2026-09-17, 08:35
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vad finns det att spionera militärt på i så fall i norra Finland? Ja, flygbasen i Rovaniemi är givetvis intressant i dessa tider. Det är ganska hög aktivitet där kan man konstatera. Sedan finns det väl ett allmänt förbud mot att vistas helt nära den ryska gränsen.

Det är nog bara fantasin som sätter stopp för vad som kan ha hänt.

De kanske skull kapa elkabeln som går från Sverige till Finland, om vi nu fantiserar
Citera
2026-09-17, 09:25
Medlem
Enligt häktningsbeslutet har brottet pågått under en tid av 14 dagar. Det borde betyda att männen ”turistat” i norra Finland samma tidsperiod. Jag antar att det inte räcker att de vistats i landet den tiden. Men 14 dagar låter som en lång tid för att fotografera hemliga objekt i regionen.

Hur som helst kan nog teorin om semester avskrivas. Om det hade stämt så skulle samarbetet med advokaten knappast sluta som det gjort. Har den andre mannen kvar sin advokat?
Citera
2026-09-17, 09:40
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
N*cholas B*rndt L*nderoth 1986-06-16 (* = i, e, i)
Häktad skäligen misstänkt (syytä epäillä) för spioneri

M*chaël B*rndt L*nderoth 1988-12-27 (* = i, e, i)
Häktad skäligen misstänkt (syytä epäillä) för spioneri

Tidpunkt för brotten: 30.8.2026 – 12.9.2026
Handlingarna förklaras sekretessbelagda
Ryska spioner?
Citera
2026-09-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Enligt häktningsbeslutet har brottet pågått under en tid av 14 dagar. Det borde betyda att männen ”turistat” i norra Finland samma tidsperiod. Jag antar att det inte räcker att de vistats i landet den tiden. Men 14 dagar låter som en lång tid för att fotografera hemliga objekt i regionen.

Hur som helst kan nog teorin om semester avskrivas. Om det hade stämt så skulle samarbetet med advokaten knappast sluta som det gjort. Har den andre mannen kvar sin advokat?

Det finns säkert massvis av radarstationer i norra Finland men hur spektakulärt skulle spionage gentemot dessa vara? Inte alls skulle jag vilja säga och särskilt inte med tanke på advokatens ord.
Citera
2026-09-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Ryska spioner?

Var har man gått ut med att spionerna skulle vara ryska? Jag antar att finsk lagstiftning förbjuder spioneri alldeles oavsett..
Citera
2026-09-17, 14:48
Medlem
Citat:
Det finns säkert massvis av radarstationer i norra Finland men hur spektakulärt skulle spionage gentemot dessa vara? Inte alls skulle jag vilja säga och särskilt inte med tanke på advokatens ord.
Funderar på om det "mycket märkliga" med fallet kan ha att göra med åt vem eller vilken nation dom ska ha spionerat åt.
Typ Belgien, Costa Rica, Spendrups, Malmö FF, nån schackklubb eller nåt annat i sammanhanget konstigt
Nation, organisation eller företag?
Citera
2026-09-17, 14:53
Medlem
Nån som hunnit kolla de misstänktas folkbokföringshistorik? När kom "bröderna" till Sverige om de inte kom samtidigt med resten av syskonskaran?
Citera
2026-09-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sur-far
Funderar på om det "mycket märkliga" med fallet kan ha att göra med åt vem eller vilken nation dom ska ha spionerat åt.
Typ Belgien, Costa Rica, Spendrups, Malmö FF, nån schackklubb eller nåt annat i sammanhanget konstigt
Nation, organisation eller företag?

Tja, industrispionage? Nu far jag långt bort med än värre spekulationer men i Ivalo finns det en stor anläggning för test av bildäck. Dock endast vintertest. Kanske testdäcken från tillverkarna har börjat anlända så smått inför testsäsongen? Brutit in sig i anläggningen för att syna de nya däcken?

Citat:
Ivalo-testcentret, som öppnade 1986, har vuxit till att bli världens största och mest mångsidiga vintertestanläggning för däck.
Vårt testcenter i Ivalo, ofta kallat 'White Hell', är platsen där vi som världens nordligaste däcktillverkare testar våra vinter-, året runt- och allvädersdäck. Under de kalla vintermånaderna från november till april har vi omkring 15 personer på plats som ser till att våra däck testas grundligt.

https://www.nokiantyres.se/om-oss/om-nokian-tyres/testcenter/testcenter-i-ivalo/

Märklighetsgraden är definitivt högre än att fotografera en radarstation.
Citera
2026-09-17, 15:06
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Tja, industrispionage? Nu far jag långt bort med än värre spekulationer men i Ivalo finns det en stor anläggning för test av bildäck. Dock endast vintertest. Kanske testdäcken från tillverkarna har börjat anlända så smått inför testsäsongen? Brutit in sig i anläggningen för att syna de nya däcken?

https://www.nokiantyres.se/om-oss/om-nokian-tyres/testcenter/testcenter-i-ivalo/

Märklighetsgraden är definitivt högre än att fotografera en radarstation.

Haha, ja det har du helt rätt i! 😂 Men märkligt nog för att advokaten ska hoppa av? Nog borde han kunna driva ett försvar av caset utan att gå i däck
Citera
2026-09-17, 15:07
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Var har man gått ut med att spionerna skulle vara ryska? Jag antar att finsk lagstiftning förbjuder spioneri alldeles oavsett..

Personen menade nog finansierade av Ryssland.
Citera
2026-09-17, 15:21
Medlem
Jaså så Sverige sysslade med spionage, det hade jag inte kunnat tänka mig. Varför blir inte denna nyhet större? Eller är det så att dessa svenskar spionera för andra länder?
Citera
2026-09-17, 15:25
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jaså så Sverige sysslade med spionage, det hade jag inte kunnat tänka mig. Varför blir inte denna nyhet större? Eller är det så att dessa svenskar spionera för andra länder?

Sverige och Finland har ju ett väldigt långtgående försvarssamarbete, så man tycker väl att svenskt spionage vore lite överkurs. Känns väldigt oproffsigt utfört isf. Men vem vet, konstigare saker har ju hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in