa krav på C att inse att det faktiskt finns områden där C och V tycker ungefär lika. Man skulle gärna vara en fluga på väggen i de hemliga samtal som nu förs. Jag tror de landar på fötterna till slut.

När jag ser de hemska bilderna från Gaza, detta oerhörda lidande, så tycker jag lite synd om V som får på nöten direkt då judekritik uttalas. De uteslutningar V tvingats göra har varit befogade, jag tycker bara att det gått lite för långt med tystnaden kring vad Israel gör i Gaza. Du som tänker opponera dig mot detta, du behöver inte slå in öppna dörrar ty jag kommer troligtvis att hålla med dig mycket, men som etnisk svensk till höger har man väl rätt att känna sympati för ett helt sönderbombat folk som ingenstans kan fly. Tycker det är hemskt!! Nu hade V varit Palestinavänligt i vilket fall, men ändå. Jag tycker inte det är tillräckligt högt i tak i riksdagen kring Israels göranden i Gaza. Detta som en parentes.

Jag har spekulerat vid många val tidigare och nästan aldrig prickat in slututfallet, men lite spännande är det ju. Tack för ordet.
Citera
2026-09-17, 09:00
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Centerpartiet hatar Sverigedemokraterna så mycket att de övergav borgarna, som de tillhört sedan de grundades, och lierade sig med sin gamla huvudfiende Socialdemokraterna. Det är jättemärkligt.
Citera
2026-09-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
V är fd VPK, fd landsförrädare finansierade av Moskva. Ingen normal människa tar dem seriöst, eller släpper in dem i en regering, särskilt inte efter de senaste tidens extremistkopplingar.

Centerpartiet var ju en gång borgerliga, så där finns det ändå hopp, de har inte en kärna av diktatur som som V.

Ungefär vad jag själv skulle svarat, väl rutet!
Så länge det inte är ställt utom allt rimligt tvivel att det inte längre finns en direktlina V-Moskva har de inte i en regering att göra.
Citera
2026-09-17, 09:47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Vi kan ju heller inte ignorera att S har ett stort intresse av att hålla V utanför en regering, att alltid låta dem behålla en stämpel av att vara ett "kontroversiellt" parti. Skulle V och S få samma nivå av acceptans skulle V lätt kunna stjäla stora väljargrupper från ett S som vandrar allt längre högerut.
Citera
2026-09-17, 09:58
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:

Vänsterpartiet är näst största parti på vänsterflanken och har hela tiden blivit styvmoderligt behandlade av sossarna och har vind i segeln, så klart vill de då ha så mkt inflytande som möjligt.
Centern har mindre vind i segeln, men det blir ingen regering utan att de går med vänstern och det är att sälja sig (igen) till vänstersidan och bedriva högerpolitik på vänsterkanten, det är väl klart då att de kraschar med vänstern.
Jag tackar centern för att vi slipper fastighetsskatt, förmögenhetsskatt eller liknande men kan nog räkna med att vänsterpartiet är anledningen till ökade skatter på drivmedel, utsläpp m.m.

Dvs OM de får ihop det här spektaklet.
Citera
2026-09-17, 12:29
Medlem
Citat:

Ja.
Blockpolitiken är ett relativt nytt påfund inom Svensk politik.
Det bästa är en minoritetsregering som har stöd i kammaren.
Den regeringen kan då söka stöd i sakfrågor hos alla partier vilket kräver eftergifter och det tjänar alla på. Den mandatperiod vi nu haft visar på felet med låsta block där man tagit många forcerade beslut än bra beslut.
Det vi nu har är samma sak vi inte såg inom Tidö eftersom Tidö försökte hålla en god min.
C och V för nu ett ställningskrig på samma sätt som fanns inom Tidö. Det handlar om att maximera sin politik innan man röstar fram en statsminister.
Citera
2026-09-17, 19:31
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Centerpartiet hatar Sverigedemokraterna så mycket att de övergav borgarna, som de tillhört sedan de grundades, och lierade sig med sin gamla huvudfiende Socialdemokraterna. Det är jättemärkligt.
Låtsas hata snarare - för att bygga en ickeregional superficiell väljarbas efter att lantarbetarna blivit färre. S gillar C bättre än V, men V har ökat. S kan ses som en kille som träffat en ny tjej C, men vill träffa sitt ex V ibland - vilket C vägrar. MP kan kanske bli S osannolika men pålitliga parhäst.
Citera
2026-09-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vi kan ju heller inte ignorera att S har ett stort intresse av att hålla V utanför en regering, att alltid låta dem behålla en stämpel av att vara ett "kontroversiellt" parti. Skulle V och S få samma nivå av acceptans skulle V lätt kunna stjäla stora väljargrupper från ett S som vandrar allt längre högerut.

Ja, och det är nog där skon klämmer för S. Om V får ministerposter ökar partiets pondus samtidigt som S förlorar sitt "monopol" på att vara vänstersidans regeringsparti. Att S vill hålla V utanför kanske är förståeligt men nu ser ju valresultatet ut som det gör...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in