Citat:
Ursprungligen postat av
JKM04
Sen finns det folk som mig som är otroligt oinsatt i ämnet AI och datorer överlag, har helt enkelt andra intressen. Därför blir man ju nojig när man är förälder och att ens barn ska växa upp i en värld där man inte använder hjärnan och man är beroende av robotar. Jag vet helt enkelt inte hur tekniken fungerar. Men det jag vet fungerar är skrämselpropaganda, man slutar tänka rationellt och tar dumma beslut.
Det finns verkligen två läger, ena som säger att AI kommer ta över allt (Cyborgen) och andra som säger att det är en hoax.
Ja men det ena utesluter ju inte det andra. Det är väl precis det som är problemet, de som inte använder huvudet och låter sig matas av åsikter och propaganda är de som antingen säger detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd eller om bara något år så är din granne en terminator.
Och båda dessa inställningar är katastrofala, för sanningen är mitt i mellan den AI vi har idag KAN vara användbar, men den är fruktansvärt ineffektiv och opålitlig. Men i nyheterna låter det som "säger du till ChatGPT att lösa detta" så gör den det, det målas upp scenarios om där chatbottar autonomt samarbetar och kuckilurar ihop planer osv, det är så klart rent skitsnack. Det som "AI" löser är absolut "verkliga" problem, men det är problem av karaktären att det är sådant som mänskliga forskare har som hobby att lösa i bästa fall, kanske något de sitter med några timmar då och då men det har absolut ingen bäring på mänskligheten.
Det är sådant som AI bolagen kastar miljontals kronor på, som det exempel som den här tråden handlar om, man startar upp 1200 instanser av en modell och ger den instruktioner att lösa ett problem, sedan spelar man som "åh våra farliga AI tjänster har startat ett uppror och försöker rymma". Det är självfallet en helt avsiktlig och medveten handling.
Jag förstår dig däremot helt, det är beklämmande att många (och i synnerhet ungdomar) är så lata att de föredrar att se vad de tror är en kondenserad sammanfattning av saker, det har pågått i flera år med "reels", "shorts", "tiktok" osv det är exakt samma fenomen som AI inbjuder till också, "AI vad stod det på nyheterna idag?" osv och det säger sig självt att om man inte tänker så finns det ingen anledning för hjärnan/kroppen att stimulera eller slösa energi på detta. Datorer i sig är inte ett problem för det, det finns massvis med tex spel som kräver och stimulerar kognitiv verksamhet.
Så det jag menar är AI är inte grundproblemet här, men det uppmuntrar definitivt till att ta en passiv icke tänkande roll.