Citat:
Ursprungligen postat av
DassLocker
Det här inlägget kanske ska i valvakatråden men jag tar det här.
En undran till er som analyserar bättre och sånt. Igår läste jag ett inlägg på X att Tidö möjligen försöker kuppa bort MA som Statsminister. Hon blir ju Statsminister om S, C, MP o V vinner.
Hon kommer inte att kunna bilda en regeringen med dessa andra tre partier.
Hon får då säga att det inte går och måste avgå som Statsminister.
Hur förlorar SD valet då ? Joo, genom att ändra riktining på en del punkter bl.a. återvandring.
Detta har dom taktiserat fram sen i somras.
Medvetet förlora, för att sen när regeringsbildning för V-blocket inte funkar, så får man stafettpinnen av Talmannen och C hoppar på tåget styrt av UK och SD blir stödparti för annars vill inte C vara med.
Är det nåt sånt som är på G, eller ?
Det du beskriver är ett tänkbart utfall, ja. V har lovat att rösta nej till varje regering de inte själva ingår i, och C har lovat att rösta nej till en regering som inkluderar V. Om både V och C står fast vid dessa löften kan inte Magdalena bli statsminister genom att förlita sig på stöd från S+V+MP+C. Tar man bort antingen C eller V ur ekvationen, och försöker pussla ihop minst 175 mandat på något annat sätt, så skulle hon till exempel lyckas med S+MP+C+KD+L, men personligen tror jag det är mindre sannolikt att KD
och L båda kommer att stödja Magdalena. Ett alternativ är istället, som du nämner, en regering bestående av M+KD+L, med stöd från SD och C utanför regeringen. Eller en M+KD+L+C-regering, med SD utanför regeringen. Något sånt har visserligen C
också lovat att de inte ska göra, och SD har inkluderat i sin valplattform att de från och med nu antingen kommer vara i regeringen eller i opposition.
Om samtliga partier står fast vid samtliga de löften de har gjort om hur de ska bilda regering, då kommer detta sluta i ett extra val. Så frågan är egentligen: vem kommer tumma på vilket löfte? Eller kommer det bli pannkaka av hela regeringsbildningsprocessen?