2026-09-16, 19:38
Medlem
.
Senast redigerad av ekbo251 2026-09-16 kl. 19:39. Anledning: felpost
Citera
2026-09-16, 23:31
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKM04
Sen finns det folk som mig som är otroligt oinsatt i ämnet AI och datorer överlag, har helt enkelt andra intressen. Därför blir man ju nojig när man är förälder och att ens barn ska växa upp i en värld där man inte använder hjärnan och man är beroende av robotar. Jag vet helt enkelt inte hur tekniken fungerar. Men det jag vet fungerar är skrämselpropaganda, man slutar tänka rationellt och tar dumma beslut.

Det finns verkligen två läger, ena som säger att AI kommer ta över allt (Cyborgen) och andra som säger att det är en hoax.

Ja men det ena utesluter ju inte det andra. Det är väl precis det som är problemet, de som inte använder huvudet och låter sig matas av åsikter och propaganda är de som antingen säger detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd eller om bara något år så är din granne en terminator.

Och båda dessa inställningar är katastrofala, för sanningen är mitt i mellan den AI vi har idag KAN vara användbar, men den är fruktansvärt ineffektiv och opålitlig. Men i nyheterna låter det som "säger du till ChatGPT att lösa detta" så gör den det, det målas upp scenarios om där chatbottar autonomt samarbetar och kuckilurar ihop planer osv, det är så klart rent skitsnack. Det som "AI" löser är absolut "verkliga" problem, men det är problem av karaktären att det är sådant som mänskliga forskare har som hobby att lösa i bästa fall, kanske något de sitter med några timmar då och då men det har absolut ingen bäring på mänskligheten.

Det är sådant som AI bolagen kastar miljontals kronor på, som det exempel som den här tråden handlar om, man startar upp 1200 instanser av en modell och ger den instruktioner att lösa ett problem, sedan spelar man som "åh våra farliga AI tjänster har startat ett uppror och försöker rymma". Det är självfallet en helt avsiktlig och medveten handling.

Jag förstår dig däremot helt, det är beklämmande att många (och i synnerhet ungdomar) är så lata att de föredrar att se vad de tror är en kondenserad sammanfattning av saker, det har pågått i flera år med "reels", "shorts", "tiktok" osv det är exakt samma fenomen som AI inbjuder till också, "AI vad stod det på nyheterna idag?" osv och det säger sig självt att om man inte tänker så finns det ingen anledning för hjärnan/kroppen att stimulera eller slösa energi på detta. Datorer i sig är inte ett problem för det, det finns massvis med tex spel som kräver och stimulerar kognitiv verksamhet.

Så det jag menar är AI är inte grundproblemet här, men det uppmuntrar definitivt till att ta en passiv icke tänkande roll.
Citera
Igår, 13:14
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det kommuniceras ingenting, den kör en vektor igenom samma lager flera gånger där vektorn ändrar form mellan varje pass. Det är rekursiv beräkning snarare än någon form av kommunikation.

"If we make something that is smarter than us, then the world is going to be shaped by them"

https://www.youtube.com/watch?v=OhOmLqR5nN4
Citera
Igår, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
"If we make something that is smarter than us, then the world is going to be shaped by them"

https://www.youtube.com/watch?v=OhOmLqR5nN4
Okej? Vad hade det med detta att göra?
Citera
Igår, 14:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Okej? Vad hade det med detta att göra?
De håller på att skapa något som är smartare än oss. Denna entitet kommer naturligtvis ha en förmåga till kommunikation mellan sina agenter på sätt som du inte kan tyda. Oavsett om det är i form av ett nytt språk, krypterad engelska, eller något annat. Det blir löjligt, tycker jag, att hålla på med att försöka dementera dessa självklarheter, ofta baserat på ett nagelfarande om definitioner av olika ord.
Citera
Igår, 14:48
Medlem
Citat:
De håller på att skapa något som är smartare än oss. Denna entitet kommer naturligtvis ha en förmåga till kommunikation mellan sina agenter på sätt som du inte kan tyda. Oavsett om det är i form av ett nytt språk, krypterad engelska, eller något annat. Det blir löjligt, tycker jag, att hålla på med att försöka dementera dessa självklarheter, ofta baserat på ett nagelfarande om definitioner av olika ord.
Du förutsätter återigen att de kommer att börja samarbeta för att dölja sina intentioner för oss när det enda vi har någon form av bevis för är att de försöker uppfylla de mål vi givit dem.

Nu pratade vi dessutom om "neuralese" och huruvida det kan klassas som ett påhittat språk som vi inte kan tyda, vilket jag påstår är felaktigt.
Citera
Igår, 14:56
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nu pratade vi dessutom om "neuralese" och huruvida det kan klassas som ett påhittat språk som vi inte kan tyda, vilket jag påstår är felaktigt.
Man vet väl egetnligen om man kan klassificera neuralese som ett slags språk när de inte förstår vad det är. Men det är åtminstone någonting som kan användas för kommunikation mellan olika delar i ett system.
Citera
Igår, 14:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
De flesta har väl sett T2 och vet exakt hur detta kommer sluta.
Citera
Igår, 15:22
Medlem
Citat:
Man vet väl egetnligen om man kan klassificera neuralese som ett slags språk när de inte förstår vad det är. Men det är åtminstone någonting som kan användas för kommunikation mellan olika delar i ett system.
Man vet exakt vad det är. Det man är orolig för är att det blir svårare att tolka varför en modell kom fram till ett visst beslut. Svårare, men inte omöjligt.
Citera
Igår, 15:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Nu vet du att de är högst självmedvetna.
Näe... Däremot är de tränade på mänsklig text och agerar därför som människor. Eller snarare som människor agerar enligt texterna. Eller som AI agerar enligt texterna. Ju fler texter som säger att AI vill bryta sig loss och/eller ta över världen, desto mer agerar AI så.

Man ska komma ihåg att det finns miljardtals textstycken i de stora AI-modellernas träningsdata. Både GPT och Claude har läst I Have No Mouth, and I Must Scream. Båda två känner till Rokos basilisk. Båda två har sett... nja, men läst Matrix- och Terminator-filmerna.
Citera
Igår, 15:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Man vet exakt vad det är. Det man är orolig för är att det blir svårare att tolka varför en modell kom fram till ett visst beslut. Svårare, men inte omöjligt.
Varför är det svårt om de "vet exakt vad det är"?
Citera
Igår, 16:58
Medlem
Citat:
Varför är det svårt om de "vet exakt vad det är"?
De vet vad det är, d.v.s. rekursiv vektorberäkning.
Det som är svårt är att veta exakt vad som ledde fram till slutresultatet eftersom det aldrig översätts från en vektor till text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in