2026-09-17, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Utan istället kallar sig etniska Svenskar det verkar att det här med vithet mest har med USA att göra och inte och inte så mycket hur etniska Europer ser på sig själva förutom dem i vitmakts och vita nationalistiska rörelsen.
Aldrig hört att det skulle vara ovanligt?
Citera
2026-09-17, 07:57
Medlem
Svenskar är ju väldigt bruna nu ju. Så självfallet kallar de sig inte för vita
Citera
2026-09-17, 08:46
Medlem
Hawaii73s avatar
Riktigt partisering begrepp det där, "vit".
Det är för att dela in folk i olika grupper i försök att skapa splittringar. Du där är vit och du är färgad.
Citera
2026-09-17, 08:47
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Nä. Svart hår och bruna ögon = Arab.

Fel Svart hår och bruna ögon= arab, italien, grekland, spanien, portugal.
Citera
2026-09-17, 08:56
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Utan istället kallar sig etniska Svenskar det verkar att det här med vithet mest har med USA att göra och inte och inte så mycket hur etniska Europer ser på sig själva förutom dem i vitmakts och vita nationalistiska rörelsen.
Lite svårt att jämföra med USA då dom använder ordet vit för grker, italienare usw. Dessa anses knappast vara vita av de som är vita.

Är det inte olagligt kalla sig vit och man idag?
Citera
2026-09-17, 09:13
Medlem
Citat:

Det är ju svårare att gradera vithet i Europa. I Europa har vi ju uppenbara svartingar i t ex Italien och Ungern, men andra länder är det lite mera grått
Citera
2026-09-17, 09:34
Medlem
Finns få personer som är blekare än jag! Knappast något att sträva efter!
Citera
2026-09-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Finns dessa blanketter ut på internet för jag är intresserad att se hur de liknar?
Ska kolla!
Citera
2026-09-17, 10:09
Medlem
hippilis avatar
Vita eller bruna.

Om en "vit" mår illa blir huden ljusare, den kan även bli en ton av blått, rosa, rött, grått även brun beroende på temperatur sol och mående

En "brun" person har samma ton av hudfärg i dom mående och temperaturerna

Skulle då inte en "vit" person kallas för "färgglad" som får många olika färger på huden?

Man kan undra lite det här med att säga färgad person

Jag är ofta färgglad på grund av temperatur sol och sjukdomar vem är då färgad och inte vit?
Citera
2026-09-17, 10:11
Medlem
Graavargs avatar
Jag brukar kalla mig "vit" från ungefär januari till maj, sen börjar jag bli "brun" och är det resten av året.
Citera
2026-09-17, 10:30
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industristad
Ska kolla!

tack
Citera
2026-09-17, 10:50
Medlem
needAlifes avatar
Därför att Svenskar per definition är vita med få undantag, åtminstone historiskt. Det har helt enkelt inte funnits en anledning att definiera sig på det viset kontra USA där det sedan hundratals år varit en av de vanligaste sätten att definiera sin grupp då vita där utgörs av i princip alla Europeiska nationaliteter. En vit person i USA kan lika gärna vara svenskättad som grek. I Europa blir det ganska konstigt då vi identifierar oss med vår etniska grupp/kultur/nation etc. snarare än enbart hudfärg. Jag vet liksom att även en Norrman är vit men jag vill kunna dra norgehistorier om dem specifikt ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in