2026-09-11, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetgroda
Aldrig hört om det, du borde nog kunna vara lugn. Uppdatera gärna hur det gick.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemmaodlaren37
Man borde nog inte kunna bli dömd för att beställt spore print? Jag beställde idag men blir lite nojig ändå

Men man kanske kan ha tur och att de missar att kolla ens paket, det hände mig innan jag visste att de hade ändrat lagen. Men det blir ju en gamble.

Fick du hem din beställning?
Senast redigerad av tomato.panda 2026-09-11 kl. 08:44.
Citera
2026-09-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmaodlaren37
Man borde nog inte kunna bli dömd för att beställt spore print? Jag beställde idag men blir lite nojig ändå

Citat:
Ursprungligen postat av tomato.panda
Men man kanske kan ha tur och att de missar att kolla ens paket, det hände mig innan jag visste att de hade ändrat lagen. Men det blir ju en gamble.

Fick du hem din beställning?
Och varifrån beställde du?
Citera
2026-09-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vod
Och varifrån beställde du?

Från Nederländerna
Citera
2026-09-17, 19:26
Medlem
Eroxxss avatar
Är i tankarna att ta egna sporer från psilocybin sorter och odla.
Vilket recept på eget substrat är mest beprövat?
Citera
2026-09-17, 19:28
Medlem
Eroxxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurassic
Vad händer om det fastnar då?
Husrannsakan eller tar de bara paketet utan mer åtgärder?
Du får ett brev/samtal från bolizen att de beslagtagit ett paket (som du såklart inte vet något om) och de har ett kort förhör på telefon.

Annars brev med kallelse till förhör på station.
Citera
2026-09-18, 08:54
Medlem
fetgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroxxs
Är i tankarna att ta egna sporer från psilocybin sorter och odla.
Vilket recept på eget substrat är mest beprövat?

Om du har rent mycelium så funkar vetekärnor, rågkärnor, popcornkärnor, fågelfrön typ lika bra.

Om du är nybörjare och inte är van vid processen så rekommenderar jag starkt att läsa igenom The Hitchhiker's Guide to the Shroomery. Den ger dig all startinfo du behöver.

Och våga fråga frågor!
Citera
2026-09-18, 22:18
Medlem
Eroxxss avatar
Citat:
Om du har rent mycelium så funkar vetekärnor, rågkärnor, popcornkärnor, fågelfrön typ lika bra.

Om du är nybörjare och inte är van vid processen så rekommenderar jag starkt att läsa igenom The Hitchhiker's Guide to the Shroomery. Den ger dig all startinfo du behöver.

Och våga fråga frågor!

Har också läst om rågvete att det ska funka, tänkte prova det.

Jag har odlat några färdiga boxar förut men dock aldrig från scratch med att ta sporer till att tillverka eget odlingsubstrat- ska bli spännande som fan!

Tack för länken, ska läsa på under helgen 😎
Citera
2026-09-26, 15:20
Medlem
Citat:

Och våga fråga frågor!

Det är dock "grains" du pratar om, det man kallar substrat är hela blandningen det blir med grains+ kokosjord/gödsel osv men rent generellt menar man kokosjord/gödsel när man snackar om substrat, inte spannmålen man använder som näring.

Har läst lite av det andra du har skrivit den senaste sidorna och det är kul att se att det inte bara är man själv som har högt intresse för dessa underbara små saker! Och sen är det även jävligt gött att se att du rekommenderar shroomery och speciellt the hhg.

Har själv odlat flertalet Psilocybe och Panaeolus arter och jobbar aktivt i min SAB nästan dagligen. Har gjort det i 2 år nu och har sporer från 33 olika släkten, arter och varianter.

Angående sporers legala status så blev dem tyvärr olagliga 2024, just därför tar jag det väldigt lugnt med att ta in nya sporer och nöjer mig med dem jag har för tillfället.

Hur länge har du odlat?
Senast redigerad av ThunderJunkie 2026-09-26 kl. 15:26.
Citera
2026-09-26, 22:44
Medlem
fetgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThunderJunkie
Det är dock "grains" du pratar om, det man kallar substrat är hela blandningen det blir med grains+ kokosjord/gödsel osv men rent generellt menar man kokosjord/gödsel när man snackar om substrat, inte spannmålen man använder som näring.

Har läst lite av det andra du har skrivit den senaste sidorna och det är kul att se att det inte bara är man själv som har högt intresse för dessa underbara små saker! Och sen är det även jävligt gött att se att du rekommenderar shroomery och speciellt the hhg.

Har själv odlat flertalet Psilocybe och Panaeolus arter och jobbar aktivt i min SAB nästan dagligen. Har gjort det i 2 år nu och har sporer från 33 olika släkten, arter och varianter.

Angående sporers legala status så blev dem tyvärr olagliga 2024, just därför tar jag det väldigt lugnt med att ta in nya sporer och nöjer mig med dem jag har för tillfället.

Hur länge har du odlat?

Hoppsan, ja det har du banne mig helt rätt i! Är långt ifrån en expert så händer att jag blandar ihop termer ibland.

Önskar att fler får upp ögonen för svampodling. Dessa små underbara saker bär på en magi som fler definitivt bör uppleva. Har också odlat i 2 år men det låter som du är mycket mer erfaren än jag, och med så många arter på bältet har du säkert odlat min favorit; ochraceocentrata.

Livet och andra projekt har kommit emellan en hel del så det här året har min SAB tyvärr sett alldeles för lite aktivitet. Mina lager är dock på väg att ta slut så har påbörjat några projekt.

Ifall du även är aktiv på shroomery så har jag säkert läst nått inlägg från dig. Brukar vara inne där och läsa när det inte händer så mycket här eller när jag ska läsa på.

Sen är jag fortfarande osäker på ifall dom är olagliga. Det enda stödet jag har sett är en artikel från SVT utan några källor. Skrev ett mejl till hon som skrev artikeln men fick inget svar. Jag tror att dom syftar på nya regler inom tullverket som gör det enklare för dom att lägga beslag på. Vet att en av de svenska sidorna som brukade sälja sporsprutor slutade sälja dem i början på 2025 vilket passar med att lagren tagit slut och att dom inte kunnat beställa nya.

Vad för projekt har du på g?
Citera
2026-09-27, 02:11
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Sen är jag fortfarande osäker på ifall dom är olagliga. Det enda stödet jag har sett är en artikel från SVT utan några källor. Skrev ett mejl till hon som skrev artikeln men fick inget svar. Jag tror att dom syftar på nya regler inom tullverket som gör det enklare för dom att lägga beslag på. Vet att en av de svenska sidorna som brukade sälja sporsprutor slutade sälja dem i början på 2025 vilket passar med att lagren tagit slut och att dom inte kunnat beställa nya.

Sannolikt färdiga growboxes man tagit. Mig veterligen är sporerna lagliga, och även svampen. Det är när svampen är tillräckligt stor för att innehålla psilocybin som den är olaglig. Så kan ha varit att sporerna råkat få vatten och näring under färden.

"Sporsprutor". Antar du menar breda nålar. Bara att importera från EU. Gröna nålar är bredast. Du har rätt att importera sprutor om det är för att beivra ditt mykologiska intresse för champinjoner. Det är doping, narkomani och att odla illegala svampar som inte utgör lovligt ändamål. Men champinjoner är okej
Senast redigerad av The Crash 2026-09-27 kl. 02:13.
Citera
2026-09-27, 13:17
Medlem
Citat:
Hoppsan, ja det har du banne mig helt rätt i! Är långt ifrån en expert så händer att jag blandar ihop termer ibland.

Önskar att fler får upp ögonen för svampodling. Dessa små underbara saker bär på en magi som fler definitivt bör uppleva. Har också odlat i 2 år men det låter som du är mycket mer erfaren än jag, och med så många arter på bältet har du säkert odlat min favorit; ochraceocentrata.

Livet och andra projekt har kommit emellan en hel del så det här året har min SAB tyvärr sett alldeles för lite aktivitet. Mina lager är dock på väg att ta slut så har påbörjat några projekt.

Ifall du även är aktiv på shroomery så har jag säkert läst nått inlägg från dig. Brukar vara inne där och läsa när det inte händer så mycket här eller när jag ska läsa på.

Haha det är lätt hänt att blanda ihop saker, speciellt när det är så mycket att hålla reda på.

Japp! Psilocybe Ochraceocentrata var även min favorit förr. Den är jävligt lätt att odla och sen dessutom 2-3x Cubensis potens och bättre effekt så cubbarna lades på hyllan efter jag hittade den men sen experimenterande jag med Panaeolus Cyanescens, Panaeolus Bisporus osv och insåg att jag var tvungen att ta mig ifrån sektion Cubensaeae/Caerulescentes efter att jag hittade sektion Zapotecorum, specifikt Psilocybe Semperviva/subtropicalis. Dem är otroligt lika n,n-dmt i effekten men t.om bättre enligt mig, typ DMT men inte så rått som DMT. Sektion Zapotecorum och även Panaeolus släktet, Wood lovers osv med är ett helt annat game asså.

Jag är inte lika aktiv på shroomery nu som förr men lägger ut mina grows och dylikt för rätt ofta fortfarande men är inte lika aktiv som medlemmar som galningen Kloakk exempelvis som gjorde sitt konto bara någon vecka innan mig men har ändå över 5k inlägg... Jävla stjärna är han iallafall och tror han har rekordet för att få TC status snabbast.

Angående pågående projekt så har jag mest agar arbete på g just nu med diverse arter. Ska ge mig på och inokulera lite från Panaeolus släktet idag och även några varianter Psilocybe Zapotecorum, Psilocybe Ingeli, Psilocybe Mexicana och Psilocybe Tampanensis. Det som växer just nu är 8 burkar med Psilocybe Cubensis x7x+ som har varit jäkligt kul att odla för det är en moddad variant av en tidigare så det blir stora och många svampar snabbt som fan, snabbare än Ochra t.om. utöver det har jag 2 tubs med Psilocybe Semperviva som skördades häromdagen och 2 tubs Semperviva Tres Soles som ska skördas snart efter att ha väntat 8.5 veckor sedan jag såg pins... Sektion Zapotecorum är galet långsam men så värd tiden.

Angående lagligheten på sporer så är det ju fortfarande att sporerna i sig själv inte är olagliga men hanteringen gälls numera som förberedelse till narkotikabrott om du inte kan styrka att du ska använda sporerna i lagligt syfte, dvs till forskning eller utbildning osv men det räcker inte längre att ha ett eget mikroskop om det är för hobby bruk exempelvis utan du måste ha bra grund för att ha dessa sporer. Jag kan ha fel men har läst på om och om igen och detta är det jag har uppfattat varenda gång.

Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Sannolikt färdiga growboxes man tagit. Mig veterligen är sporerna lagliga, och även svampen. Det är när svampen är tillräckligt stor för att innehålla psilocybin som den är olaglig. Så kan ha varit att sporerna råkat få vatten och näring under färden.

"Sporsprutor". Antar du menar breda nålar. Bara att importera från EU. Gröna nålar är bredast. Du har rätt att importera sprutor om det är för att beivra ditt mykologiska intresse för champinjoner. Det är doping, narkomani och att odla illegala svampar som inte utgör lovligt ändamål. Men champinjoner är okej

"När svampen är tillräckligt stor" påståendet är helt fel tyvärr. Mycel är aktivt och man kan odla endast mycel på spannmål som går att trippa på lika effektivt som svamparna i sig själv med vissa arter inom Psilocybe slöktet. Myceliet innehåller aktiva ämnen från väldigt tidiga steg och svamparna innehåller psilocybin från start.

Även sporer anses nu som försök till narkotikabrott efter dem ökade beslagen. Men ja dem är lagliga på samma sätt som att du får beställa rent psilocybin/psilocin i forskningssyfte men det är omöjligt att motivera att det verkligen är i forskningssyfte om du inte faktiskt har rejäla grunder för det.
Citera
2026-09-27, 21:23
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThunderJunkie

"När svampen är tillräckligt stor" påståendet är helt fel tyvärr. Mycel är aktivt och man kan odla endast mycel på spannmål som går att trippa på lika effektivt som svamparna i sig själv med vissa arter inom Psilocybe slöktet. Myceliet innehåller aktiva ämnen från väldigt tidiga steg och svamparna innehåller psilocybin från start.

Även sporer anses nu som försök till narkotikabrott efter dem ökade beslagen. Men ja dem är lagliga på samma sätt som att du får beställa rent psilocybin/psilocin i forskningssyfte men det är omöjligt att motivera att det verkligen är i forskningssyfte om du inte faktiskt har rejäla grunder för det.
Just det. Försök till narkotikabrott. Det där brottet där man funderar på knark tillräckligt mycket för att det ska utgöra ett brott. Du har rätt, lagen har ändrats där.

Men när det kommer till kanylerna är jag säker på min sak att det är helt riskfritt att importera kanyler inom EU. Inte smärtfritt. Men riskfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in