2026-09-17, 17:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
De vet vad det är, d.v.s. rekursiv vektorberäkning.
Det som är svårt är att veta exakt vad som ledde fram till slutresultatet eftersom det aldrig översätts från en vektor till text.
Ungefär som ett internt språk som vi inte förstår?
Citera
2026-09-17, 17:26
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030

Ja precis som en blixt kan ses som ett "internt språk" från moderjord då...
Citera
2026-09-17, 17:29
Medlem
Citat:
Det är lika mycket ett språk som ett enskilt pass genom ett transformerlager, bara utan att det skrivs något till CoT däremellan. Så med den logiken har alla neurala nätverk hittat på ett eget språk som vi inte förstår. Detta sedan den första perceptronen togs fram.
Citera
2026-09-17, 17:39
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det är lika mycket ett språk som ett enskilt pass genom ett transformerlager, bara utan att det skrivs något till CoT däremellan. Så med den logiken har alla neurala nätverk hittat på ett eget språk som vi inte förstår. Detta sedan den första perceptronen togs fram.
Det är alltså en chain of thought uttyckt på ett annat sätt, på ett annat språk, än engelska eller svenska.
Citera
2026-09-17, 17:44
Medlem
Citat:
Det är alltså en chain of thought uttyckt på ett annat sätt, på ett annat språk, än engelska eller svenska.
Nej, CoT säger inte konkret vilken beräkning som har gjorts eller vad output-vektorn representerar. Det är bara en transformation från ett state till ett annat.
Citera
2026-09-17, 17:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nej, CoT säger inte konkret vilken beräkning som har gjorts eller vad output-vektorn representerar. Det är bara en transformation från ett state till ett annat.
state => data => information => kommunikation

du lurar inte mig med din word salad.
Citera
2026-09-17, 17:51
Medlem
Citat:

Pratar en processor också ett internt språk när den utför en massa beräkningar?
Citera
2026-09-17, 18:10
Medlem
Citat:

Du vet alltså inte ens vad CoT är eller varför/hur det fungerar? utan tror det är någon hemlig intern "tankegång" hos modellen?
Citera
2026-09-17, 18:40
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Du vet alltså inte ens vad CoT är eller varför/hur det fungerar? utan tror det är någon hemlig intern "tankegång" hos modellen?

frågade Cyborg i någon annan tråd vad hans kvalifikationer var - vilket hen så klart undvek att svara på, så jag väljer personligen att avfärda inspel därifrån hädanefter.
Citera
2026-09-17, 18:56
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Finns det någon anledning till att neuralese rimmar på portugese?
Citera
2026-09-17, 18:58
Medlem
Citat:

Elektroniska så klart!

Citat:
Ursprungligen postat av roleone
frågade Cyborg i någon annan tråd vad hans kvalifikationer var - vilket hen så klart undvek att svara på, så jag väljer personligen att avfärda inspel därifrån hädanefter.

Jo jag vet, jag svarade dig också vad jag misstänker, att främsta meriten är att han var första personen i det avgångsåret som klarade sätta i sig en hel kritask.
Citera
2026-09-17, 18:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Chain of thought betyder tankegång. Och det är hemligt så tillvida att man inte begriper det språk, neuralese, som kommuniceras internt i tankegångarna. Att du och LeCunt tror att det är en faxmaskin med stöd för OCR förändrar ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in