2026-09-17, 16:10
Medlem
Min senaste mani; att olja träföremål.

Allt började med att jag köpte en ny traktörpanna med trähandtag och knoppar. Nu vill jag olja skärbrädan och allt annat i trä. Jag har spenderat ett gäng timmar med att googla men internet är en djungel av AI-skräp och säljsidor när det kommer till detta.

Jag behöver en grundkurs för nybörjare; vilken olja och exakt hur man gör?
Citera
2026-09-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Min senaste mani; att olja träföremål.

Allt började med att jag köpte en ny traktörpanna med trähandtag och knoppar. Nu vill jag olja skärbrädan och allt annat i trä. Jag har spenderat ett gäng timmar med att googla men internet är en djungel av AI-skräp och säljsidor när det kommer till detta.

Jag behöver en grundkurs för nybörjare; vilken olja och exakt hur man gör?

Olja in skiten bara och använd olja som du inte dör av så blir det bra. Själv brukar jag göra en blandning med ca 80% rapsolja och 20% bivax som jag använder till allt från trä till läder men det funkar finfint att smälla på lite olivolja och gnugga in det i skärbrädan/handtaget eller vad du vill. Finns ingen anledning att krångla till det.
Citera
2026-09-17, 16:45
Medlem
ansluts avatar
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/olja-in-skarbrada/
Citera
2026-09-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Olja in skiten bara och använd olja som du inte dör av så blir det bra. Själv brukar jag göra en blandning med ca 80% rapsolja och 20% bivax som jag använder till allt från trä till läder men det funkar finfint att smälla på lite olivolja och gnugga in det i skärbrädan/handtaget eller vad du vill. Finns ingen anledning att krångla till det.
Rapsolja härsknar ju.

Jag gjorde ett experiment för 10 år sen när jag oljade in ett slaktarblock. Mest på kul. Jag gillar verkligen den skärbrädan men den har en funky doft, en ful finish och en kladdig yta än idag som inte gått bort. Garanterat på grund av att jag hade noll koll när jag fibblade och donade i vild experimentlusta.

Jag vill ha bättre resultat nu.
Citera
2026-09-17, 18:00
Medlem
Trasa + linolja. Gnid in oljan i omgångar tills träet slutar suga åt sig. Låt stå ett dygn eller två.
Citera
2026-09-17, 18:21
Medlem
Bara nyfiken, varför har man en skärbräda av trä? Plast känns ju betydligt mer hygieniskt?
Citera
2026-09-17, 18:53
Medlem
HBTKuks avatar
Fin linolja, stryk på rikligt, låt stå över natt och torka bort/diska. Mindre föremål kan läggas i linoljebad.
Citera
2026-09-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Bara nyfiken, varför har man en skärbräda av trä? Plast känns ju betydligt mer hygieniskt?
Läser man på så verkar det vara precis tvärtom. Trä är antibakteriellt till skillnad i från plast. Plus att trä är ju så vackert att vila ögonen på. Det blir en köksinredningsdetalj helt enkelt.

Och gissar jag lite mer så skulle jag tro att alla seriösa kockar föredrar att skära på ett hederligt slaktarblock av trä. Jag vet att jag gör det åtminstone.
Citera
2026-09-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Fin linolja, stryk på rikligt, låt stå över natt och torka bort/diska. Mindre föremål kan läggas i linoljebad.
Ja, jag är inne på linolja också, jag gillar lukten! Fan så gött det luktar med trä impregnerat av linolja. Men den har en jobbigt lång torktid och är inte livsmedelsgodkänd. Vilket talar emot att använda den.

Plus att jag efterfrågar ”förklara som till ett barn”. Inte oneliners och hyperlänkar. Jag har redan undersökt ämnet svårt på nätet. Bara generiskt AI-skit och säljpropaganda där.

Jag vill höra av folk med egen erfarenhet som kan förklara exakt hur jag ska göra, steg för steg.
Citera
2026-09-17, 19:35
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B
Ja, jag är inne på linolja också, jag gillar lukten! Fan så gött det luktar med trä impregnerat av linolja. Men den har en jobbigt lång torktid och är inte livsmedelsgodkänd. Vilket talar emot att använda den.

Plus att jag efterfrågar ”förklara som till ett barn”. Inte oneliners och hyperlänkar. Jag har redan undersökt ämnet svårt på nätet. Bara generiskt AI-skit och säljpropaganda där.

Jag vill höra av folk med egen erfarenhet som kan förklara exakt hur jag ska göra, steg för steg.
Jag oljar in allt jag snidar på detta sätt. Tyckte jag var mycket tydlig, men då ber jag om ursäkt.
Citera
2026-09-17, 20:00
Medlem
Paraffinolja ska man väl ha till skärbrädor.
Citera
2026-09-17, 20:18
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear

Tycker man om att äta microplaster så visst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in